De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Leuvens buurtwerk Lampeke koopt 2e Riksja voor vervoer bewoners met problemen om zich te verplaatsen
Interview -

Leuvens buurtwerk Lampeke koopt 2e Riksja voor vervoer bewoners met problemen om zich te verplaatsen

Hier de neerslag van een interview dat ik voor Radio 2 Vlaams-Brabant had met Stan Hennes, duurzaamheidsmedewerker in buurtwerk ’t Lampeke.

vrijdag 20 augustus 2021 13:55
Spread the love

 

Jullie hebben met ’t Lampeke een nieuwe riskja buurtfiets aangekocht. Kan je even vertellen waarom jullie dat gedaan hebben?

STAN HENNES: We zijn vier jaar geleden van start gegaan met de buurttaxidienst De Groene Ridder omdat we vanuit het Lampeke zagen dat heel wat mensen in de buurt moeilijk lang kunnen stappen zoals ouderen, alleenstaanden, mensen met een psychiatrische problematiek…. Vanuit het Lampeke zetten we meer algemeen heel hard in op duurzame mobiliteit, wandelen, bewegen… Voor onze kinderwerking bijvoorbeeld hebben we veel kinderfietsen aangekocht, ook plooifietsen. Mensen die bijvoorbeeld naar Brussel willen gaan kunnen een brompton lenen om die mee op de trein te nemen..

Voor welk soort verplaatsingen gebruiken jullie die riksja?

STAN HENNES: We hebben twee woonzorgcentra waarvoor we rijden. Bewoners kunnen een ritje reserveren en dan rijden wij met hen naar de begraafplaats, de Kruidtuin of gewoon door de stad. Heel wat mensen die naar de kine in het wijkgezondheidscentrum moeten vervoeren wij ook. Dat betekent voor de dokters en kinesisten dat ze niet aan huis moeten gaan en meer tijd hebben voor andere verzorgingen. We hebben met deze instanties samenwerkingsakkoorden gesloten. Voor de betrokken mensen betekent dat ook een vorm van sociaal contact. Het is immers een sociaal project waarbij wij vrijwilligers inzetten.

Ook winkelaankopen wellicht?

STAN HENNES: Wekelijks wordt er naar de winkel gegaan voor een aantal mensen. Onze oude fiets is moduleerbaar. De riskja kan er afgehaald worden en vervangen door een grote cargobox.

Hoeveel keer rijdt die uit?

STAN HENNES: In de praktijk is dat zo een tiental keren per week. Dat gaat wel meer worden in de toekomst.

En waarom nu die tweede riskja?

STAN HENNES: De eerste is weliswaar een heel goede fiets. Door de fietsenmaker hadden we echter het gestoelte op maat laten maken. We hadden daarbij echter te weinig aandacht voor de ergonomie. Het resultaat is echt niet comfortabel. Ook de opstap is veel te hoog. Veel mensen geraken er gewoon niet in.

Hoe financieren jullie die aankopen?

STAN HENNES: Voor de eerste fiets hebben we middelen gekregen van de Nationale Loterij. We hebben ook een prijs gewonnen van de vzw Oikonde. De tweede fiets is gefinancierd via Kom op voor Je Wijk van de stad Leuven. Het werd mee aangevraagd door buurtbewoners, vrijwilligers die zich inzetten en het wijkgezondheidscentrum.

Creative Commons

take down
the paywall
steun ons nu!