De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Hoezo Leuven wil 80 procent CO2-reductie tegen 2030?

Hoezo Leuven wil 80 procent CO2-reductie tegen 2030?

maandag 8 november 2021 11:52
Spread the love

De aankondiging van de Leuvense burgemeester Mohamed Ridouani vrijdag op Radio 2 Vlaams-Brabant dat Leuven tegen 2030 80 procent minder CO2 wil uitstoten wekt verbazing. In het klimaatactieplan dat de stad midden vorig jaar bekendmaakte luidt de ambitie om tegen 2030 minstens 40 procent minder CO2 uit te stoten in vergelijking met de nulmeting in 2010.

In haar fameuze ‘Roadmap 2050’ stelt Leuven 2030 een reductie van 67 procent voor tegen 2030 en 81 procent reductie tegen 2050. De kans is groot dat het om een vergissing gaat – vergissen is menselijk – maar dan zou het ook goed dat Ridouani het op een of andere manier rechtzet. Anders lijkt het teveel op een geval van greenwashing waarbij men zich ‘groener’ voordoet dan men in werkelijkheid is.

Vraag is trouwens op welke manier Leuven tegen 2030 denkt de 40 procent reductie te halen. Uit de meest recente cijfers die Futureproofed registreerde blijkt een daling in de periode 2010-2019 van 733 tot 666 kTon (-9,1 procent). Uit berekeningen van VITO, die andere criteria hanteert, was er in de periode 2011-2018 slechts een daling van 593,3 tot 583,7 kTon (-1,9 procent).

Tenzij het federale en Vlaamse beleid drastische maatregelen nemen is het onduidelijk hoe Leuven zijn CO2-uitstoot tegen 2030 met 40 procent zal verminderen. Van eigen inspanningen om bijvoorbeeld woningen te renoveren – goed voor 60 procent van de CO2-uitstoot – is buiten de adviezen van de stedelijke energiecoaches nog nauwelijks sprake.

Het is ondanks de invoering van het verkeerscirculatieplan, de mobipunten, de faciliteiten voor deelmobiliteit… ook onduidelijk of er nu echt minder autogereden (aandeel van 25 procent) wordt. Op vlak van circulariteit kon Ridouani zaterdag wijzen op enkele mooie initiatieven wijzen zoals de Materialenbank waar je gerecupereerde bouwmaterialen kan vinden en de Maakleerplek.

Tijdens een EU-seminarie over circulariteit herhaalde Ridouani zaterdag tijdens de klimaatconferentie in Glasgow dat Leuven voor zijn klimaatbeleid vooral steunt op Leuven 2030 waarin politici, onderzoeksinstellingen, bedrijven en burgers overleggen. Leuven haalde met dit overlegmodel al belangrijke internationale prijzen binnen – Europese Innovatieve stad, Green Leaf Award… – en de burgemeester. Maar wat heeft dit overlegmodel, waarin Leuven fors in investeert, de stad nu al concreet opgeleverd?

Twee jaar terug werd in het bijzijn van veel Leuvense prominenten de, op zich zeer interessante, Roadmap 2050 gelanceerd. Het aantal punten dat tot dusver gerealiseerd werd is eerder beperkt. De werking van Leuven 2030 lijkt zich vooral te concentreren op het binnenhalen van Europese middelen.

Positief is bijvoorbeeld dat ELENA 1,5 miljoen opleverde om de renovatie van een 100-tal gebouwen te begeleiden. Van een sensibiliserende werking zoals een vijftal geleden met de campings is al helemaal geen sprake meer. Tijd voor een grondige evaluatie van de werking van Leuven 2030!

Luc Vanheerentals

Creative Commons

take down
the paywall
steun ons nu!