De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Na Vlaanderen nu ook de Vlaamse grootsteden plat op de buik voor Uber
Opinie - BTB

Na Vlaanderen nu ook de Vlaamse grootsteden plat op de buik voor Uber

donderdag 18 juni 2020 16:13
Spread the love

 

Antwerpen, Gent en Leuven schaarden zich in een open brief achter de #TrueCostofUber Coalitie. Deze coalitie stelt dat Uber zich tegen 2025 moet engageren om 100 procent emissievrij te worden en tegen 2030 minstens 50 procent gedeelde ritten te rijden. Hoewel al enkele jaren actief in Brussel heeft Uber tot hiertoe nog geen voet aan grond gekregen in Vlaanderen. Met de invoering van het nieuwe Vlaamse taxidecreet, begin dit jaar, werd de rode loper voor Uber en consorten uitgerold.

Dat spelers als Uber dus steeds meer interesse tonen om ook in Vlaanderen actief te worden, zal dan ook niet verwonderen. Op zich zijn de milieuvoorwaarden die #TrueCostofUber beoogt een goede zaak, helaas wordt er door de coalitie aan een aantal andere belangrijke zaken voorbij gegaan.

Opnieuw een klap voor de taxisector

Na het nieuwe taxidecreet en de coronacrisis, waarvan de ravage in de taxisector stilaan zichtbaar worden,  beslisten enkele grote steden om de taxisector opnieuw een klap toe te dienen en hun grondgebied open te zetten voor Uber en consoorten.

Onder het moto van een mobiele en emissievrije stad wordt een volledige sector in chaos gestort met een enorme toename aan taxi’s en dus nog drukkere straten en minder kwalitatieve ritten voor de klanten als gevolg.

Door zijn agressieve prijzenpolitiek wordt overal waar Uber aanwezig is de taximarkt verstoord. Echte taxichauffeurs, zelfstandigen en loontrekkenden, zijn hiervan het slachtoffer. Ook de klanten, al merken zij het nu nog niet altijd : eenmaal er een monopolie is, gaan de prijzen voor een rit omhoog. En de UBER-chauffeur krijgt een steeds kleiner deel van de koek, want er moet winst gemaakt worden. De komst van Uber zal voor niemand een meerwaarde bieden, niet voor de klanten en al zeker niet voor de taxisector.

BTB blijft opkomen voor de taxisector

BTB is gescandaliseerd dat net in steden waar “progressieve” partijen (met name sp.a en Groen) mee aan het stuur zitten, Uber verwelkomd wordt. Wij zullen het dan ook niet nalaten om deze “progressieve” partijen hierover te interpelleren en eisen van hen dat zij duidelijk kleur bekennen!

Zolang Uber zijn verantwoordelijkheid niet neemt, de regels niet volgt en zijn werknemers niet correct behandelt, zal hij BTB op zijn weg vinden. Wij blijven opkomen voor de taxisector en haar werknemers en zullen blijven strijden tegen de oneerlijke concurrentie van Uber!

Creative Commons

take down
the paywall
steun ons nu!