Nieuws, België, Analyse -

Krantenuitgevers in Vlaanderen: toen waren ze nog met twee

De oprichting van de nieuwe krantengroep Het Mediahuis is een bom die het hele Vlaamse medialandschap hertekent. De kranten De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg vallen voortaan onder één bedrijf. “Alle titels blijven bestaan”, sust de nieuwe bedrijfsleiding. Maar dat werd bij de overname van Het Volk twintig jaar geleden ook beloofd.

woensdag 26 juni 2013 23:18
Spread the love

Corelio, uitgever van De Standaard en Het Nieuwsblad en Concentra, uitgever van de regionale kranten Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen richten samen Het Mediahuis op. Daarin stoppen ze hun kranten, een reeks websites, Jobat en enkele koopmagazines. Corelio krijgt 62 procent van het nieuwe vehikel. Concentra krijgt de resterende 38 procent.

Beide uitgevers hebben zo hun zorgen. Concentra ziet de oplage van haar kranten kwartaal na kwartaal dalen. In één jaar tijd zakte de individuele verkoop van de Gazet van Antwerpen van 94.708 naar 88.079. Het Belang van Limburg kende een gelijkaardige daling.

Corelio zweet dan weer de overname van de zenders Vier en Vijf uit. De groep verwierf de zenders samen met het duo Wouter Vandenhaute/Erik Watté en Sanoma. Maar de prijs was hoog en de zender presteerde afgelopen jaar onder de verwachtingen.

Net als bij elke overname in de mediawereld worden dure eden gesmeed over onafhankelijkheid. “Onder deze nieuwe koepel blijven alle titels bestaan en behouden ze hun inhoudelijke verscheidenheid”, laat Gert Ysebaert, de nieuwe CEO weten.

Er zijn verschillende redenen om daar aan te twijfelen. Het samengaan biedt mooie kansen op synergieën. Nu al delen Het Nieuwsblad en De Standaard veel artikels. Hetzelfde gebeurt bij GvA en HBVL. Nu kunnen ze ook met elkaar artikels uitwisselen.

Hetzelfde gebeurt al bij De Morgen die het sportnieuws overneemt uit Het Laatste Nieuws en het financieel-economisch nieuws uit De Tijd. Buitenlandse berichtgeving wordt dan weer gekopieerd uit de Nederlandse Volkskrant (die ook in de portefeuille van de Persgroep zit). Op 10 april stond er in De Morgen tussen pagina 13 en pagina 24 geen enkel artikel van een DM-journalist.

Stervensproces zoals Het Volk

Zowel in Antwerpen als in Limburg ontstaat nu het probleem dat Het Mediahuis met twee kranten op exact hetzelfde doelpubliek mikt. Corelio heeft daar ervaring mee. In 1994 – Corelio heette toen nog VUM – werd de krant Het Volk gekocht van de christelijke arbeidersbeweging ACW.

In 2000 volgde de samensmelting van de redacties en bleven er nog acht eigen pagina’s over in Het Volk. Dat werden er elk jaar minder tot in mei 2008 de krant voor het laatst van de persen rolde. Behalve de kop en een editoriaal bleef er van de krant toen al niks meer over.

De VUM had bij de overname nochtans beloofd “een toekomst te garanderen voor het gedachtengoed uitgedrukt in de krant”. 

Het stervensproces van Het Volk sleepte 14 jaar aan. Maar de helft daarvan gebeurde in het pre-internettijdperk. De digitale revolutie en de huidige crisis versnellen alle processen.

Het is nu afwachten hoe de Belgische Mededingingsautoriteit en de Vlaamse Regulator voor de Media zullen reageren. Die laatste is de toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media maar geeft ook elk jaar een rapport uit over de mediaconcentratie. Bovendien zijn deze mediagroepen ook actief op de tv-markt.

In Vlaanderen blijven er nu nog twee grote commerciële mediaconglomeraten over. Aan de ene kant de Persgroep en Roularta die samen VTM en Q-Music hebben en aan de andere kant Het Mediahuis en Sanoma die Vier en Vijf bezitten.

Zeker in Limburg en Antwerpen wordt de situatie precair. Daar controleert Het Mediahuis het grootste gedeelte van de krantenmarkt.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!