Opinie -

Holebi in België: een overzicht

dinsdag 9 maart 2021 13:40
Spread the love

Inleiding: samenvatting van holebipioniers

Na de start van de emancipatorische homobeweging in Duitsland (1897) en Nederland (1911) was het in 1953 eindelijk de beurt aan België. Suzan Daniël richtte het CCB op, het Centre Culturel Belge/Cultuurcentrum België. De naam doet het niet meteen vermoeden, maar het is de eerste vereniging voor homo’s en lesbiennes in België. [1]

In 1965 stemde het Belgisch Parlement in met een wetswijziging die de strijd van de holebi-beweging in de komende 20 jaar zou domineren. Artikel 372bis bepaalde dat homoseksuele contacten onder de 18 jaar strafbaar werden gesteld. Voor hetero’s bleef de grens voor seksuele contacten op 16 jaar.

beeld

Op 1 december 1966 zond de nationale televisie een programma uit over homoseksualiteit, of beter gezegd over homofilie: Diagnose van het Anders-zijn. De uitzending was een mijlpaal: voor het eerst werd er openbaar en genuanceerd over homoseksualiteit gesproken.

In december 1970 vindt iets opmerkelijks plaats: in de BRT-reportage Zo Zijn, doet de bekende zanger Will Ferdy zijn coming-out. Sappho wordt opgericht in 1974 (gent) en vier jaar later volgde Atthis[2] in Antwerpen en Liever Heks en Çatal Hüyük (Gent). Rond 1980 verrechtst Vlaanderen. De politie begint privégegevens van holebi’s te registreren en er verschenen personeelsadvertenties waaruit bleek dat homoseksuele mensen ongewenst waren.

De periode tussen 1995 en 2003 vormt de vooravond van een periode vol wettelijke verwezenlijkingen en een grote doorbraak in de zichtbaarheid én bespreekbaarheid van holebiseksualiteit en transgenderisme in de Vlaamse en Belgische samenleving. De ceremonie van Tom Lanoye en René Los in 1996, in het kader van geregistreerd partnerschap, was een van de sleutelmomenten in de strijd voor de openstelling van het homohuwelijk, dat in 2003 bereikt zou worden.

Een maand na de antidiscriminatiewet in 2002, keurde het parlement op 30 januari 2003 de openstelling van het burgerlijk huwelijk goed. Op 18 mei 2006 ging de wet die adoptie voor homoseksuele koppels mogelijk maakte in voege. In het najaar van 2012 werd een wetsvoorstel goedgekeurd waardoor homofoob geweld (‘gaybashing’) strenger bestraft kan worden: zo werd onder andere de maximumstraf opgetrokken van twintig naar dertig jaar. Ten slotte is het voor (Lesbische) “meemoeders” sinds 1 januari 2015 niet langer nodig om hun eigen kind te adopteren.

In 2010 werd de Holebifederatie ten slotte omgedoopt tot ‘çavaria‘ met als baseline ‘opkomen voor holebi’s en transgenders’. Het is de naam die de koepel van de Vlaamse holebi- en transgenderorganisaties ook vandaag nog draagt.

Tussen 2003 en vandaag ontstonden steeds meer verenigingen voor holebi’s en transgenders uit etnisch-culturele minderheden. Zo is er het in Brussel opgerichte Merhaba. Merhaba organiseert voor Brussel en Vlaanderen naast onthaal en laagdrempelige hulpverlening ook activiteiten zoals de Merhabar, Arab Funky Party of Soek del Mundo. Eind 2007 werd de MerhabaPhone gelanceerd. Andere organisaties die zijn opgericht zijn Omnia, Shouf-Shouf en Why Me.

Geweld tegenover holebi’s: studies

Geweld tegen holebi’s en transgenders valt onder de noemer van de haatmisdrijven. De insteek van deze misdrijven is discriminatie en ze worden louter gepleegd om redenen van haat, misprijzen of vijandigheid ten opzichte van personen die een andere geaardheid hebben of een geslachtsverandering hebben ondergaan. Het misdrijf raakt de identiteit van het slachtoffer.[3]

Het Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding, nu UNIA, publiceerde in 2011 een brochure rond discriminatie van holebi’s met als ondertitel: ”Wat is het en wat doe je eraan?”[4] Discriminatie jegens de holebigemeenschap blijkt diep te zitten, zo worden ze gediscrimineerd op de werkvloer en huisvestingsmarkt, krijgen ze veelal te maken met cyberhate en wordt hen het recht ontnomen om bloed te geven.

beeld

In een studie, uit 2013, naar geweld tegenover holebis[5] zeggen alle geïnterviewden slachtoffer te zijn van verbaal geweld. Meer dan de helft had te maken met fysiek geweld. Een jaar eerder werd vastgesteld dat 80 procent van de transgenders slachtoffer is van transfoob geweld. [6] Uit beide onderzoeken bleek dat de slachtoffers seksueel geweld weinig tot nooit durven aangeven.

