Ook de historische drukkerij, erkend als werelderfgoed, wordt grondig gerestaureerd en aangepast aan deze tijd. Vooral in de kelders van het pand kampt men met schimmelvorming terwijl de rijke collectie 17de-eeuwse boeken fel belast wordt door de aanwezigheid van stof en zonlicht.
Door het toepassen van digitalisering, een meer aangepaste opstelling en het installeren van ledverlichting, gecombineerd met speciale ramen die het zonlicht buiten houden, wil het museum de verzameling tegen verval behoeden.
Leeszaal
De leeszaal die in het nieuwe pand wordt voorzien, moet vooral de zichtbaarheid van het museum vergroten en het depot, dat uit vier ruimtes zal bestaan, is vooral bedoeld om de meest kwetsbaarste stukken veilig te bewaren en ze toch in de toekomst aan het publiek te kunnen blijven tonen.
Jaarthema’s
Voorts wil conservator Iris Kockelbergh de collectie meer en vaker afwisselen, bijvoorbeeld door belangrijke boeken regelmatig op de voorgrond te plaatsten of te gaan werken met jaarthema’s. Zonder uiteraard te raken aan de historische context van het pand zullen er meer digitale technische technieken worden toegepast die het educatief karakter van de verzameling toegankelijker moeten maken.
Het is ook haar bedoeling de volledige collectie online te plaatsten. Op dit ogenblik zijn er al ruim 75.000 prenten en zowat 28.000 drukwerken gedigitaliseerd. De volgende jaren moet dan de rest van de verzameling volgen.
Letterbak
De stad trok 3 miljoen euro uit voor de nieuwbouw, de verdere digitalisering en de restauraties van het museum. Het tekenen van het nieuwe pand werd toegewezen aan architect Philippe Viérins die zijn ontwerp baseerde op een letterbak die hij wil inpassen in de bestaande gevelrij in de Heilige Geeststraat.
De werken starten nog deze maand en moeten tegen december 2016 afgerond zijn.