Foto: Doris Morgan, Unsplash / Public Domain
Interview -

Leuvenaars starten ‘wij betalen energiefactuur niet’-campagne

Journalist Luc Vanheerentals ging in gesprek met Leuvenaar Peter Terryn, een van de initiatiefnemers van de pas opgestarte 'Wij betalen niet’-campagne.

donderdag 1 september 2022 13:56
Spread the love

 

Peter Terryn: We zijn tot de vaststelling gekomen dat we betalingsproblemen hebben voor wat betreft onze energiefactuur. Ook de voorschotfactuur die onze energieleverancier vraagt is onbetaalbaar. Het is een verviervoudiging van de factuur van vorig jaar.

Wij kunnen dat niet betalen. We hebben daarover gepraat met een heleboel mensen en we zijn tot de vaststelling gekomen dat dat geen individueel probleem is en dat er ook geen individuele oplossing bestaat. We moeten tot een collectieve oplossing komen en dat samen organiseren, campagne voeren.

Als je de energierekening niet betaalt, betekent dat in de praktijk dat je binnen de kortste keren een deurwaarder over de vloer krijgt. Hoe gaan jullie dat oplossen?

Peter Terryn: We richten de campagne tot de mensen die sowieso niet kunnen betalen. We richten ons niet tot mensen die, alhoewel het vrij moeilijk is, toch kunnen betalen. We willen mensen niet in problemen brengen. De mensen die vandaag niet kunnen betalen, hebben die problemen al en die krijgen al deurwaarders over de vloer van energieleveranciers.

We willen de problemen niet groter maken maar de problemen gemeenschappelijk maken.

Hoe zwaar zijn de betalingsproblemen voor jou als cafébaas van Het Groot Ongelijk in Kessel-Lo?

Peter Terryn: We kregen een afrekening van gas en elektriciteit in de bus van meer dan 4.000 euro die we niet verwacht hadden. Onze voorschotfactuur is bovendien fors gestegen naar 850 euro per maand. Dat zat niet in ons businessplan. Daar hadden wij totaal niet op gerekend en dat kunnen wij niet betalen.

Je gaat binnenkort hier zowel de buurtbewoners als de handelaars in de omgeving proberen te verzamelen rond de problematiek.

Peter Terryn: Het idee is te vragen aan de buren of zij gelijkaardige problemen hebben. We willen overleggen hoe we ons samen kunnen organiseren om er iets aan te doen. We willen het probleem teruggeven aan de energieleveranciers.

Het wordt op die manier niet langer het probleem van de consument maar van de leverancier. Als ik mijn rekening niet kan betalen heb ik een probleem, maar als tienduizenden mensen niet kunnen betalen heeft de energieleverancier een probleem.

Zelf handelaar zijnde vind ik het ook belangrijk om andere middenstanders te contacteren en ook aan hen te vragen welke problemen zij hebben. Uit contacten met de bakkerij hier vlakbij blijkt dat die nog maar één keer in plaats van drie keer per dag bakt.

Ook de pitabars worden ongetwijfeld geconfronteerd met enorme gasrekeningen. We willen zien hoe zij hier naar kijken en zien of we samen iets kunnen doen. Over de problemen van de middenstand wordt weinig gesproken in de pers.

Hoop je dat je initiatief hier in Kessel-Lo uitgroeit tot een nationale actie?

Peter Terryn: Dat is het eigenlijk al. De campagne is pas gestart en we krijgen enorm veel reacties van overal in het land. Het is onvoorstelbaar, we slagen er niet in iedereen een antwoord te sturen.

We willen echter niet de kern zijn van een nationale beweging. We willen dat niet centraliseren. We willen modellen ontwikkelen waarmee wij ons organiseren lokaal, modellen die mensen elders kunnen overnemen zodat ze dat in andere steden en gemeenten ook kunnen doen zonder dat er een centrale leiding is die de dingen regelt.

Creative Commons

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!