Met ‘Less Than Zero’ haalde de piepjonge Declan MacManus indertijd het opkomend neofascisme over de hekel . Politieke songs bleven daarna een constante in zijn carrière. Hij schreef verder onder meer het nummer ‘Shipbuilding’ over de Falklandsoorlog. Misschien wel de beste –zoniet de meest subtiele – politieke song die we kennen.
Met ouder worden heeft hij niets van zijn vitriool en observatietalent verloren. Getuige het titelnummer van de pas verschenen ‘National Ransom’-cd. Daarin bezingt Costello bijtend de bankcrisis, terwijl achter hem een countryversie van een newwaveband te keer gaat met gierende slidegitaar en een jankende viool.
Maar Costello heeft nog meer indrukwekkends in de aanbieding. ‘One Bell Ringing’ verhaalt het trieste lot van Jean Charles de Menezes, de Braziliaanse jongeman die op 22 juli 2005 door de politie geheel ten onrechte doodgeschoten werd in de nasleep van de aanslagen in de Londense metro. Costello preekt niet, klaagt niet, maar beschrijft en illustreert hoe een overspannen klimaat tot dergelijke excessen kan leiden. ‘Bullets’ For The New-Born King’ voert direct terug naar één van ’s mans grootste meesterwerken ‘King Of America’. Een akoestische gitaar en een staande bas ondersteunen het verhaal vanuit het standpunt van een berouwvolle moordenaar.
Costello strooit zo heel wat sterke verhalen rond en dat in een stijl die vaak doet denken aan jazzy swing à la Cole Porter (‘Church Underground’ en de violenjazz van ‘You Hung The Moon’) of zinderende countryrock (‘I Lost You’). Maar welk muzikaal keurslijf Costello zich ook aantrekt, altijd zijn er de knappe woorden die vreugde en verdriet in één vers naar boven halen. Een plaat net iets te lang om volledig goed te zitten, maar zo is het in de meeste levens ook.
Beoordeling: ++++
(Hear Music)
legende:
-: om te vergeten
+: enkel voor fans
++: ongelijk niveau
+++: goed
+++1/2: zeker checken
++++: uitstekend
++++1/2: gegarandeerd in de eindlijst
+++++: plaat van het jaar