De tweede studie over geweld tegenover holebi’s[7] wijst uit dat niet enkel haat aan de oorsprong ligt van het geweld. Beïnvloeding speelt ook een rol. De heteroseksuele samenleving promoten, leidt tot gedrag om zich te willen bewijzen als hetero.

Een nieuwe studie (2015) herhaalt het feit dat 80 procent van de transgenders[8] te maken krijgen met geweld. De plaatsen waar dit gebeurt zijn plaatsen waarop ieder ander mens zich veilig voelt: thuis in de het eigen gezin, op het werk of op school, en in de eigen buurt. Fysiek en seksueel geweld komen ook vaak voor in het uitgaansleven of horeca, of op een openbare plek zoals op straat.

Er wordt ook een eerste keer een genuanceerd daderprofiel geschetst voor wat betreft geweld tegen holebi’s. De helft van de daders is van West-Europese afkomst, ruim 30 procent van Noord-Afrikaanse afkomst.

In 2019 toont een nieuwe studie de stijgende agressie jegens holebi’s. [9]

Geweld tegenover holebi’s: een kort overzicht

De West-Vlaamse holebivereniging Polaris stelt zich burgerlijke partij (2011) nadat een homoseksuele man in Oostende is afgetroefd. Het is het vijfde incident in die stad dat jaar.[10]

Op dinsdag 21 juni 2011 werd een man in Brussel ineengeslagen en zelfs bijna gewurgd, enkel en alleen omdat hij homoseksueel is. Daarna werd Bart ook in de pittabar geslagen en geschopt. Er werd zelfs met een stoel op hem ingebeukt. De eigenaar van de pittabar belde meteen de politie en samen met een ambulance kwamen de agenten snel ter plaatse. Als bij wonder overleefde Bart de aanval. De vriend uit Barcelona bleef ongedeerd. [11]

In november doet zich in het Brusselse café Le Fontainas een homofoob incident voor. Twee mannen kwamen de zaak binnen, scandeerden er homofobe slogans en vielen het personeel en de klanten lastig. Uiteindelijk greep een barman een mes en verwondde hij een van hen. Het slachtoffer verkeerde in levensgevaar.[12]

Februari 2012: In Leuven is afgelopen zaterdag het eerste geval van fysieke agressie tegen holebi’s geregistreerd. Een 23-jarige jongen en een kameraad kregen rake klappen omdat ze zich kenbaar hadden gemaakt als homoseksueel.[13]

Op 22 april 2012 sterft Ihasane Jarfi. De daders worden al snel opgepakt. “Hij bekent het slachtoffer drie of vier keer te hebben geslagen toen hij de wat abnormale voorstellen formuleerde. Vervolgens was er een opeenvolging van feiten en speelde het groepseffect. De vier inverdenkinggestelden lieten zich meeslepen en sloegen Ishane Jarfi. Ook staken ze hem in de kofferbak van de wagen en kleedden hem uit. Mijn cliënt stelt dat het slachtoffer, toen hij werd achtergelaten op de plaats waar hij later gevonden werd, nog leefde”, aldus de advocaat.[14] Twee jaar later volgt de uitspraak: Het hof van assisen van Luik heeft vandaag drie van de vier beschuldigden, Mutlu Kizilaslan, Jérémy Wintgens en Eric Parmentier, schuldig bevonden aan de moord op Ihsane Jarfi. De vierde beschuldigde, Jonathan Lekeu, werd schuldig bevonden aan doodslag.[15]

Aan de vooravond van de gay Pride in Antwerpen 2012 krijgt zanger, presentator en eventorganisator Bram Bierkens, samen met zijn vriend Ivan Dennis, enkele rake klappen. Bram Bierkens gaf nadien een interview.[16]

Drie maanden later volgt een nieuw slachtoffer. Dertiger Raphaël Wargnies uit Malmedy trok in de nacht van 25 juli 2012 naar het Parc d’Avroy, een bekende ontmoetingsplaats voor homoseksuele mannen in Luik. Hij bracht met zes hamerslagen Jacques Kotnik (61) om het leven. De beschuldigde bekende dat hij zich wilde wreken op een lukraak gekozen homoseksueel persoon.[17] “Als hij geen homo was geweest, zou ik hem niet hebben gedood”, verklaarde de man op zijn proces in maart 2014. Op 27 maart 2014 volgde de uitspraak: Het hof van assisen van Luik heeft deze donderdag, 27 maart, Raphael Wargnies veroordeeld voor het doden van Jacques Kotnik in het park Avroy. Het hof heeft homofobie als verzwarende omstandigheid weerhouden, zoals voorzien in de wet.[18]

