Identificatie op basis van gelaatstrekken
In de petitie richten de organisaties zich op gezichtsherkenning wanneer die wordt gebruikt voor identificatiedoeleinden. Zo kan een persoon in een menigte worden geïdentificeerd aan de hand van diens biometrische kenmerken die in een databank zijn opgeslagen (meting van de afstand tussen de ogen, de neusbrug, enz.). Er staat veel op het spel wat betreft de bescherming van persoonsgegevens en de risico’s van inbreuk op de individuele vrijheden die deze technologie met zich meebrengt. De coalitie achter deze petitie eist een democratisch debat over deze technologie. Gezichtsherkenning is al verschillende keren door de federale en lokale politie gebruikt, ook al is dit niet toegestaan in België.
Ondanks het ontbreken van een wettelijk kader…
Vandaag is er geen wettelijk kader dat de politie toelaat gezichtsherkenningstechnologie
Het gebruik van gezichtsherkenning is dus niet legaal in België, maar de politie en de minister van Binnenlandse Zaken willen deze technologie toch gebruiken.
Belemmerde rechten en vrijheden
Het gebruik van gezichtsherkenning door de politie en de overheid zal verschillende rechten en vrijheden belemmeren: het recht op privacy, het recht op anonimiteit, de vrijheid van verkeer, vereniging, vergadering en betoging, het recht om niet gediscrimineerd te worden, enz.
Het gebruik van gezichtsherkenning in de openbare ruimte zou neerkomen op het automatisch controleren van de identiteit van elke persoon op elke straathoek. Deze technologie houdt grote risico’s in voor hacken van deze zeer gevoelige persoonsgegevens en de dreiging van een verschuiving naar massasurveillance. Daarnaast maakt de software fouten en reproduceert het seksistische en of racistische discriminatie die wordt veroorzaakt door dominante sociale opvattingen en door de instellingen die dit verkopen en gebruiken.
Minderheden zijn het meest kwetsbaar voor dit soort technologie: de Europese Unie bereidt zich voor om naast hun vingerafdrukken, ook de biometrische gegevens van gezichten van migranten te verzamelen vanaf de leeftijd van zes jaar. Gezichtsherkenningssoftware, die voornamelijk is ontwikkeld met witte “mannelijke” gezichten, is gevoelig voor fouten wanneer het om geracialiseerde mensen gaat. De technologie vergist zich ook bij de analyse van gezichten met meer “vrouwelijke” kenmerken. Het deelt de bevolking noodzakelijkerwijs in mannen en vrouwen.
Het Brussels Parlement kan een standpunt innemen
In Brussel, net als in andere grote Europese steden, breidt het netwerk van bewakingscamera’s zich voortdurend uit. Terwijl veiligheid hoofdzakelijk een federale en gemeentelijke bevoegdheid is, worden de veiligheidsopdrachten uitgevoerd door de instanties van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in een duidelijke politieke wil om veiligheid en preventie op gewestelijk niveau te centraliseren. De parlementsleden dragen – als volksvertegenwoordigers – de verantwoordelijkheid om mensenrechtenkwesties aan te kaarten en zich hierover uit te spreken. Elders in de wereld hebben steden zich gemobiliseerd tegen het gebruik van gezichtsherkenning op hun grondgebied. Ook het Brussels Gewest kan als schild fungeren.
Afbeelding van ElasticComputeFarm via Pixabay