(cartoon worstlobby.eu)
Nieuws -

Lobbying EU is big business, met resultaten

Tien multinationals geven jaarlijks 39 miljoen euro uit aan lobbying in de instellingen van de EU. Dat doen deze bedrijven niet zomaar. Ze doen dat omdat het werkt – in hun voordeel. Alle gegevens over lobbying door deze en andere organisaties werden verzameld op de website LobbyFacts.eu.

dinsdag 30 september 2014 12:30
Spread the love

Corporate
Europe Observatory
, LobbyControl  en Friends of the Earth Europe hebben op de website LobbyFacts.eu gegevens verzameld over lobbying in de Europese
instellingen. Zij doen dit als reactie op het officiële
register van de EU, dat ontoereikend is en dat niet toestaat de werkelijke
dimensies van lobbying in de EU te kennen.

Informatie

Deze drie watchdogorganisaties hebben de gegevens die
ze konden verzamelen op zodanige wijze gebundeld, dat het mogelijk
wordt voor journalisten, activisten, academici en alle andere
geïnteresseerden om te weten te komen hoeveel er precies wordt
uitgegeven, hoeveel permanente toegangpasjes tot de EU-instellingen
in Brussel de betrokken organisaties hebben en dergelijke.

De zoekfunctie van de website is vollediger, sneller en gebruiksvriendelijker dan die van de officiële website
van de EU. De gegevens op LobbyFacts.eu tonen onder meer de top-10 van
organisaties die het meest uitgeven aan lobbying in de EU
.
Samen geven ze daar 39 miljoen euro voor uit:

  • Philip Morris International
  • ExxonMobil Petroleum & Chemical
  • Microsoft
  • Shell Companies
  • Siemens
  • GDF Suez
  • General Electric Company
  • Huawei Technologies
  • Bayer
  • Telekom Austria Group

De tien grootste consultancybedrijven
voor lobbying in de EU
 
zijn samen goed voor een omzet van 60 miljoen euro
per jaar. Daarnaast zijn er heel wat handels- en beroepsorganisaties
actief en organisaties die juridisch advies verschaffen.

Afwezig in de top van deze lijsten zijn organisaties die maatschappelijke doelen nastreven
zoals milieuorganisaties, consumentenorganisaties en vakbonden. De vermeende invloed die deze organisaties wordt toegedicht
– onder meer door de bedrijven – blijkt niet in overeenstemming met hun financiële draagkracht en impact.

Filantropie

Dit is volgens de organisatoren van
deze website echter slechts het tipje van de ijsberg. Meerdere grote
bedrijven waarvan bekend is dat ze actief lobbyen in de instellingen
van de EU, hebben zich niet geregistreerd in het lobbyregister van de
EU. Deze registratie is immers niet verplicht. Dat is onder meer het
geval met de investeringsbank Goldman Sachs en de
telecommunicatiegigantTime Warner.

Bovendien zitten er heel wat
dubieuze gegevens in het officiële register, die nader onderzoek
vereisen. Zo is er het geval van een Italiaanse vereniging van
belastingsconsulenten Associazione Nazionale Consulenti Tributari. Deze organisatie beweert
slechts 50.000 euro per jaar uit te geven aan lobbying, maar blijkt
over een staf te beschikken van 5000 personen.

Deze bedrijven en organisaties doen
niet aan filantropie. Zij investeren in lobbying omdat ze daar iets
voor terugverwachten van de EU, zowel van de Europese Commissie als
van het Europees Parlement. Dat zij dit jaar na jaar blijven doen,
geeft aan dat deze lobbying werkt – in hun voordeel.

Jean-Claude Juncker, de nieuwe voorzitter van de Europese Commissie, heeft alvast meer transparantie beloofd en wil werk maken van verplichte registratie van lobbyisten, zodra hij zijn functie opneemt op 1 november 2014. Dat zal niet eenvoudig zijn, want tien van zijn zeventwintig kandidaat-commissieleden hebben banden met bedrijven, die niets te winnen hebben bij grotere transparantie. 

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!