In de nacht van 10 september 2013 wordt in Gent een jonge homoseksuele man in elkaar geslagen. Twee mannen vielen de jongeman aan en braken zijn neus. “Hij had maar niet moeten reageren op de verwijten.”, was hun uitleg aan de politie. [19]

In de nacht van oud naar nieuw, rond 4 uur, is Seppe Di Domenico uit Bredene brutaal met een stok of knuppel aangevallen bij het verlaten van een Oostendse homobar. Hij werd meermaals vol in het aangezicht getroffen. Di Domenico is minstens voor een week werkonbekwaam, en heeft intussen klacht ingediend bij de politie. Omdat de dader de stok of knuppel van onder een lange jas haalde, en hij zijn slachtoffer zonder enige aanwijsbare reden of aanleiding te lijf ging, doet het Regenbooghuis West-Vlaanderen, die het bericht van de aanval verspreidde, vermoeden dat het om homofoob geweld met voorbedachte rade gaat.[20]

Het is 2015 als Skelte Willems (22) in het centrum van Antwerpen slachtoffer wordt van fysiek geweld. Willems was zaterdagnacht op weg naar huis toen hij aan de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal door enkele jongeren werd tegengehouden. “Skelte Willems werd door vier jongeren tegengehouden en zonder aanleiding vastgegrepen, een moment later kreeg hij een harde klap van een voorwerp tegen zijn hoofd, en gooiden ze nog een glazen fles naar hem”, vertelt Bram Bierkens. “Hij riep om hulp en kreeg deze van twee voorbijgangers, waarna de jongeren op de vlucht sloegen.”[21]

In maart van datzelfde jaar kregen twee homoseksuele mannen zware klappen in een Aalsters café. Twee broers van 19 en 28 jaar oud brachten, onder meer met stoelen en een biljartkeu, slagen toe aan twee slachtoffers. Een 35-jarige man uit Kruishoutem werd in levensgevaar overgebracht naar het ziekenhuis, maar is inmiddels aan de betere hand. Het andere slachtoffer, een 55-jarige man uit Aalst, mocht kort na de feiten na verzorging naar huis. De slachtoffers werden volgens het onderzoek aangevallen nadat ze bevestigend reageerden op de vraag of ze homo waren.[22]

In 2018 werd Mr Gay Belgium, Jaimie Deblieck, aangevallen tijdens een avond stappen in zijn woonplaats Roeselare. De 19-jarige Deblieck moest naar het ziekenhuis om behandeld te worden aan zijn verwondingen. Hij heeft aangifte gedaan bij de politie van de mishandeling. Hij plaatste in het ziekenhuis een foto op Facebook. ‘Ik laat het hier niet bij, lafaard’, schreef hij naar zijn aanvaller.[23]

Augustus 2018: De twee verdachten van de gewelddadige aanval op een homoseksueel koppel in Gent zijn opgepakt. Gisteren kreeg het koppel zware klappen van een vrouw en een man. Eén van de slachtoffers heeft twee gebroken ruggenwervels, zijn man is onder andere gewond aan zijn hoofd. Het parket onderzoekt of het gaat om een gewelddadig geval van homohaat.[24]

Het is december 2019 als twee jonge holebi’s in Gent worden aangevallen door een groepje mannen. [25] Een jaar later wordt het onderzoek geseponeerd: daders onvindbaar. [26]

In augustus 2020 kwam een chatgroep, Criminal System, aan het licht die LGBT’s (lesbiennes, homo’s, biseksuelen en transgenders) viseert en zelfs fysiek zou aanvallen. In de 600 leden tellende chatgroep zitten vooral jongeren met een Tsjetsjeense achtergrond, maar er zitten ook jongeren met een Belgische, Nederlandse en Noord-Afrikaanse achtergrond tussen.[27]

beeld

Op 24 augustus 2020 werd Fons van Hasselt (60 jaar) slachtoffer van gaybashing. De avond was heel gezellig, maar onderweg naar huis werd ik opeens aangevallen. Ze riepen me na: ‘Hier, onze vuile homo van Hoogstraten’. Plots: een klap op mijn neus. Dan heb ik even het bewustzijn verloren. Toen ik terug wakker werd, was er niemand meer op straat.[28]

Op vrijdag 17 oktober 2020 wordt de 12-jarige Mauro in elkaar geslagen te Mechelen. Mauro zat er te wachten op zijn moeder die ging thuiskomen. Hij werd aangesproken door een tiener die vroeg of hij homoseksueel was. Mauro antwoordde niet meteen en kreeg enkele rake klappen.[29]

En dan afgelopen week de tragedie in Beveren.

