De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Het rijke, complexe en eigenzinnig muzikaal DNA van São Tomé en Principe

donderdag 30 januari 2020 12:39
Spread the love

‘Léve Léve: São Tomé en Principe sounds 70s – 80s’ ontrafelt een bevrijdingsverhaal waarin de muziek van Afrika, Europa en Amerika verenigt. Met echo’s van Angolese semba en merengue, van Braziliaanse afoxê, van coladeira uit Kaapverdië en dansmuziek uit het Caribisch gebied is het een geluid dat fier is op het eilanderfgoed, gezongen in lokale dialecten en met behulp van onderscheidende lokale ritmes.

Het project ‘Léve Léve’ (vertaling: doe het rustig aan) was het idee van de Franse DJ Tom B uit Parijs. Hij verzamelt al meer dan 20 jaar muziek uit Lusophonia en het was door het speuren naar Angolese muziek dat hij voor het eerst kennis maakte met de unieke eilandmuziek van São Tomé en Principe, die net als Angola een lange geschiedenis van slavernij en Portugees kolonialisme kent. Op deze plaat kun je de culturele en sociale geschiedenis van São Tomé en Principe horen, en hoe livemuziek het kloppende hart vertegenwoordigde.

Vanaf het midden van de jaren zeventig, samenvallend met de onafhankelijkheid van Portugal in 1975, hadden de eilandengroepen een nog sterkere Afrikaanse invloed en nergens was dat duidelijker dan bij de band Africa Negra. Ze luisterden naar de nieuwste platen van Gabon, Zaïre en Kameroen, lieten zich inspireren door de groten van het Centraal-Afrikaanse gitaarspel, waarbij ze een toegewijde aanhang ontwikkelden op de eilanden en ver daarbuiten. Een aantal andere bands zou een soortgelijk muzikaal pad volgen, waarvan enkelen hun rechten overzee zouden krijgen in Angola, Kaapverdië, Portugal en in heel Afrika.

Os Leonenses (geleid door de iconische Pedro Lima), Conjunto Sangazuza, Sum Alvarinho en Conjunto Ecuador waren slechts enkele van de andere bands die een levendige muziekscene van eigen bodem vormden die de bars van de eilanden uit de jaren 1950 verlichtte tot het midden van de jaren 90. Ongeacht klasse of leeftijd, ze waren verantwoordelijk voor het onderhouden van de bevolking van het begin van de week tot aan het weekend, met de zondag matineevoorstelling als het hoogtepunt van de week.

Als een Portugese eilandkolonie die jarenlang bevolkt was met slaven uit Afrika, hebben São Tome en Principe veel gemeen met andere Lusophone landen en heeft het een rijk complex en eigenzinnig muzikaal DNA. Hoewel de muzikale wandtapijten van Angola en Kaapverdië bekend zijn, werden de geheimen van São Tomé en Principe aan de eilandbewoners zelf overgedragen. Tot nu dus!

 

Het verzamelalbum ‘Léve Léve: São Tomé en Principe sounds 70s – 80s’ is vanaf 31 januari verkrijgbaar op Les Disques Bongo Joe en is album van de week bij Global Riddims op Groovalizacion Radio. Het is een paradijs van creoolse stemmen, dreunende gitaren en hippe percussie van begin tot einde.

 

Luister hier naar de nieuwe Global Riddims: http://bit.ly/GlobalRiddims66 met muziek van o.a. Africa Negra, Pedro Lima, Acid Arab, Onipa, Ko Shin Moon, Seanie T, La Sra Tomasa en nieuw werk van het Belgische Kosmo Sound. Of download de mixtape op https://www.groovalizacion.org/globalriddims

Creative Commons

take down
the paywall
steun ons nu!