De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

JBC gaat voor schone kleren!

JBC gaat voor schone kleren!

dinsdag 7 april 2015 10:38
Spread the love




Vanaf vandaag is JBC officieel lid van de Fair Wear Foundation, een organisatie die productiefabrieken controleert en kledingbedrijven begeleidt in hun proces naar schonere kleren. Na Bel&Bo is JBC het tweede grote Belgische kledingbedrijf dat die stap zet in enkele maanden tijd. Dat is goed nieuws voor consumenten in België én voor de kledingarbeid(st)ers in de productielanden.

JBC toonde eerder al dat ze het respect voor arbeidsrechten bij hun leveranciers ernstig nemen. In 2013 ondertekende JBC als enige Belgische retailer het Bangladesh Akkoord voor veiligere fabrieken, dat tot stand kwam na de instorting van het Rana Plaza complex op 24 april 2013. Sterk aan het Akkoord is dat kledingbedrijven én vakbonden samen in het bestuur zitten, voorgezeten door de Internationale Arbeidsorganisatie. Bovendien is het bindend en 5 jaar geldig. De kledingbedrijven die het Akkoord ondertekenen, moeten mee garant staan voor de financiering van de nodige renovaties. Hoewel JBC maar in een beperkt aantal fabrieken in Bangladesh kleding laat produceren, nemen ze een coördinerende rol op voor het Akkoord in enkele fabrieken.

100% schoon?

Bedrijven die aangesloten zijn bij de Fair Wear Foundation (FWF) zeggen daarmee dat ze verantwoordelijk zijn voor de werkomstandigheden bij hun leveranciers. FWF laat de fabrieken regelmatig controleren door lokale teams van specialisten. En ook het aankoopbeleid van het kledingbedrijf zelf wordt gescreend. FWF stimuleert haar leden ook om stappen te zetten naar een leefbaar loon. Daarnaast kunnen arbeiders zelf een klacht indienen. FWF lidmaatschap alleen zorgt er natuurlijk niet voor dat de omstandigheden verbeteren: het is een belangrijk middel, maar het blijft hard werken voor de kledingbedrijven. Zijn de kleren in de rekken van JBC nu 100% schoon? Dat niet, maar lidmaatschap bij FWF betekent wel dat ze ernstige inspanningen doen om de arbeidsomstandigheden in hun toeleveringsketen te verbeteren.

Vakbonden essentieel

De Fair Wear Foundation is wat we noemen een multi-stakeholderinitiatief: bedrijven, werkgeversorganisaties, vakbonden en ngo’s werken samen aan betere arbeidsomstandigheden. Die samenwerking is essentieel, want in het verleden hebben kledingbedrijven te lang vertrouwd op commerciële auditbureaus om controles te doen. De kwaliteit van zulke audits varieert van goed tot totaal onbetrouwbaar. De drie laatste grote catastrofes in de kledingindustrie zijn daar een triest voorbeeld van: zowel de fabrieken in het Rana Plaza complex (Bangladesh, april 2013, 1.138 doden), Tazreen Fashions (Bangladesh, november 2012, 120 doden) als Ali Enterprises (Pakistan, september 2012, 286 doden) waren ge-audit voor de ramp. Toch waren er geen nooduitgangen, was er geen brandalarm en waren er tralies voor de ramen. Was er een vakbond actief geweest in Rana Plaza, dan zouden er wellicht veel minder slachtoffers gevallen zijn. Een dag voor de catastrofe waren er al klachten over scheuren in het gebouw. Arbeid(st)ers werden gedwongen om te werken, anders kregen ze geen loon uitbetaald.

Consument vraagt schonere kleren

Met de toetreding van JBC zijn er nu 6 Belgische bedrijven lid van de Fair Wear Foundation: JBC, Bel&Bo, Mayerline, ACP Promo- en werkkledij, Stanley & Stella en The Cotton Group (B&C). In vergelijking met onze buurlanden, is het aanbod aan kleren geproduceerd in goede arbeidsomstandigheden in België beperkt. Consumenten snakken naar meer informatie over de herkomst van de kledij die ze kopen en de omstandigheden waarin ze gemaakt zijn. Hopelijk kan het voorbeeld van JBC en Bel&Bo andere Belgische kledingmerken -en ketens inspireren.

De Schone Kleren Campagne is een platform van verschillende organisaties: ABVV, ACV, Wereldsolidariteit, FOS, BBTK, LBC, ACV-Metea, ABVV AC, Testaankoop en Netwerk Bewust Verbruiken

02 april 2015
Auteur: Schone Kleren Campagne
Contact: david.verstockt@fos-socsol.be

take down
the paywall
steun ons nu!