Homofobie in de politiek: een kort overzicht

Het Vlaams belang houdt er een jarenlange homofobe traditie op na:

Filip Dewinter, Gemeenteraad Antwerpen, 25 oktober 1995

“Tot slot wil ik de gemeenteraad erop wijzen dat de beoogde sociale integratie van homo’s en lesbiennes niet wordt gediend door de organisatie van exhibitionistische homohuwelijken en een samenlevingsregister. De vrees is terecht dat het toelaten van dergelijke huwelijken een polarisatie tot gevolg zal hebben, die de sociale integratie van de homo’s in onze maatschappij niet zal bevorderen, maar deze mensen integendeel verder zal wegdrukken in de marginaliteit.”

Emiel Verrijken, Gemeenteraad Antwerpen, 25 oktober1995

“Mevrouw de voorzitter, ik heb de oplossing. Volgens de wet van Mohammed worden de mensen, die een tegennatuurlijke verhouding hebben, gestenigd tot de dood.”

Filip Dewinter, persbericht, 19 september 1995

‘”Het Vlaams Blok is geen voorstander van het toelaten van homohuwelijken, omdat het toelaten van dergelijke huwelijken de indruk wekt dat een homofiele relatie evenwaardig zou zijn aan een heterofiele relatie. Alhoewel het Vlaams Blok respect en begrip kan opbrengen voor de anders geaardheid van een minderheid van de bevolking, is de partij van oordeel dat de uitzondering niet tot regel moet worden uitgeroepen.”

Roger Catrysse, Gemeenteraad Blankenberge, 25 januari 2000

“Dus gaat de schepen van de Burgerlijke Stand voor die mensen die een speciale band hebben met bv. dieren ook een ceremonie geven? En deze vraag is de essentie. Het begint met een homopaar in de echt te verbinden en het eindigt met bestialiteiten te legaliseren. (…) Naast homoseksualiteit wordt ook druggebruik als normaal beschouwd. Binnenkort volgen inbraken, bankovervallen, incest, pedofilie, enz. … (…) Als men de homo- of lesbische relatie gelijk stelt met de relatie man-vrouw, dan is het hek van de dam, dan komt het er niet meer op aan wie met wie is, dan kan men evengoed incest, pedofilie en bestialiteiten tolereren. (…) Als er iemand aan het gemeentebestuur vraagt zijn relatie met zijn goudvis te officialiseren, welk argument zal men dan aanhalen om dat te weigeren? Er zijn ook filatelisten die verliefd zijn op hun postzegels, maar dat is toch nog geen argument voor de gemeente om deze band wettelijk te maken? (…) Op een ogenblik dat ons land kampt met een dalende demografie, waardoor men zelfs overweegt vreemdelingen voor de kweek te importeren, is het immoreel en contraproductief steriele abnormaliteiten tot norm te verheffen. Ik vind dat zelfs crimineel. Het is niet aan de gemeente het huwelijk belachelijk te maken, door het belachelijke en zelfs immorele te institutionaliseren. (…) Hierdoor zal men tevens meehelpen aan de toekomst van de stad en van gans Vlaanderen en niet toegeven aan een groupuscule die van ons land een uitstervende homobende wil maken.”

Alexandra Colen, Humo, 5 november 1996

“Als iemand zijn huis niet wil verhuren aan een homo-koppel is dat zijn goed recht. Een leraar die iedere ochtend door een andere mannelijke partner wordt gezoend, hoort niet thuis in het katholiek onderwijs. Maar de belangengroepen van homo’s willen de zaken omkeren. Door op een agressieve manier Roze Zaterdag te houden en door ostentatief een kerkdienst te organiseren, kwetsen ze de gewone bevolking. Ze hebben een soort minachting voor de gewone mensen.”

Francis Van den Eynde, Alexandra Colen, Gerolf Annemans en Bart Laeremans, Wetsvoorstel tot aanvulling van het Burgerlijk Wetboek met het oog op de opneming van het geslachtsverschil als huwelijksnorm (Kamer van Volksvertegenwoordigers), 29 februari 2000.

“Het huwelijk kan enkel worden aangegaan door twee personen die tot een verschillend geslacht behoren.”

Website Vlaams Blok, oktober 2000.

