Nieuws, Cultuur, Recensie, Schilderkunst, Antwerpen, Activisme, Klassieke muziek, Sovjet-Unie, Marc Kennes, Galerie De Zwarte Panter, Dmitri Shostakovich, Recensie tentoonstelling, Censuur in de kunst -

Monumentaal eerbetoon aan componist en activist Dmitri Shostakovich in Zwarte Panter

ANTWERPEN - Na de absurditeit van Kamagurka en de sociale fotografie van Wim De Schamphelaere keert galerie De Zwarte Panter met haar derde tentoonstelling in 2013 - eindelijk - terug naar haar werkelijke metier: de hedendaagse authentieke schilderkunst. Het is meteen raak met nieuwe werken van Marc Kennes (°Wilrijk, 1962) die een indrukwekkende solo-expositie heeft opgebouwd.

woensdag 8 mei 2013 12:10
Spread the love

De monumentale landschappelijke stillevens van Marc Kennes zijn voor deze solotentoonstelling gewijd aan en geïnspireerd op het leven en de muziek van de Russische componist en pianist Dmitri Shostakovich, die in 1975 op 69-jarige leeftijd overleed na een uitputtend bestaan, dat grotendeels gedomineerd werd door zijn moeilijke relatie met het Sovjet-regime.

Activisme

Kennis toont tevens in de galerie een reeks portretten van Shostakovich waarin hij tracht de ziel en de essentie van de pianist en componist weer te geven. Hij schilderde hem in verschillende fasen van zijn leven waarin hij vooral, anders dan met zijn landschappen, het halsstarrige activisme van de componist accentueert. Sjostakovitsh had immers menige aanvaring met het centrale gezag in Moskou.

Censuur

De eerste serieuze aanval op zijn composities was een kritiek in de Russische staatskrant Pravda op zijn opera ‘Lady Macbeth uit het district Mtsensk’ dat was geïnspireerd op het boek van Nikolai Leskov.

‘Chaos in plaats van muziek’, kopte de krant op dinsdag 28 januari 1936. Hoewel de opera al geruime tijd met veel succes werd opgevoerd, was het duidelijk dat Stalin het werk niet kon waarderen. Sjostakovitsh redde het vege lijf door zijn omvangrijke 4de Symfonie terug te trekken, maar revancheerde met zijn 5de Symfonie die hij benoemde als: “Het antwoord van een Sovjetartiest op gerechtvaardigde kritiek”.

Daarmee herbevestigde hij zijn reputatie en bleef zich zijn hele leven als kunstenaar fel verzetten tegen censuur, in welke vorm dan ook. Anders dan de andere Russische dissidenten van zijn tijd, keerde hij zijn vaderland nooit de rug toe en slaagde hij erin, zij het met beperkte vrijheden, in de Sovjet-Unie te overleven en te werken.

Eerbetoon

En zodoende is deze tentoonstelling van Marc Kennes in de Zwarte Panter, waar trouwens zopas de 63ste Arkprijs van het Vrije Woord werd uitgereikt, ook een eerbetoon aan alle kunstenaars, schrijvers en journalisten die hun leven riskeren voor de vrijheid van woord en kunst.

Kunst kan alleen bestaan als ze de impuls tot overtreding van de verboden die voor de profane wereld gelden, kan overtreden. Zij vertegenwoordigt tegenover de gerationaliseerde en geordende wereld een andere ‘sacrale’ wereld waarin de mensen zich aan hun diepste impulsen overgeven.

Natuur

Op de monumentale landschappen die Marc Kennes voor deze expositie maakte, zijn geen menselijke gedaantes te zien. En dat maakt zijn werken nu juist zo krachtig omdat het hier uitsluitend gaat om de kracht die schilderkunst te bieden heeft. Kennis toont zich hier een ware meester in het overbrengen van de weemoed, de confrontatie, de overweldiging en de beweging die de natuur met zich meebrengt.

Boek

Naar aanleiding van 25 jaar samenwerking en de nieuwe tentoonstelling geven de ‘Vrienden van de Zwarte Panter’ een boek uit met het overzicht van het werk van Marc Kennes met een inleiding van Ernest Van Buynder en twee gedichten van Inge Braeckman.

Praktisch:

Marc Kennes – A Tribute to Sjostakovitsh – Galerie De Zwarte Panter – Hoogstraat 70-72-74 – 2000 Antwerpen

Van zaterdag 11 mei tot en met zondag 23 2013 – De galerie is gratis toegankelijk op donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag van 13 tot 18 uur.

take down
the paywall
steun ons nu!