De meisjesnaam Farha betekent 'geluk'. Screenshot trailer
Filmrecensie -

Farha is een goede film, maar kijk en oordeel zélf

Netflix houdt stand tegen de druk van Israël en de zionistische lobby wereldwijd en blijft de film Farha streamen. Laat je niet misleiden door deze anticampagne. Oordeel zélf hoe accuraat en hoe goed deze film is. Dat de film deze kans krijgt betekent vooral één ding: de wereldopinie is definitief gekanteld. De vraag is niet langer of maar wanneer Israël de mensenrechten van de Palestijnse bevolking zal moeten erkennen.

dinsdag 6 december 2022 08:35
Spread the love

 

UPDATE: Een aantal mensen meldt ons dat ze de film Farha niet zien in hun Netflix-aanbod. Zet je VPN af als je die gebruikt en verander de taal van je profiel in een andere taal Engels, Frans, Spaans… Daarna Netflix uitzetten en opnieuw starten, eventueel twee keer doen.

De film Farha van de Jordaanse regisseuse Darin J. Sallam werd door de Jordaanse Filmcommissie ingediend voor de nominatie van beste buitenlandse film op de Academy Awards, beter bekend als de Oscars, de hoogste filmonderscheiding in de VS.

Het verhaal is eenvoudig en gebaseerd op echt gebeurde feiten. Het 14-jarig Palestijnse meisje Farha droomt in 1948 van een ander niet-traditioneel bestaan dan haar vriendinnen. Zij wil gaan studeren in de grote stad.

Op de achtergrond is het eerste gerommel te horen van de naderende Naqba. Voor zij kan vertrekken gebeurt het onvermijdelijke. Haar vader weet haar nipt te verbergen in een voorraadkelder. Wat daarna gebeurt, wat zij door de kieren van haar claustrofobe schuilplaats gadeslaat, dat kom je te weten door naar deze aangrijpende film te kijken.

De centrale gebeurtenis waarrond het verhaal van Farha draait wordt voor het ogenblik als massale spoiler verspreid door ontelbare bot-accounts en zogenaamd spontane reacties op sociale media, die de film veroordelen als ‘antisemitisch’.

Het cruciale moment zie je niet, alles wordt gesuggereerd met dreigende beelden die tijdig switchen naar de verbijsterde ogen van Farha.

De reacties van zionisten en pro-zionisten wereldwijd zijn perfect voorspelbaar en unaniem. Zoals ze reeds jaren doen pogen zij ook nu weer elke kritiek op Israël (en de erkenning van de Naqba) te vereenzelvigen met antisemitisme.

Oordeel zélf

Oordeel zelf nadat je deze film hebt gezien. Verdere recensie is hier overbodig. Je kan hem nog steeds bekijken op Netflix. Dat deze streamzender de film plaatst én laat staan is om meerdere redenen merkwaardig.

Netflix heeft zich in het verleden eerder van een andere zijde getoond, om het eufemistisch te zeggen. Er zijn op de zender reeds lang films, series en documentaires te zien waarin o.a. koene Mossad-agenten dapper strijden tegen gruwelijke terroristen, waarin met andere woorden een volledig eenzijdige kijk gegeven wordt op de bezetting, de kolonisatie, de repressie en de apartheid in Israël en de bezette gebieden.

Deze film is daarom nog steeds een eenzame uitzondering op de algemene regel van Netflix. Waarom de zender alsnog deze beslissing neemt, tegen enorme druk in van Israël en zionistische lobby’s wereldwijd, betekent maar één ding.

Ook bij Netflix zet men de tering naar de nering. De wereldopinie is definitief gekanteld in de richting van de erkenning dat de Palestijnse bevolking dezelfde mensenrechten heeft als andere volkeren en mensen op aarde.

De campagne om kritiek op Israël en zijn praktijken als bezetter en kolonisator te vereenzelvigen met anti-semitisme is al jaren gaande. Ook tegen uw nieuwssite DeWereldMorgen.be en zijn medewerkers werd al meermaals gedreigd om onze kritiek op Israël aan te klagen als antisemitisme.

Deze campagne om elke kritiek op Israël te vereenzelvigen met antisemitisme is recent heviger dan ooit. Volledig tegen deze anticampagne in, is de wereldopinie ondertussen recht evenredig in de andere richting geëvolueerd.

Standrechtelijke executie

Het komt Israël natuurlijk niet goed uit dat net nu opnieuw (!) een Israëlische bezettingssoldaat betrapt wordt terwijl hij een ongewapende Palestijnse jongeman zonder enige schijn van wettige zelfverdediging met vier kogels standrechtelijk executeert (opgepast, confronterende beelden).

Er zijn daarnaast voortekenen dat ook de grote media het tij niet langer kunnen keren. Een sportjournalist van een Israëlische staatszender was zo onvoorzichtig om Engelse voetbalsupporters in Qatar live te interviewen, waarop één van hen zijn micro greep en ‘Free Palestine’ riep.

Tijdens meerdere voetbalmatchen in Qatar liepen Arabische supporters met Palestijnse vlaggen het veld op. In het publiek dragen buitenlandse supporters openlijk Free Palestine armbanden en wuiven Palestijnse vlaggen en Marokkaanse spelers zwaaiden na hun overwinning met de Palestijnse vlag. Supporters van meerdere Latijns-Amerikaanse ploegen verbroederden op straat met Arabieren terwijl ze dezelfde slogans roepen voor Palestina.

 

 

Israëlische journalisten beklagen zich er ondertussen over dat ze door het publiek tijdens live-uitzendingen in Qatar worden ‘lastig gevallen’ met Palestijnse leuzen en vlaggen achter zich aan, terwijl in Israël en de bezette gebieden zowat alle niet-Israëlische journalisten worden mishandeld, aangehouden en hun materiaal vernietigd.

Meerdere journalisten werden de voorbije jaren door bezettingstroepen neergeschoten. De moordaanslag op Al Jazeera-journaliste Shireen Abu Akleh is allesbehalve een uitzondering.

Israël ziet zich voor een existentieel dilemma geplaatst. Het wil zich nog steeds profileren als de enige democratie van het Midden-Oosten maar kan de openlijke misdaden van zijn bezettingsapparaat niet langer verbergen in het tijdperk van internet- en smartphone en wil die in feite ook niet intomen.

En de film?

Cineaste Darin J. Sallam. Foto: Mais Ghammoh

Nog even terug naar de film zelf. Is het ook een goede film, los van de politieke boodschap die er achter zit? Wel, ook wie van de Naqba of van de Palestijnse realiteit niets afweet zal nog altijd een zeer goed gemaakte film zien, waarin de angst van een 14-jarig meisje bijna voelbaar is terwijl je toekijkt.

Cineaste Darin J. Sallam is niet zomaar de eerste beste. Ze schreef het scenario voor Farha zelf. Ze won reeds vijf filmprijzen voor kortfilms en werd opgenomen in de Asia Screen Academy. In 2017 werkte ze een jaar voor La Cité Internationale des Arts.

Haar film Farha kende zijn première op het Toronto International Film Festival en werd door Jordanië ingediend voor de selectie van beste buitenlandse film bij de Academy Awards (Oscars). Bij de Asia Pacific Screen Awards (APSA) kreeg Farha de prijs van Best Youth Film, de eerste maal dat een Jordaanse cineaste een APSA-prijs won.

Kijk en oordeel zélf, deel maximaal, geef de film een + op je Netflix-account. Geef positieve commentaar.

 

PS. Kijk ook naar de film The Swimmers op Netflix.

Creative Commons

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!