“Het Vlaams Blok spreekt geen ethisch oordeel uit over homo’s, maar vindt wel dat het huwelijk moet voorbehouden blijven aan mensen van een verschillend geslacht. Dat heeft niets te maken met onverdraagzaamheid of bekrompenheid, maar alles met gezond verstand en respect voor de instelling van het huwelijk. Het traditionele kerngezin blijft de beste plaats om kinderen op te voeden.”

Bart Laeremans en Gerolf Annemans, persbericht, 30 november 2001

“De Kamerfractie van het Vlaams Blok reageert met tevredenheid op het onofficiële advies van de Raad van State in verband met het homhuwelijk, dat getuigt van gezond verstand en redelijkheid.”

Bart Laeremans en Gerolf Annemans, persbericht, 30 november 2001

“Het Vlaams Blok hoopt dat de VLD en Justitieminister Marc Verwilghen zich niet zullen laten leiden door het morele vingertje van de rode passionaria’s Aelvoet en Onkelinx en het homohuwelijk voorgoed zullen bijzetten in het colombarium van de libertijnse dwaasheden.”

Website Vlaams Blok, 13 oktober 2002

“Het wettelijke homohuwelijk en het adoptierecht voor homo’s of lesbiennes is wat ons betreft modieuze, dwaze en gevaarlijke onzin, een brug te ver. Die principiële afwijzing heeft niets maar dan ook niets met discriminatie te maken, maar alles met onze zorg voor een gezonde samenleving en een gezonde opvoeding.”

Bert Schoofs, Kamer van Volksvertegenwoordigers (n.a.v. stemming over antidiscriminatiewet), 16 oktober 2002

“Ik wil collega Erdman doen opmerken dat wij er inderdaad van overtuigd zijn dat niet iedereen gelijk is, gelukkig maar: wij doen niet aan egalisering.”

Gerda Staveaux-Van Steenberge in de Senaat (n.a.v. stemming over openstelling huwelijk), 28 november 2002

“Het Vlaams Blok zal als enige ethische en consequente partij in Vlaanderen er alles blijven aan doen om de stem van de meerderheid van het volk in dit dossier te blijven verkondigen. We zullen ons zowel tegen het homohuwelijk als tegen de regeling inzake de adoptie door homo’s blijven verzetten”

Bart Laeremans, Kamer van Volksvertegenwoordigers (n.a.v. openstelling huwelijk), 20 januari 2003

“Wij zullen hard ons best doen om deze wet af te schaffen. Ik geloof ook dat er een dag zal komen dat we daarin zullen slagen. Natuurlijk zal men op dat moment komen aandraven met het goedkope argument dat er intussen enkele tientallen of honderden homokoppels van de regeling gebruik zullen hebben gemaakt (…). Dat is dan niet onze verantwoordelijkheid. U bent verantwoordelijk voor de ontsporing die er vandaag wordt aangericht (…).”

Persbericht Vlaams Belang, 22 juni 2005

“In de politiek is alleen het Vlaams Belang duidelijk gekant tegen het wetsvoorstel over de holebi-adoptie”

Persmededeling Bart Laeremans en Bert Schoofs, Vlaams Belang volksvertegenwoordigers, 7 juni 2005

“Het Vlaams Belang blijft erbij dat een adoptierecht voor homokoppels niet strookt met de belangen van de adoptiekinderen. Adoptiekinderen bevinden zich in een kwetsbare situatie en het is ten zeerste wenselijk dat hun nieuwe milieu zoveel mogelijk gelijkt op een natuurlijk gezin. Zeker voor adoptiekinderen moet blijven gelden dat zij recht hebben op een vader en een moeder.”

Website Vlaams Belang, 1 februari 2005

“Homoadoptie is niet in het belang van het kind! Het is alleen in het belang van de homolobby. Het is een ideologisch strijdpunt, waaraan de belangen van kinderen rücksichtlos worden opgeofferd.”

Antwoord Vlaams Belang op vragen van de website Gay2Day, 11 februari 2005

“Onze partij zal alle mogelijke parlementaire middelen aanwenden om de adoptie door holebikoppels te verhinderen. Als wij kunnen, zullen wij de wet afschaffen.”

Bert Schoofs, Kamer van Volksvertegenwoordigers n.a.v. stemming openstelling adoptie), 1 december 2005

“Wij hebben geen studies nodig om te bewijzen dat de traditionele gezinsvorm de beste is. Het licht van de zon schijnt al miljarden jaren en het traditionele gezin bestaat al zolang de mensheid bestaat. Dat is wat wij zeggen. Het is de natuurlijke orde die het ons voorwijst. Dat zeg ik.”

