De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Minister Weyts geeft blijk van een verouderde visie op onderwijs.

Minister Weyts geeft blijk van een verouderde visie op onderwijs.

zaterdag 18 april 2020 13:29
Spread the love

We zitten met een onderwijsminister met pedagogische inzichten uit de jaren ’50. Zoveel is de laatste dagen wel duidelijk. Een minister van cijfertjes, een minister van alles uit het onderste van de onderwijskan te halen. Een minister van dwaasheid. Dat die “coronavakantie” maar snel over is. Iedereen moet terug naar de schoolbanken. Maal- en andere tafels moeten er opnieuw zo snel mogelijk ingedrild worden. Hierzie, de denkwijze van het kabinet Weyts in drie zinnetjes samengevat.

We worden geconfronteerd met de ergste sanitaire crisis sinds 1918. Kinderen en leerkrachten zitten thuis met heel veel angsten, trauma’s en vragen. De idee dat kinderen dus niet die onbeschreven bladeren zullen zijn die binnen enkele weken naar hartenlust volgekrabbeld kunnen worden, komt bij die kabinetsbreinen niet eens op.

Neen, les moeten we geven, dus les zullen we geven. Als het van de minister afhangt, tot 30 juni. Toetsen en delibereren doen we dan wel tijdens de vakantie. “Coronavakanties” moeten ingehaald worden niet? Want ja, weet je, 10% leertijd van het jaar is “verloren”. De idee dat leren zich niet in cijfertjes uitdrukt en dat het leerproces kan worden opgepakt daar waar een kind zich cognitief en socio-emotioneel op dat moment bevindt, onafhankelijk van jaarsystemen, komt, alweer, niet op in die breinen van de kabinetsmedewerkers. Om het even cru te stellen meneer de minister: de idee van “10% verloren leertijd in coronatijd” is een absurde bijwerking van het feit dat u alles in cijfertjes wil uitdrukken, maar heeft geen bal met de pedagogische realiteit te maken. U kent niets van onderwijs.

De trauma’s en de angsten die dit virus en de bijhorende lock down teweeg brengen bij kinderen én volwassenen moeten met mildheid benaderd worden. We hebben tijd nodig om hier van te bekomen: tijd om onbezorgd fijne dingen te doen met familie en vrienden. En als het kan even buiten de vier muren van ons huis.

Minister Weyts toont de laatste dagen aan dat hij dat inzicht niet heeft. Integendeel, met zijn laatste breinbrouwsel, om door te werken tijdens de grote vakantie, suggereert hij dat wij, leerkrachten, de recente periode met onze vingers hebben zitten draaien. Een minister van onderwijs die niets kent van pedagogie en ook geen respect heeft voor zijn leerkrachten, hoeft geen minister van onderwijs te zijn.

2020-01-12-15-50-36

Creative Commons

take down
the paywall
steun ons nu!