De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Leuvense zonnewagen 11e in Veolia World Solar Challenge

Leuvense zonnewagen 11e in Veolia World Solar Challenge

woensdag 26 oktober 2011 01:34
Spread the love

Leuvense zonnewagen 11e in Veolia World Solar Challenge

De organisatoren van de Veolia World Solar Challenge hebben zondag bekendgemaakt dat de Umicar Imagine zonnewagen van het Leuvense Umicore Solar Team 11e geëindigd is in deze race, die doorgaat als het officieuze WK voor wagens die op zonne-energie rijden en waarbij van Darwin naar Adelaïde – 3.021 km ver – dient gereden te worden. Er participeerden 37 studententeams uit 20 landen aan deze race. Het Leuvens team, dat zaterdag bekendgemaakt had dat het als 8e geëindigd was, betwist deze uitslag echter. Op haar site meldt de Australische organisatie inmiddels dat de klacht onderzocht wordt en de uitslag om die reden nog niet als definitief kan worden beschouwd.

“Na 2636 kilometer heeft het team beslist om een technische wijziging uit te voeren aan het batterijpakket. In de reglementering staat dat dit is toegelaten mits het opnemen van een straftijd. Voor de zekerheid werd toen ook contact opgenomen met de organisatie om latere misverstanden te voorkomen. Die dag kregen we toestemming om deze ingreep uit te voeren, een beslissing waarop men nu is teruggekomen. De kilometerteller werd om die reden voor ons team op dit punt stilgelegd. Thans wordt nog overleg gepleegd met de officials om deze situatie uit te klaren. Wij zijn een van de 8 teams die wel degelijk de 3.021 km hebben afgelegd met zonne-energie als brandstof”, aldus Brecht Claeys van het Umicore Solar Team op de bsite van het team.

De race werd gewonnen door een team van de Tokai University uit Japan, dat als enige al op donderdag de eindmeet overschreed, en de totale afstand aflegde tegen een gemiddelde snelheid van 91,54 km/uur. Tokai University won overigens ook de vorige race twee jaar geleden. Op vrijdag finishten het Nederlandse Nuon Solar Car Team (gemiddelde snelheid van 88,60 km/uur) en de Amerikaanse University of Michigan (84,33 km/uur). Het Nuon Solar Car Team won de race in het verleden al vier keer. Het Ashiya-team uit Japan (66,70 km/uur) en het Solar Team uit Twente (66,63 km/uur) eindigden zaterdag 4 en 5e. De 11e editie van deze race had overigens te kampen met enkele serieuze problemen. Op dinsdag werd de wedstrijd een viertal uren stilgelegd omwille van hevige bosbranden in de regio van Barrow Creek. Op donderdag en vrijdag hadden de deelnemers te kampen met zware bewolking, regen en mist waardoor de snelheid van de wagens fel terugviel.

Het Umicor Solar Team stond op de openingsdag even op de 5e plaats, maar eindigde na enkele elektronische problemen, waardoor de wagen tot drie keer naar de kant moest, die dag op de 9e plaats. De wagen rukte in de dagen daarna stilaan op tot de 7e plaats en presteerde vrijdag zeer goed in de vermelde ongunstige weersomstandigheden. Het team kon even oprukken tot de 4e plaats in de stand toen plots op circa 200 km van de eindmeet brand ontstond in het batterijpakket van de wagen. De piloot en enkele teamleden die rook inademden werden naar het ziekenhuis gebracht voor controle, maar mochten dit snel terug verlaten. Even leek het erop dat het team hierdoor moest opgeven, maar uiteindelijk kon er zaterdag worden verder gereden met reservebatterijen. Bij herstellingen vloog dinsdag in Tennant Creek overigens ook de wagen van het Team Solar Philippines in brand. Niemand raakte hierbij gekwetst en ook dit team kon na de nodige herstellingen haar weg verder zetten.

In de aanloop tot de race had het Umicorar Solar Team eerst stoutmoedig een eerste plaats vooropgesteld. In de persmededeling net voor de start werd die ambitie teruggeschroefd tot een top drie-plaats. Bij de hoge ambities werd vooraf steeds verwezen naar de nieuwe zonnepaneeltechnologie waarover het team als enige deelnemer beschikte. In de Leuvense wagen was met name een concentratorsysteem geïnstalleerd, dat de zonnecellen in staat stelt zonlicht te concentreren waardoor de verhouding energiewinst-zonnepaneeloppervlak zeer hoog ligt. Ook het rendement van de motor werd deze keer verhoogd tot meer dan 98 procent. Twee jaar terug eindigde de Leuvense deelname al op de 2e dag van de race, toen de wagen door een windstoot van de weg geblazen en moest opgeven. Om dergelijke catastrofe te vermijden werd in de nieuwe wagen de aërodynamica verbeterd om sterke zijwinden beter op te vangen. Bovendien werd met de Waalse Vanina Ickx, dochter van Jacky, voor het eerst een beroep gedaan op een professionele piloot. “Het team kijkt tevreden terug op zijn avontuur. Iedereen is blij dat we alles hebben gegeven om het innovatieve concentratorsysteem te proberen en met hulp hiervan de race te hebben uitgereden”, aldus woordvoerder Joost Noyen op het blog van het team. Voor de bouw van de wagen werkte het Umicore Solar Team opnieuw samen met tientallen – vooral Belgische – bedrijven..
 

Oorspronkelijk gepubliceerd op www.argusactueel.be

take down
the paywall
steun ons nu!