School-klimaatstaking in Melbourne, Australië. Foto: Matt Hrkac, Flickr / CC BY 2.0
IPS

Muziekfans geven meer om het klimaat

Muziekfans zitten meer in met de klimaatcrisis dan wie niet van muziek houdt, blijkt uit Brits onderzoek. Ze zijn ook sneller bereid hun gedrag te veranderen.

donderdag 12 mei 2022 16:39
Spread the love

 

Onderzoek van de Universiteit van Glasgow ondervroeg 2.184 Britse volwassenen over hun voorkeuren op het vlak van muziek, hun koopgedrag en hun houding in milieukwesties zoals de klimaatcrisis.

54 procent vindt “het aanpakken van klimaatverandering een topprioriteit nu, boven andere problemen”.

Daaruit bleek dat 82 procent van de zelfverklaarde muziekfans zich zorgen maakt over de klimaatcrisis, vergeleken met 72 procent van de mensen die muziek minder belangrijk vinden. De muziekfans vinden de klimaatverandering gemiddeld ook belangrijker: 54 procent vindt “het aanpakken van klimaatverandering een topprioriteit nu, boven andere problemen”. Bij de andere respondenten is dat maar 47 procent.

“De resultaten van dit onderwerp zijn veelbelovend omdat ze een duidelijk verband tonen tussen geëngageerde muziekfans, toegenomen bezorgdheid over klimaatverandering en verlangen naar actie”, zegt onderzoeker Matt Brennan. “Muziekcultuur speelt al lang een sleutelrol in sociale bewegingen, en uit deze resultaten blijkt dat die link vandaag de dag nog steeds springlevend is als het gaat om de strijd tegen de klimaatverandering.”

Rol van de muziekindustrie

“Het is een kans voor de muzieksector om een ​​prominentere rol te spelen in het versnellen van een rechtvaardige en groene transitie”.

Volgens de wetenschappers zijn de resultaten ook een krachtig signaal naar de industrie zelf – platenlabels, concertpromotors, streamingplatforms en artiesten – dat er nood is aan klimaatinitiatieven. “Het is een kans voor de muzieksector om een ​​prominentere rol te spelen in het versnellen van een rechtvaardige en groene transitie”, zegt Brennan.

Uit de peiling blijkt tot slot dat veel muziekfans bereid zijn hun aankoopgewoonten te veranderen. Mensen die geld uitgeven aan fysieke producten zoals platen zijn bereid meer uit te geven aan duurzamere producten, terwijl bezoekers van live-evenementen bereid zijn meer geld neer te leggen als die evenementen duurzamer worden.

IPS

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!