Is het nu beter, onder de nieuwe voorzitter?

De volgende vraag werd gesteld aan Tom van Grieken: “Mogen holebi’s kinderen hebben?”

Zijn antwoord: (blaast) “Dat is toch geen prioriteit om het vandaag over te hebben? We hebben wel andere katjes te geselen.”

beeld

Dominique Sneppe zette voor het Vlaams Belang in De Ochtend de puntjes op de spreekwoordelijk i: “Holebi’s die trouwen en kinderen krijgen, dat is een brug te ver.” Het is geen geheim dat het Vlaams Belang graag het recht op huwelijk voor de holebi-gemeenschap zou terugdraaien. Het een strijd die het Vlaams Belang, eens ze aan de macht zijn, graag zal willen voeren.

In navolging van Sneppe reageren zeven andere VB-verkozenen openlijk op Facebook dat ze holebi’s niet mogen.

Op zich is dat niet abnormaal te noemen, die verschrikkelijke gedachten. Het wordt er met de paplepel ingegoten bij de Vlaams Belang-jongeren

beeld

Begin deze legislatuur: Filip Brusselmans, jonge VB-verkozene. Noemt de regenbooggemeenschap ‘abnormaal’. Tegen wetenschap en ‘westerse waarden’ in. Normalisering van bashen op een kwetsbare groep. Voor hem kan het allemaal.

beeld

Een Aalsters kopstuk noemt de Gay Pride walgelijk. Een andere verkozene noemt transgender personen de ondergang van de Westerse beschaving. Een derde laat ongegeneerd weten dat we zoiets als de Gay Pride nooit mogen aanvaarden.

Als er gestemd moet worden rond rechten voor holebi’s blinkt het Vlaams Belang uit in afwezigheid.

in 2018 nodigde het Vlaams Belang de homofoob Steve bannon uit als gastspreker. Marine Le Pen, notoir tegenstander van het hobeli huwelijk, vergezelt hem.

En de voorzitter van het Vlaams Belang mag dan wel zeggen dat hij de moord op David verschrikkelijk vindt, de man laat zelf geen kans onbenut om haat ten opzichte van holebi’s aan te wakkeren. Rechtstreeks door middel van uitspraken zoals die hieronder, onrechtstreeks door iedereen in zijn partij ongemoeid te laten wegkomen met zulke uitspraken.

beeld

Andere homofobe gedachten: De islam en de Joode gemeenschap

Een studie uit 2012 stelde dat de homofobie sterk daalde in België, behalve bij moslimjongeren. Dat bleek uit onderzoek van professor Marc Hooghe van de KU Leuven. [30]

Brahim Laytouss, de imam van de bekendste moskee van Gent aan de Elyseese Velden, reageerde tijdens het Vrijdaggebed (juli 2012) waar hij het thema ‘homohaat’ aankaarte. Een primeur. Ook uit de katholieke wereld kwam een bemoedigend geluid. Aloys Jousten, bisschop van Luik, reageerde op het homofobe geweld in zijn stad.[31]

Carim Bouzian deed hetzelfde. Bouzian verwierf nationale bekendheid toen hij in 2004 bij de groene partij Agalev een campagne wilde starten om de discussie over gelijke rechten voor holebi’s binnen de islam aan te zwengelen. Hij wilde dat doen met een aantal foto’s van zoenende moslims en moslima’s. Bouzian: “Maar uiteindelijk zag Agalev de campagne niet zitten, de verkiezingen kwamen eraan en ze vreesden de electorale gevolgen.[32]

Na een avondje stappen in Gent (2014) wordt Mark in een Turkse buurt in elkaar geslagen, vermoedelijk om zijn homoseksuele geaardheid. Zijn echtgenoot – advocaat en holebi-activist – schuift de schuld in Turkse schoenen en plant een roze mars in de Turkse buurt uit protest tegen toenemend holebigeweld. ‘Dat er in bepaalde etnische minderheidsgroepen nog een groot taboe rust op homoseksualiteit betekent niet dat alle moslims of etnische minderheden homofoob zijn’, schrijft Merhaba vzw. ‘Onderzoek wijst uit dat slechts een kleine fractie van het holebigeweld uit deze hoek komt.’[33]

In Nederland bindt men de kat de bel aan door haatdragende en homofobe uitspraken binnen de moslimgemeenschap aan te pakken. [34]

De uit Palestina gevluchtte homoseksuele Moslim Ibrahim getuigt hoe homofobie volgens hem een probleem is van de hele samenleving. Islam en homo-zijn is een probleem, maar elke religie heeft het moeilijk met homoseksualiteit. Dat zegt Ibrahim (32), een moslim die uit Palestina moest wegvluchten omwille van zijn geaardheid: ‘Ze probeerden om mij te rekruteren als spion om andere homo’s in de val te lokken.’ [35]

