De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Doe Deurne Dicht

Ludieke actie in vertrekhal tegen de subsidiestroom naar Antwerp Airport

vrijdag 31 maart 2023 09:46
Spread the love

In de vooravond van donderdag 30 maart bezaaiden een twintigtal actievoerders de vertrekhal van de luchthaven in Deurne met valse bankbiljetten. Ook werd er voor het luchthavengebouw een groot spandoek aan het standbeeld van Jan Olieslagers gehangen. Op het spandoek en op de biljetten stond te lezen: Doe Deurne Dicht. Deze duidelijke boodschap is tegelijkertijd de naam van deze nieuwe actiegroep. De actie hekelt de subsidiestroom naar de verlieslatende luchthaven van Deurne. Volgens Doe Deurne Dicht bedient deze luchthaven voornamelijk privéjets voor een rijke elite. De actie vond niet toevallig plaats op de dag dat de grote privéjet lobby – de European Business Aviation Association – in Brussel samenkwam.

Als het aan de actiegroep Doe Deurne Dicht ligt, stijgen er binnenkort geen vluchten meer op vanuit de Antwerpse luchthaven. De actievoerders spreken zich uit tegen het vervuilende en verlieslatende karakter van de site. “De Antwerpse luchthaven is een sociaal onrechtvaardig bedrijf”, klinkt het. De luchthaven wordt voornamelijk gebruikt voor privévluchten. Zo’n vlucht van vier uur stoot even veel CO2 uit als een doorsnee persoon op een heel jaar. Een rapport van Greenpeace dat vandaag uitkwam, toont dat de hoeveelheid privévluchten in België in 2022 met 52% steeg ten opzichte van het jaar ervoor, en dat de uitstoot daarvan dat jaar 41,000 ton CO2 bedroeg. 

Bovendien kon de luchthaven tussen 2015 en 2021 rekenen op meer dan 200 miljoen euro aan overheidssteun. “Terwijl iedereen z’n best doen om bijvoorbeeld de fiets te pakken en minder vlees te eten, verkwisten de allerrijksten ons koolstofbudget én wordt dat nog gefinancierd met ons belastinggeld ook,” aldus de actiegroep. Eerder dit jaar kwam bovendien aan het licht dat de luchthaven 3 euro overheidssteun krijgt voor elke euro omzet. 

Dat de luchthaven de belastingbetaler geld kost, is niet het enige wat de actiegroep dwarszit. De site neemt momenteel ruim 190 hectare van het Antwerpse grondgebied in, terwijl groene en open ruimte in Antwerpen een schaars goed is. Daarnaast brengt de luchthaven negatieve gevolgen met zich mee voor de gezondheid en het klimaat, zoals luchtvervuiling, geluidsoverlast en CO2 uitstoot.

De belangrijkste eis van de nieuwe actiegroep? De luchthaven sluiten. “Doe Deurne Dicht” zal de komende maanden van zich laten horen met burgerlijke ongehoorzaamheid en deur-aan-deur gesprekken in de buurt. “We willen voorkomen dat het bedrijf een nieuwe vergunning wordt toegekend en willen de subsidiestroom heroriënteren naar duurzame alternatieven zoals de trein. Ook moet Deurne weer open, door dat hek weg te halen en de luchthaven om te vormen tot een publieke groene ruimte.”  

Creative Commons

take down
the paywall
steun ons nu!