De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Het succes van de maaltijdbox in België

Het succes van de maaltijdbox in België

dinsdag 21 november 2017 10:13
Spread the love

Misschien ben jij er nog helemaal niet bekend mee maar het succes van de maaltijdbox in België is haast niet te stoppen. Nu online boodschappen steeds populairder wordt (in steden als Antwerpen, Gent en Brussel shopt al meer dan 2% bij een internet supermarkt), komen er ook alternatieve producten op de markt. Een kookbox, zoals deze box ook wel genoemd wordt, is een van de meest besproken food innovaties van 2017. In dit artikel duiken we wat dieper in deze materie. Wat is zo’n box nou precies, wat zijn de voordelen, en welke opties zijn er in België?

Een maaltijdbox
Een boodschappenpakket vol met ingrediënten voor diverse avondmaaltijden, inclusief recepten. Dat is kortgezegd de definitie van een maaltijdbox. Je kunt bij de verschillende leveranciers kiezen uit biologisch, ambachtelijk, vegetarisch, kindvriendelijk en ga zo maar door. De opties zijn enorm. Tegenwoordig kun je zelf je recepten kiezen uit een lijst van bijvoorbeeld 10 maaltijden. Zo heb je zelf de controle over wat je eet.

De Belgische markt
Smartmat bijvoorbeeld, is een echte Belgische box. Vers van de boer, direct bij jou op tafel. Je hoeft zelf niet meer naar de supermarkt en hoeft alleen maar thuis te zijn op het moment dat de bezorger bij je langskomt. Binnen 30 minuten zet je de meeste gerechten wel op tafel. MyCooks, Foodbag, Cirkle en de Simply you box zijn ook mogelijkheden die typisch Belgisch zijn. De meest gekochte foodboxen zijn die van HelloFresh, Marley Spoon en Ekomenu. Dit zijn bedrijven die binnen Europa in meerdere landen actief zijn en een kwalitatief hoogwaardig product neerzetten. Om je een idee te geven van de mogelijkheden en kosten hebben we deze boxen hieronder even kort geanalyseerd.

– HelloFresh
Aantal personen: 2 – 6
Prijs: €39 voor 3 maaltijden voor 2 personen
Vegetarisch: Ja
Biologisch: Nee
Kindvriendelijk: Ja
Recepten kiezen: Ja, uit 10

– Marley Spoon
Aantal personen: 2 of 4
Prijs: €39,90 voor 3 maaltijden voor 2 personen
Vegetarisch: Nee
Biologisch: Nee
Kindvriendelijk: Ja
Recepten kiezen: Ja, uit 12

– Ekomenu
Aantal personen: 2, 3 of 4 personen
Prijs: €39,00 voor 3 maaltijden voor 2 personen
Vegetarisch: Ja
Biologisch: Ja
Kindvriendelijk: Nee
Recepten kiezen: Ja, uit 7

Online boodschappen doen
Los van de kookbox is ook online boodschappen doen steeds populairder aan het worden. Meer mensen weten de weg naar de internet super te vinden. O.a. Delhaize en Colruyt spelen hier goed op in. De verwachting is dat op termijn alle grote supermarkten een eigen bezorgservice zullen ontwikkeling. De voordelen zijn groot. Thuis bestellen, geen files meer voor de kassa, altijd alles op voorraad en de laagste prijzen. En het mooiste; iemand komt het bij je thuis brengen tot in de keuken. Je kunt er overigens ook voor kiezen zelf je bestelling af te halen bij een pick-up-point in de buurt.

Van innovatie naar de standaard
De grote vraag is natuurlijk, wanneer spreken we van een standaard in de markt. Als we kijken naar Japan of Zuid-Korea, kunnen we niet anders concluderen dan dat dit daar een ingeburgerd consumentenpatroon is. Bijna 20% van de bevolking besteld daar hun boodschappen al online. Omdat de supermarktdichtheid in België best hoog is, zal deze adoptie iets langer op zich laten wachten. Producten als de maaltijdbox zijn dan handig om deze transitie mogelijk te maken. Het laat zien hoeveel tijd je kunt besparen door online te bestellen en hoe vers deze producten eigenlijk kunnen zijn. Met een kortingscode kun je bijvoorbeeld goedkoop eens zo’n box uitproberen. Grote vraag is dus: wanneer bestel jij voor het eerst je boodschappen online?

take down
the paywall
steun ons nu!