De negatieve attitudes van jongeren met een migratieachtergrond, en moslimjongeren in het bijzonder, tegenover holebi’s zijn wel vaker een punt van discussie. Aan de vooravond van The Belgian Pride in 2018 willen Antwerpenaar Gunther Malin én zijn Marokkaanse schoonnicht Nada El Hassani Akav dat beeld bijstellen. “Homo’s worden gerecupereerd in functie van een anti-islamdiscours.”[36]

In een dubbelinterview hekelen ze de recuperatiedrang van rechts, maar zijn ze zich bewust van de negatieve houding ten opzichte van de holebi-gemeenschap door moslimjongeren of jongeren met een migratieachtergrond.

Nada: “De Marokkaanse cultuur is lange tijd doordrongen van hypocrisie. Men weet goed genoeg dat homoseksualiteit bestaat. Ze zien het, maar kijken liever de andere kant op. Daardoor blijft het in de taboesfeer hangen. Marokko leefde ook lange tijd onder het juk van islamitisch geïnspireerde regeringsleiders. In de naam van God predikten ze homofobie. Toch zie ik dat de mentaliteit langzaam, maar zeker verandert. De weg is nog lang, maar het gaat de goeie kant uit.”

“Trouwens, over islam gesproken: nergens staat dat homoseksualiteit een zonde is of verboden moet worden. Er werd misschien niet over gesproken, maar dat wil toch niet zeggen dat het niet bestaat? Ik denk dat homofobie ook eerder is ingegeven door cultuur dan door religie. Religie, eender welke, wordt enkel gebruikt als excuus door homofoben.”

In 2019 verschijnt er een studie over een intersectionele analyse van homoseksualiteit en islam. Ze legt de pijnlijke tweespalt bloot tussen mensen die holebi’s aanvaarden, en zij die dat niet doen.[37]

In 2020 vervloekte Ali Erbas Erbas homoseksualiteit aan het begin van de vastenmaand Ramadan. Hij is directeur van het invloedrijke overheidsinstituut voor religieuze zaken Diyanet. Hij stelde tijdens zijn preek op 24 april dat islam homoseksualiteit zou vervloeken en bracht homoseksualiteit in verband met “ziektes”, zinspelend op een verband met hiv en corona. Yildiz Tur van de Turkse LGBTI-organisatie Kaos GL vond het “beangstigend” dat de betreffende geestelijke de LGBTI-gemeenschap in zijn preek “openlijk aanvalt” en “op perverse wijze een verband legt tussen homoseksualiteit en hiv”.[38]

Dit jaar besloot staatssecretaris voor Asiel en Migratie Sammy Mahdi (CD&V) de verblijfsvergunning van een Turkse imam niet te verlengen, wegens homofobe uitspraken. [39]

Over de Joodse gemeenschap is niet zoveel terug te vinden. In 2016 werd het thema even aangesneden, maar in plaats van het onderwerp bespreekbaar te maken, werd het deksel even snel als de pot geopend was weer gesloten.

“Ben je Joods en homoseksueel, dan heb je eigenlijk twee opties”, zei Freilich toen. “Of je leeft als homo en keert het religieuze leven de rug toe. Of je blijft vrijgezel en kiest voor een religieus leven. Het is zoals priesters en nonnen die wel hetero- of homoseksuele gevoelens hebben, maar daar niet naar handelen.”[40]

De enorme paradox

Gisteren deelde eerste minister Alexander De Croo volgende boodschap op LinkedIn: “Een grafiek om trots op te zijn. Volgens The World Bank doet ons land het best goed wat betreft gelijke rechten voor mannen en vrouwen.”

beeld

Hoe onwezenlijk is het niet dat wij aanzien worden als een topland voor wat betreft gelijke rechten voor mannen en vrouwen, als je dat afzet tot de dagelijkse realiteit?

Plaats jezelf eens, al was het maar voor enkele seconden, in de plaats van een holebi, en beeld je alles in dat je zelf als normaal ervaart, en plots abnormaal zou worden omwille van je geaardheid.

De realiteit staat in schril contrast met de theorie. We zijn al een mooi eind opgeschoven, maar zijn er bijlange nog niet.

Misschien kunnen we beginnen met hatespeech vanuit politieke hoek, dewelke nog steeds betaald wordt met belastinggeld, strafbaar te maken?

