De Braziliaan Leonardo Boff was één van de eerste katholieke priesters die openlijk pleitte dat gelovigen hun armoede niet langer lijdzaam moesten ondergaan, wat evolueerde tot de bevrijdingstheologie. Ratzinger zorgde er voor dat Boff het zwijgen werd opgelegd (foto wikipedia)
Nieuws, Wereld, Rooms-katholieke kerk, Paus, Bevrijdingstheologie, Leonardo Boff -

Leonardo Boff: “Niet verleden van Bergoglio telt, maar toekomst van Franciscus”

Rio de Janeiro - "Niet het verleden van Bergoglio telt, maar de toekomst van Franciscus." De Braziliaanse theoloog Leonardo Boff, boegbeeld van de progressieve stromingen in de katholieke kerk in Latijns-Amerika, gelooft niet in de beschuldigingen over vermeende banden van de nieuwe paus met het vroegere militaire regime in Argentinië.

dinsdag 19 maart 2013 13:03
Spread the love

Leonardo Boff, een sleutelfiguur in de zogeheten bevrijdingstheologie, geeft toe dat Jorge Bergoglio’s verleden een heet hangijzer is, met tegenstrijdige versies, maar hij heeft vertrouwen in de stelling van bekende voorvechters van de mensenrechten dat de nieuwe paus geen banden had met de laatste militaire dictatuur (1976-1983).

Esquivel

“Ik verkies geloof te hechten aan Nobelprijswinnaar Adolfo Pérez Esquivel en aan Graciela Fernández Meijide, voormalig lid van de Nationale Commissie voor de Verdwijning van Personen: zij noemen die beschuldiging laster”, zegt Boff. “Niet één keer is de naam van Bergoglio aangetroffen in documenten of klachten.

“Integendeel, hij heeft veel mensen gered door hen in het Colegio Máximo de San Miguel te verbergen. Bovendien staat de beschuldiging haaks op zijn ondertussen bekende karakter: hij is tegelijk sterk en zacht, arm, hij klaagt voortdurend sociale ongelijkheid in Argentinië aan en pleit voor rechtvaardigheid en niet voor filantropie.

“Tot slot, wat telt is niet het verleden van Bergoglio, maar de toekomst van Franciscus.”

Ver van de paleizen

Boff: “Voor mij is de naam Franciscus meer dan een naam, het is een project van de arme Kerk, een Kerk die dicht bij het volk staat, evangelisch, die de natuur die nu wordt kapotgemaakt bemint en beschermt. De heilige Franciscus is het archetype van dit soort Kerk. Met paus Franciscus kondigt zich de Kerk van het derde millennium aan: ver van de paleizen en te midden van de volkeren en hun culturen.”

Boff heeft al aanwijzingen van een ander soort pontificaat gezien, een pontificaat “zonder symbolen van macht of privileges”. “Een paus die zijn hotelrekeningen betaalt, die in een eenvoudige auto naar de Santa Maria Maggiore -basiliek gaat om er te bidden, die zijn vriend, kardinaal Jorge Mejía, die ziek was geworden in Rome, een verrassingsbezoek brengt… : dat zijn gebaren die het volk begrijpt.”

Boff verwacht dat paus Franciscus als een jezuïet zal optreden tegen pedofilie en corruptie in de Kerk. “Ik ben er zeker van dat hij in verband met de pedofielen en de financiële misdrijven meer als een jezuïet dan als een franciscaan zal optreden, vol energie en radicaal, want zoals de Kerk nu bezig is, kan ze niet voortdoen.”

Homohuwelijk

Boff verwacht dat Franciscus ook “een lange discussie” over thema’s als abortus en het homohuwelijk mogelijk zal maken. “Dat betekent niet dat de Kerk aan haar basisstellingen moet verzaken, maar wel ze er op een democratische manier over discussieert, en dat ze respecteert wat democratisch besloten is. Het goede aan democratie is dat men van bovenaf geen zaken kan opleggen en dat men naar verschillende meningen kan luisteren, ook al halen die het niet.”

Volgens Boff kreeg Bergoglio de voorkeur op de Braziliaanse kardinaal Odilo Scherer, de kandidaat van het Vaticaan, omdat die de curie en de Vaticaanse Bank had verdedigd. “De Vaticaanse Bank kreeg kritiek, ook van veel kardinalen. Daardoor is een publieke discussie ontstaan, waardoor hij verbrand raakte. Het zou ook niet goed geweest zijn voor de huidige Kerk. Hij is conservatief en autoritair. Het zou een Benedictus XVII geweest zijn.”

take down
the paywall
steun ons nu!