Met de crisis moet ook de kunstwereld inleveren. “Eventjes leek het erop dat de stad het budget zou terugschroeven, maar dankzij de inspanningen van schepen van cultuur Philip Heylen (CD&V) ging dat niet door. Maar de Vlaamse gemeenschap geeft wel minder steun”, zegt Barbara Wyckmans, directrice van HETPALEIS.
Besparingen
Er moet dus flink wat bespaard worden. “We zijn zoveel mogelijk trouw gebleven aan waar we bij HETPALEIS voor staan”, legt Wyckmans uit. “We probeerden niet te besparen op de inhoud, maar eerder op de omkadering. Gelukkig moesten we geen enkele voorstelling weigeren. Wel vroegen we de makers soms om dubbelrollen te schrijven of om de decors niet te bombastisch te maken. En we hebben onze brochure vereenvoudigd.”
Eénduidige prijzen
Ook de ticketprijzen zijn voortaan anders. Wie jonger is dan achttien jaar, betaalt voortaan vijf euro. Anderen betalen 10 euro. “Deze maatregel was er misschien ook gekomen zonder de crisis”, zegt Wyckmans. “We wilden al lang duidelijkere prijzen hanteren.” Vroeger waren de prijzen afhankelijk van de voorstelling. Met alle verschillende reductiesystemen zagen bezoekers door het bos de bomen niet meer.
Kinderkunstendag
Op 19 november 2010 is het precies 65 jaar geleden dat de burgemeester van Antwerpen acteurs subsidieerde in het jongerentheater. “Die dag zou moeten uitgeroepen worden tot ‘kinderkunstendag’”, vindt Wyckmans.
Volgens haar moet er blijvend geïnvesteerd worden in de kunstsector. “Sommige mensen zeggen dat we met te veel zijn. Maar volgens mij zijn we net met te weinig. We moeten samen strijden om de evidentie en noodzaak van kunst te blijven verdedigen”, klinkt het. “Ook het onderwijs zou zijn verantwoordelijkheid moeten opnemen. Onze projecten zijn vaak educatief, dus zou het onderwijs een goede partner kunnen zijn.”
Seizoen 2010-2011
Arne Sierens opent volgend seizoen met ’Schöne Blumen’, een samenwerking tussen compagnie Cecilia en HETPALEIS. Verder brengt HETPALEIS muzikale voorstellingen als ‘Waar is het feest?’ van Sam Vloemans en ‘prinses Turandot’ van Judith Vindevogel.
“Ook al is de voorstelling gemaakt voor een jong publiek, mensen moeten niet vrezen dat het een ‘getjingel tjangel’ wordt. Het is goed om kinderen, die nog zo ontvankelijk zijn, in contact te brengen met muziek.” zegt Vloemans. Tegen het einde van het seizoen zal Camus’ ‘Caligula’ terug te vinden zijn op de planken van HETPALEIS, in een regie van Simon De Vos.
© 2010 – StampMedia/Erasmus – Karen De Bruyn