 

Bronnen:

[1] http://www.holebipioniers.be/geschiedenis/het-begin

[2] http://www.atthis.be/

[3] https://www.besafe.be/nl/veiligheidsthemas/geweld/geweld-tegen-holebis-en-transgenders

[4] https://www.unia.be/files/Documenten/Brochures/holebi-binnendef_web.pdf

[5] https://www.steunpuntgelijkekansen.be/wp-content/uploads/Geweld-tegenover-Holebis-I-tussentijdsrapport-2013-Lies-dHaese-130514-bvl.pdf

[6] http://www.casarosa.be/nieuws/4-op-de-5-transgenders-slachtoffer-van-transfoob-geweld

[7] https://biblio.ugent.be/publication/4385997/file/4386072

[8] https://www.steunpuntgelijkekansen.be/wp-content/uploads/Geweldervaringen_van_trans_personen_in_Belgie_2015.pdf

[9] https://www.unia.be/nl/artikels/homofobie-stijgend-aantal-dossiers-bij-unia-toont-onderstroom

[10] https://www.demorgen.be/nieuws/homofobe-incidenten~b33d79ed/

[11] https://www.gva.be/cnt/aid1057730

[12] https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20111129_168

[13] https://www.standaard.be/cnt/333moeqi

[14] https://www.hln.be/binnenland/ihsane-jarfi-na-agressie-in-kofferbak-gestoken-en-uitgekleed~a467249b/

[15] https://www.unia.be/nl/artikels/homofobie-erkend-als-drijfveer-voor-de-moord-op-ihsane-jarfi

[16] https://youtu.be/kj9aVuN4zmk

[17] https://www.hln.be/binnenland/de-eerdere-homofobe-moorden-in-ons-land-ihsane-32-naakt-in-een-autokoffer-gestoken-en-jacques-61-met-hamer-doodgeslagen~a81f5649/

[18] https://www.unia.be/nl/artikels/assisenproces-in-luik-gedood-omdat-hij-homo-was

[19] https://www.facebook.com/vtmnieuws/posts/een-jonge-homo-is-vannacht-in-gent-in-elkaar-geslagen-hij-liep-met-zijn-vriend-o/732331663448866/

[20] https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150105_01458310

[21] https://www.gva.be/cnt/dmf20160411_02230411

[22] https://www.standaard.be/cnt/dmf20120724_061

[23] https://www.linda.nl/alles-over-linda/lhomo/mr-gay-belgium-2017-jaimie-deblieck-mishandeld-tijdens-uitgaan/

[24] https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/08/06/homokoppel-met-ijzeren-staaf-aangevallen-in-gent/

[25] https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/12/30/gent-aanval/

[26] https://www.knack.be/nieuws/belgie/onderzoek-naar-geweld-tegen-holebi-jongeren-geseponeerd-daders-onvindbaar/article-news-1598099.html?cookie_check=1615278545

[27] https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/08/17/chatgroepen-die-aanzetten-tot-homohaat-en-geweld-tegen-lgbt-s/

[28] https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/08/24/fons-van-hasselt-uit-hoogstraten-werd-slachtoffer-van-gaybashing/

[29] https://www.rtv.be/artikels/weer-zinloos-geweld-12-jarige-jongen-elkaar-geslagen-mechelen-a89335

[30] https://www.standaard.be/cnt/dmf20120705_010

[31] https://holebiplus.com/2012/07/30/imam-en-bisschop-veroordelen-homofoob-geweld/

[32] https://www.gva.be/cnt/aid1202732

[33] https://www.knack.be/nieuws/belgie/taboe-op-homoseksualiteit-betekent-niet-dat-alle-moslims-homofoob-zijn/article-opinion-443861.html

[34] https://www.nieuwwij.nl/themas/haatdragende-en-homofobe-uitspraken-nieuw-fenomeen/

[35] https://weekend.knack.be/lifestyle/maatschappij/holebi-s-en-de-islam-homofobie-is-een-probleem-van-de-hele-samenleving-geen-kwestie-van-religie/article-normal-854029.html

[36] https://zizomag.be/interviews/terwijl-moslimjongeren-homofobie-wordt-aangepraat-wordt-homos-islamofobie-aangepraat

[37] https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/782/254/RUG01-002782254_2019_0001_AC.pdf

[38] https://www.beout.be/2020/04/30/protest-tegen-vervloeking-van-homos-door-turkse-imam/

[39] https://www.tijd.be/politiek-economie/belgie/vlaanderen/mahdi-zet-imam-land-uit-na-homofobe-uitspraken/10280184.html

[40] https://www.gva.be/cnt/dmf20160616_02343594

Creative Commons

take down
the paywall
steun ons nu!