Cover van het album 'Veto'
Interview, Nieuws, Europa, Cultuur, Muziek, Duitsland, Metalcore, Heaven Shall Burn, Maike Weichert -

Heaven Shall Burn: zowel muzikaal als politiek een mokerslag

'Heaven Shall Burn' klinkt zoals de naam zelf al zegt: de muziek is loeihard en tegelijk melodisch. Maar naast de muziek staat ook de boodschap er! Met teksten over antiracisme, sociale onrechtvaardigheid en dierenrechten wil het Duitse metalcore-gezelschap duidelijk op twee fronten zijn stem uiten in deze wereld. DeWereldMorgen.be had een boeiend gesprek met Maike Weichert, gitarist en belangrijkste tekstschrijver van de band uit Saalfeld.

woensdag 27 november 2013 15:15
Spread the love

Jullie staan bekend voor jullie duidelijke stellingnames. Waarom doen jullie dat?

Maike Weichert: “Wij komen uit het voormalige Oost-Duitsland en groeiden dus op aan de andere kant van het IJzeren Gordijn in een socialistische maatschappij. Omdat we de overgang meemaakten naar een kapitalistische maatschappij, met alle politieke en economische veranderingen, maakte dat ons al heel vroeg erg politiek bewust.”

“In West-Europa leeft het idee dat maatschappelijke systemen eeuwigdurend zijn. Als kinderen uit de werkende klasse zijn we er ons van bewust dat zaken wel degelijk kunnen veranderen! Dat is ook waarom we onszelf een politieke band noemen: sociale onrechtvaardigheid en antiracisme vormen daarin een wezenlijk onderdeel.”

Is er nog steeds een verschil tussen beide Duitslanden?

“Dat is er zeker nog. Ik ben nog opgegroeid als kind in een socialistische maatschappij. Dat was een mooie jeugd. We hadden enkele goede dingen moeten behouden: de gezondheidszorg, de kinderzorg, de goedkope appartementen of een eerlijkere verloning voor de mensen.”

“Vandaag in een kapitalistisch systeem is dat veel minder vanzelfsprekend. Men heeft nooit samen gezeten om een nieuw Duitsland te creëren. Dat vond ik toch wel een gemiste kans! West-Duitsland nam gewoon het oostelijke deel over en dat zit me vandaag nog steeds dwars.”

“Die kwaadheid kan ik gelukkig kwijt in ‘Heaven Shall Burn’ en in teksten die ik voor de universiteit schrijf. Je moet geen zaken vergelijken, maar uit fouten van het verleden leren en je huidige maatschappij beter proberen te maken. Het denken daarover is echter in al die jaren niet geëvolueerd en dat maakt me echt kwaad.”

De cover van het nieuwe album ‘Veto’ is opmerkelijk voor een metalband …

“Het is een schilderij van John Maler Collier, een Londense kunstschilder uit de 19de eeuw die ‘Lady Godiva’ schilderde. Zij kwam in de vroege middeleeuwen in opstand tegen haar man door naakt gezeten op een paard door de stad Coventry te rijden. Met deze daad wilde ze de hoge belastingdruk aanklagen die haar man, Leofric, graaf van Coventry, weigerde te versoepelen. Na haar moedige daad gebeurde dat uiteindelijk toch.” 

Vanwaar de keuze voor deze cover?

“Voor ons heeft het in de eerste plaats te maken met de symboliek van verzet tegen onderdrukking en het erg mooie en mythisch verhaal dat er rond geweven werd. Aanvankelijk zou het hele album ‘Godiva’ heten. Maar dat was al een bestaand Belgisch pralinemerk. We kozen daarom voor ‘Veto’, hetgeen ze met haar daad uiteindelijk ook stelde tegenover haar man. En hoewel ze deel uitmaakte van de adel, was ze zich bewust en bekommerde ze zich over de arme bevolking.”

‘Met de keuze voor de albumtitel protesteren we tegen de machthebbers van de Europese Unie die meer luisteren naar lobbygroepen en de bedrijfswereld dan naar de bevolking, diegenen die hen uiteindelijk hebben verkozen.”

