Het spel is een speurtocht naar de ware identiteit van ‘Stefan De Beer’. In groepjes van vier nemen de deelnemers het tegen elkaar op.
Iedere groep krijgt een gsm met gps-functie. Daarop staat de route aangeduid, met de punten waar ze een opdracht moeten doen of een beeldfragment krijgen te zien, die leidt tot de oplossing van het spel.
De deelnemers worden door de diamantwijk gegidst en leren dankzij het spel verschillende aspecten kennen van de diamanthandel vroeger en nu.
Bling bling
De jongerenwerking van het Diamantmuseum ging in 2007 van start met de projecten ‘BLING BLING’ en ‘De Kroonjuwelen van de Hip Hop’. Nadien volgde ‘De grote diamantroof’.
Het is de bedoeling elk jaar een project voor jongeren op te zetten. Het onderwerp komt steeds van de jongeren zelf. Voor ‘De infiltrant’ kwam het idee van de 21-jarige Abdul Baturi.
De groep – een vijftiental jongeren tussen de 14 en 21 jaar – wordt begeleid door Maarten Gillis: “Die groep verandert vaak. Wie mee wil doen kan dat. Er is geen selectieproef of zo.”
Samenwerking
De multidisciplinaire educatieve kunstorganisatie Piazza dell’Arte biedt creatieve begeleiding, en bracht veel van de deelnemende jongeren in contact met het Diamantmuseum.
Voor het technologische aspect van het project ging het museum in zee met 7scenes uit Nederland.
Museumbezoekers kunnen het gps-systeem ook gebruiken om de geschiedenis van de diamant in de stad op te snuiven. Hiervoor werd de wandeling ‘Briljant Antwerpen’ uitgewerkt.
© 2010 – StampMedia – Karen De Bruyn