De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Het Nieuwe Leuven, Deel 1
Leuven, Immobiliën, Speculatie, Kessel-lo, Kop van kessel-lo, Stadsvernieuwing, Tobback -

Het Nieuwe Leuven, Deel 1

zondag 14 november 2010 16:27
Spread the love

Iedereen die in Leuven woont of er wel eens komt  is het waarschijnlijk al opgevallen; er is serieus wat aan het veranderen.

Sinds enkele jaren zijn het stadsbestuur en een hoop investeerders goed hun best aan het doen om een “echte” stad van Leuven te maken, om bedrijven, “young urban professionals” en god weet wat nog allemaal aan te trekken.
Dit is waar ik het als Leuvenaar wil over hebben, gezien ik het nut hiervan niet inzie en er mij net als de rest van Leuven niet is gevraagd wat we daar nu eigenlijk van vinden. Ik vindt het maar niets allensinds.
 

Leuven Station

Gigantische prestige projecten verrijzen uit de grond als paddestoelen. Als je een paar jaar niet meer in Leuven bent geweest en van de trein komt zou je bijna terug in stappen denkend dat je in de verkeerde stop bent afgestapt. 
Om een of andere reden was het nodig het station te overdekken, een gigantisch hotel ernaast te bouwen, een hele rits kantoorgebouwen neer te planten aan beide zijden van de sporen en de overheid wilde blijkbaar ook wat nieuwe gebouwen.

Het begon met een nieuwe locatie voor de provincieraad. Een massieve blok enkele tientallen meters van het station in de richting van de tiensepoort. Curieus detail; een klein schijnbaar nutteloos balkonnetje aan de kant van de stad, een speech van een dictator waardig.

Toen had het station uiteraard ook een opkuis nodig. Een vernieuwing van het martelarenplein, even het aangename met het nuttige verenigen en direct een ondergrondse parking erbij bouwen, welkom shoppers en zakenmensen! Iemand al gemerkt hoe nekbrekend gevaarlijk dit plein wordt als het is goed regent? Gladde tegels, mooi maar niet zo handig blijkbaar.

Het station zelf had overdekking nodig, zodat als je levend over het martelarenplein geraakt je toch niet in de regen moet staan wachtend op de trein. Iemand al gemerkt dat het je bitter weinig droog houdt? Een gigantische windgat dat de regen gewoon eronder door jaagt.. Handig natuurlijk, niet helemaal over nagedacht lijkt mij. De beloofde voetgangersbrug naar Kessel-Lo is er wel, maar stopt bij de laatste perrons. Nog zoiets handig. Zullen er maar vertrouwen in hebben dat dat nog komt..?

Dan de invulling tussen het provinciegebouw en het station. Het “Stadskantoor”. Trek een nummertje, zoek uit waar je naartoe moet, en regel je officiële staat, hoera! Ik zal maar zwijgen over het ‘1984’ gevoel dat ik bij dit gebouw krijg, maar goed. Iets verder hebben we.. juist, KBC. Perfectly in place als echte grootmacht in België.

Aan de achterkant verrijzen tegenwoordig kantoorgebouwen in wording, nieuwe commerciële ruimtes, een gigantisch hotel,.. Ik herinner me nog toen ik als jong manneke op weg terug naar huis, in de wijk achter het station in Kessel-Lo, langs een hele rij bomen op het gemak naar huis stapte. Nu heb ik eerder een Brussel Zuid gevoel, met een vleugje Sovjet Rusland qua bouwstijl.

En dit tegenover een woonwijk. Ook nog even vermelden dat een heel deel huizen is platgelegd voor het creëeren van het hotel en het plein dat ervoor ligt, in een plan om de zogenaamde “Kop van Kessel-Lo” veiliger te maken. Ik snap niet goed hoe een hotel een verkeerssituatie veiliger maakt, als iemand mij dit kan uitleggen?

Laat ons ook niet vergeten dat bij de aanleg van deze nieuwe martelarenlaan een paar jaar geleden door onveilige situaties één van de arbeiders is omgekomen door een inzakking van de ondergrond. Wat? Ja inderdaad, dit was totaal vergeten. Zo heeft men het liever.

Ja, ik stel veel vragen, met weinig antwoorden. Maar dit is wel hoe veel mensen hier zich voelen. Onze mening is niet gevraagd, maar ondertussen begint de stationsomgeving wel stilletjesaan opgenomen in een speculistische tendens, huizenprijzen gaan omhoog, yuppies trekken steeds meer in in wijken waar de locals zich steeds meer als een vis uit het water voelen. 

Nieuwe wijken (en zelfs straten), appartementsblokken, etc worden gebouwd, en ik zou niet eens durven vragen hoeveel de huur of aankoopsprijs ervan is..
Opvallend is dat al de werken worden uitgevoerd door bedrijven die ver van Leuven gevestigd zijn, een leeuwedeel zelfs door Nederlandse bedrijven. Mogelijks hebben de bedrijven geen zin meer in het vandalisme en de represaille daden van enkele iets radicalere mede-burgers.

Kort samengevat; wat is het sociaal aspect van deze veranderingen? Geen enkel. En besef goed, het is lang niet de enige plek waar we deze hypocrisie kunnen merken in de stad van “Socialistische” burgemeester Louis Tobback..
Wat ik nog in petto heb; stadsvernieuwing in het centrum, wat is er gebeurd met de ontruimde kraakpanden in Leuven, de vaartkom als nieuwe “fancy” buurt, Sint Pietersziekenhuis, ..

 Tegen dan met meer achtergrond informatie, maar voor wie al is geïnteresseerd is om de visie van het Stadsbestuur te lezen; http://www.leuven.be/leven/stadsvernieuwing/mozaiek/archief.jsp .
Hun eigen magazine louter en alleen over stadsvernieuwing.. Als dat al nodig is..

take down
the paywall
steun ons nu!