Ongeveer 280 miljoen ton plastic wordt jaarlijks geproduceerd, slechts 10 procent daarvan wordt gerecycleerd (foto IPS/Lucyin/Creative Commons).

Milieukosten plastic bedragen jaarlijks 55 miljard euro

De milieukosten van het plastic dat bedrijven gebruiken bij de productie van consumptieproducten, lopen op tot naar schatting 55 miljard euro per jaar. Dat blijkt uit een op 23 juni 2014 gepubliceerd VN-onderzoek.

dinsdag 24 juni 2014 11:29
Spread the love

De schatting van
het rapport Plastic Debris in the World’s Oceans is gebaseerd op alle kosten, van de CO2-uitstoot als gevolg van de
productie van plastic tot de eventuele impact van afval op
ecosystemen – vooral in de oceanen. Meegerekend zijn de kosten
van verloren materiaal, wanneer plastic wordt weggegooid dat gerecycleerd had kunnen
worden. Onderzoekers zeggen dat de schatting een
waarschuwing is voor bedrijven en hun aandeelhouders.

Verschillende
industrieën lijken in het bijzonder kwetsbaar voor potentiële
nieuwe regelgeving, consumentengedrag of beperktere beschikbaarheid
van plastic. Ze adviseren bedrijven om een schatting te maken van de
hoeveelheid plastic die ze gebruiken en die gegevens openbaar te
maken.

“Dit
onderzoek laat zien dat bedrijven moeten nadenken over hun plastic
voetafdruk
, net zoals dat al gebeurt met CO2, water en bos”,
zegt Andrew Russell, directeur van het Plastic Disclosure Project, een groep die meewerkte aan het VN-onderzoek.

Transparantie

De publicatie van
de bevindingen valt samen met de eerste bijeenkomst van de
Milieuvergadering van de VN in Nairobi. Die brengt 1300
regeringsleiders en vertegenwoordigers uit de industrie samen.
“Plastics spelen een cruciale rol in het moderne leven, maar de
milieu-impact van het gebruik ervan mag niet genegeerd worden”,
zei Achim Steiner, hoofd van het VN-Milieuprogramma (UNEP) in een
verklaring.

Steiner wees erop
dat het verminderen, recycleren en herontwerpen van producten waarin plastic is verwerkt, verschillende voordelen kan opleveren voor
de groene economie. “Van het verminderen van schade aan
ecosystemen en de toerisme- en visserijsector – die vitaal is voor
ontwikkelingslanden – tot besparingen en kansen voor innovatie bij
bedrijven die zich daarmee tegelijkertijd beschermen tegen
imagoschade.”

Voor de studie
werkten UNEP en het Plastic Disclosure Project samen met Trucost, een
Brits consultancybureau dat gespecialiseerd is in het opwaarderen van
natuurlijke hulpbronnen. Volgens Trucost kan transparantie over het
gebruik van plastic, en efficiënter gebruik, een punt van
concurrentie worden tussen bedrijven.

“Informatie
over gebruik van plastic kan interessant zijn voor institutionele
beleggers die de waarde van hun investeringen willen beschermen”,
aldus het rapport. Zo kunnen fondsmanagers informeren naar het beleid
dat bedrijven voeren als het gaat om het beheersen van de risico’s
van plastic.

Schade voor de industrie

Vooral de voedsel-
en frisdrankindustrie is kwetsbaar voor reputatieschade, stellen de
onderzoekers, omdat het gebruik van plastic in deze sectoren relatief
de hoogste kosten met zich meebrengt voor het milieu.
Speelgoedbedrijven, gevolgd door fabrikanten van sportartikelen,
lopen het hoogste risico op potentiële economische schade, omdat hun
productie het meest afhankelijk is van plastic.

Jaarlijks wordt
wereldwijd zo’n 280 miljoen ton plastic geproduceerd. Ongeveer 10
procent daarvan wordt gerecycleerd. Veel afvalplastic komt in de
oceanen terecht, waar het grote schade toebrengt aan ecosystemen.

Companies Urged to Disclose “Plastic Footprint”

take down
the paywall
steun ons nu!