De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Hét liegebeest van 2014

Hét liegebeest van 2014

vrijdag 10 januari 2014 15:26
Spread the love

Zelfs ‘Fuleco’, de masotte van de Fifa Wereldbeker, is SLECHT voor Brazilië. De grote leugen ‘dat de wereldbeker voetbal goed is voor de Brazilianen’ zit in alles wat de Fifa doet en verkoopt, de mascotte is daar een prachtig voorbeeld van.

Over de keuze van het beest, over de naam en de marketing-tsunami die daarop volgt had ik het in mijn vorige blog. Over het pluche-beest zélf moet ge nog iets weten, misschien vindt u het een detail en niet ongewoon voor pluche-beesten, en ja dat is ook zo, maar het illustreert zo mooi de leugen van het Fifa-voetbal.

Copa Favela 2014 ontstond twee jaar geleden uit mijn verontwaardiging over het verschil tussen wat de grote commerciële televisie Globo uitzond en de realiteit die ik in Recife met eigen ogen zag. Als professioneel regisseur zie ik de kostprijs – ik kan het niet laten – van de reclamespotjes. Amaai, daar zat geld achter die campagne, dure spotje op primetime. Het mega-event van de Fifa promootte zich als ‘het beste wat Brazilë kon overkomen’, en uiteraard ging de boodschap er in als zoette koek want Brazilianen zijn zot van voetbal. Je kan toch niet ‘tegen’ voetbal zijn in het voetballand bij uitstek. Wie de overlast van de bouwwerken aanklaagde moest maar eens denken aan de vele arbeidsplaatsen die ze genereerden. Zoveel extra bouwwerven zijn toch goed voor de economie, niet?

Dat er in Recife arbeiders uit andere regio’s de werken kwamen uitvoeren, dat er hoeren geregeld werden om die ontheemde mannen koest te houden, dat de werkomstandigheden onveilig en verre van aangenaam waren, dat er op de sites een terreur-regime heerste, dat de arbeiders bijvoorbeeld niet mochten praten tijdens het werk … alle kritiek werd makkelijk onder de voetbalmat geveegd. Zo ook de vraag, wat met al die arbeidsplaatsen als de Copa midden juli 2014 voorbij is? En die andere vraag, wie komt die boost voor de economie ten goede?

Fuleco, de voetbal+ecologie mascotte (FUTebol+ECOlogia), geeft daar duidelijke antwoorden op voor wie verder dan z’n neus wil kijken.

Miljoenen knuffels maken creëert werkgelegenheid. Fact! De werkgelegenheid die Fuleco genereert zit wel in China!  Het textiel van Fuleco wordt door Chinese vrouwen – goedkopere werkkrachten dan in Brazilië? – aaneengenaaid. Bio-katoen? Ecologisch-verantwoorde vulling? Respect voor de arbeidsvoorwaarden? De reputatie van die sector laat het ergste vermoeden.

Voetbal+ecologie: ik denk het niet. Wat wel overduidelijk is: de Fifa creëert met de productie van die miljoenen mascotten géén werkgelegenheid in Brazilië en niemand heeft een excuus om dat niet op voorhand te weten want de mascotte van de vorige Fifa-wereldbeker in Zuid-Afrika werd ook in China gemaakt. Zakumi heette het beest toen en de Chinese producent, Shangai Fashion Plastic Products, werd toen voor kinderarbeid aangeklaagd. Volgens de Britse News of the World werkten de kinderen 13 uur per dag voor minder dan 3 dollar. Moeten we de Fifa nu vandaag vertrouwen dat bij de fabrcatie van de miljoenen Fuleco’s die nu in Tianchang in de Chnese provincie Anhui worden gemaakt niets mis is? Het zal voor een onderzoeksjournalist niet de gemakkelijkste plaats zijn om dat uit te vissen, denk ik dan. Voelt iemand zich geroepen?

Alez vooruit, nu nog al die synthetische rommel van China naar Brazilië overvliegen en van uit Brazilië dan over de vijf continenten verspreiden – voor die laatste stap zullen de voetbal-toeristen zorgen. Goed gespeeld Fifa, voetbal en ecologie in één naam, wat een vondst.

Benieuwd hoeveel rode duivels in Zaventem met dat liegebeest zullen toekomen na hun grote overwinning.

(bron)

take down
the paywall
steun ons nu!