Lesgeven in Brussel is “echt te leuk”
Brussel, Noordstation, Onderwijs, Sint-Joost-Ten-Node, Schaarbeek, Brede School, Basisonderwijs, Onderwijs in brussel, Lesgeven in brussel, Ovsg, Brussel-noord -

Lesgeven in Brussel is “echt te leuk”

donderdag 1 november 2012 21:55
Spread the love

Na enkele jaren lesgeven in Borgerhout vond ik dat het tijd was voor verandering. Ik besloot mijn kans te wagen in het Brussels onderwijs. Lesgeven in Brussel. Veel jonge leerkrachten houden dit volgens de statistieken maximaal vijf jaar lang vol. Ik was benieuwd en ging aan de slag als leerkracht basisonderwijs. In een school in de buurt van het Noordstation.

“En jij durft daar te komen?” Ik hoorde deze vraag meermaals nog voordat ik er begon. Ja, ik kom er regelmatig. Om tapijten en kussens te kopen in de Brabantstraat. Om te overleggen op de redactie van DeWereldMorgen aan de Haachtsesteenweg. Om Turkse appelthee te drinken. Of om de beste köfte van de lage landen te eten.

Mondige leerlingen

De band met de buurt had ik dus al. De buurt sprak me dus zo erg aan dat ik besloot om iedere dag op en neer te pendelen tussen het residentiële Antwerpse Zurenborg en het volkse Brussel-Noord. Een groter contrast is haast ondenkbaar.

Men had mij gewaarschuwd over de hevigheid van het gedrag van de leerlingen in Brussel. Maar helaas, dit cliché moet ik na twee maanden al ontkrachtigen. Ja, de Brusselse basisschoolleerlingen hebben pit. Ze weten wat ze willen. Zij zijn niet op hun mondje gevallen. Maar daardoor zijn ze juist eigenlijk enorm open en toegankelijk. Ze zijn vaak enorm enthousiast voor alles wat je ze aanbiedt.

Diversiteit

Ze hebben een eigen accent. Een aantal onder hen spreekt met een Franstalige tongval het Nederlands. Maar dat heeft juist een ongelooflijke charme. Het vormt slechts een schaduw van de diversiteit van de wijk rond het Noordstation. Want in Brussel-Stad, Schaarbeek en Sint-Joost-ten-Node worden oneindig veel talen gesproken. Nederlands is daar één van.

De Nederlandstalige scholen trekken naast de kinderen van andere origine, ook Nederlandstalige Brusselse kinderen aan. En dat wordt weleens vergeten. Nee, niet alle scholen aan het Noordstation zijn volledige concentratie- (of zwarte) scholen. De scholen zijn er een afspiegeling van de lokale bevolkingen.

“Te leuk” en “te mooi”

Zo veelkleurig als het straatbeeld is, zo veelkleurig zijn de klassen met kinderen ook. De diversiteit in deze wijk is enorm. En de diversiteit wordt er niet enkel als realiteit gezien. Maar het wordt ook steeds meer als troef beschouwd. De kinderen zijn het dan ook gewend om in een multiculturele en meertalige omgeving op te groeien.

Dat is ook te merken aan de taal die ik in de klas hoor. “Meester, vandaag is het echt te leuk!” “Wat jij maakt, dat is echt te mooi!” Alsof het Franse woordje ‘trop’ letterlijk vertaald wordt naar het Nederlandse ‘te’.

Brede scholen

In heel wat Brusselse scholen wordt ook heel anders gewerkt dan in, bijvoorbeeld, Antwerpse scholen. Vakken als Nederlandse taal en wereldoriëntatie worden er vaak samengevoegd waardoor er meer thematisch en projectmatig gewerkt kan worden. En dat biedt heel wat mogelijkheden voor de leerkracht. Verder heb je op wandelafstand van de school vaak talloze educatieve excursiemogelijkheden. En dat biedt zowel leerling als leerkracht enorm veel kansen.

Soms lijkt het onderwijs in Brusselse scholen verder te staan dan in Vlaanderen. Eerder dit jaar werden er bijvoorbeeld 22 subsidiedossiers goedgekeurd om scholen om te vormen tot brede scholen. Tot lokale schakels die maximale leer- en ontwikkelingskansen bieden aan leerlingen waarbij veel samengewerkt wordt met partnerorganisaties uit de buurt. Dit betekent dat er binnen een paar jaar waarschijnlijk 22 scholen zijn volgroeid tot volwaardige brede school.

Begeleiding

Ook de ervaring en de professionaliteit van collega’s ligt in Brussel hoog. Je eigen handelen in vraag durven stellen is een basiscompetentie om te kunnen functioneren in een school in de hoofdstad. En fouten? Die mag je gerust maken. Je leert er immers alleen maar van.

Verder wordt je als beginnende leerkracht in Brussel echt niet aan je lot over gelaten. Altijd zijn er wel collega’s die voor je klaarstaan. En de onderwijskoepel OVSG (Onderwijssecretariaat van de Steden en Gemeenten van de Vlaamse Gemeenschap vwz) organiseert zelfs een compleet onthaaltraject voor beginnende leerkrachten waarbij zij de verschillende ins and outs van het Nederlandstalig onderwijs in de hoofdstad leren kennen.

Betrokken ouders

En de ouders? Ik ervaar ze vooral als betrokken bij het schoolgebeuren van hun kind en als mensen die weten wat ze willen. Voor mij zijn ouders partners in het opvoedingsproces van hun kinderen waarmee overlegt moet worden.

Vanzelfsprekend zullen er ook leerkrachten zijn die het onderwijs in Brussel heel anders ervaren dan ik. Die er misschien veel minder positief over zijn. En die al hun redenen hebben om binnen vijf jaar het Nederlandstalig onderwijs in Brussel te verlaten. Ik ben in ieder geval nog even positief gestemd over een school in Brussel als twee maanden geleden. Ik heb voor mezelf een goede keuze gemaakt. Ik ben trots op het feit dat ik in Brussel mag lesgeven. Want, lesgeven in Brussel is “echt te leuk!”
 

Jochem Oomen is leerkracht en was de voorbije jaren werkzaam in zowel Antwerpen als Brussel. Al jaren zwerft hij door de minder goed bekend staande buitenwijken van grote steden in Europa.

take down
the paywall
steun ons nu!