Zijn deze diepere betekenissen bekend bij de fans?

“Heaven Shall Burn werkt in feite op twee niveaus: aan de ene kant het muzikale met onze moderne metalcore en aan de andere kant de duidelijke politieke boodschappen. Je hebt dus fans die veeleer naar de muziek luisteren, fans die veeleer door het maatschappelijke aangetrokken worden én uiteraard ook fans die beide volgen.”

“Ikzelf was altijd al geïnteresseerd in bands die iets te zeggen hebben, zoals het Duitse Kreator of het Engelse Napalm Death. En later onder anderen het Amerikaanse Earth Crisis en het Belgische Congress. Deze bands hebben nog altijd een grote invloed op ons. Wij beschouwen ons meer als boodschappers dan als artiesten.”

Toch is het beeld van de band ook belangrijk, niet?

“Inderdaad, maar dat heeft dan weer te maken met de manier waarop we onze muziek en boodschap willen brengen!”

Jullie zijn allen vegetariërs of veganisten. Ook de video voor ‘Hunters Will Be Hunted’ valt op, zowel visueel als de manier waarop jullie de boodschap brengen.

“Ja, we wilden vooral niet zeggen: ‘dieren doden is slecht’. Philipp Hirsch, die al enkele andere video’s voor ons maakte, heeft er een beklijvend verhaal van gemaakt. In het begin voelt de combinatie van snelle, donkere muziek en trage, witte beelden wel wat vreemd aan, maar na een tijdje laat je je meeslepen door de prachtige beelden en het mooie verhaal dat de muziek op de achtergrond komt te staan.”

“We wilden ook op een subtiele, niet-confronterende manier onze boodschap duidelijk maken. Mensen kunnen wel voor zichzelf denken. Vegetarisme en veganisme blijven sinds het ontstaan van de groep in 1996 een deel van onze maatschappijvisie”.

Waarom hebben jullie het in ’53 Nations’ over de Spaanse Burgeroorlog?

“De Spaanse Burgeroorlog uit de jaren dertig van de vorige eeuw lijkt helemaal vergeten tegenwoordig. Mensen vragen zich liever niet af: ‘Als er al enkele jaren vóór de Tweede Wereldoorlog op grote schaal tegen fascisten gestreden werd, hoe komt het dan dat onze regeringen niets deden?’ Daar worden machthebbers liever niet meer aan herinnerd. Die burgeroorlog was voor Hitler ook een test met het oog op de latere oorlogsvoering om ‘Lebensraum’.”

“Een tijdje geleden las ik nog het verhaal van Zwitserse vrijheidsstrijders die bij hun terugkomst gearresteerd werden. Ik heb enorm veel respect voor deze mannen en vrouwen, waarvan er vandaag nog maar enkele in leven zijn. Het zijn feiten die herinnerd moeten worden en die voor mij persoonlijk inspirerend werken.”

Hoe sterk is het fascisme tegenwoordig nog in Duitsland?

“In tegenstelling tot andere landen waar extreemrechtse partijen goed scoren, is Duitsland zich nog sterk bewust van dat gruwelijke verleden. Bijgevolg is extreemrechts er eerder klein. Aan de andere kant durven vele Duitse politici niet praten over problemen met migranten. Bij probleem in een kraakpand waar honderden Turken in mensonwaardige omstandigheden wonen, focussen extreemrechtse politici op de ‘overlast door vreemdelingen’, terwijl het in essentie gaat om mensen die hun leven willen opbouwen. Het is aan de politici om dat te veranderen!”

Leeft er vandaag nog een collectieve schuld bij de Duitsers?

“Ik zou me schuldig voelen als ik er niet zou tegen strijden. Belangrijk ook om weten is dat de vele Joden die omkwamen tijdens de Tweede Wereldoorlog geen migranten waren, maar mensen die soms al honderden jaren in de Duitse maatschappij leefden. Je vrienden, je buren, de winkelier op de hoek, allen werden ze vervolgd enkel en alleen omdat ze Jood waren.”

take down
the paywall
steun ons nu!