Trein in Californië. Foto: Carter Pape. Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0
Jake Johnson, Common Dreams,

Grootste Amerikaanse spoorwegvakbond verwerpt voorstel van directie en Witte Huis: grote staking dient zich aan

"Het gaat over het aanwezigheidsbeleid, het ziekteverlof, de vermoeidheid en te weinig tijd voor het gezin”, zei een vakbondsman. "Veel daarvan is onzichtbaar maar onze leden voelen het wel. Het tast hun levenskwaliteit aan."

donderdag 8 december 2022 17:11
Spread the love

 

De grootste spoorwegvakbond van de VS deelde op 5 december mee dat zijn leden het met de hulp van het Witte Huis onderhandelde contract hadden weggestemd. Opnieuw dreigt een grote staking of lockout. De weigering van de winstgevende spoorgiganten om ziekteverlof toe te kennen heeft de werkers meer dan  gerevolteerd.

De afdeling Transport van de International Association of Sheet Metal, Air, Rail, and Transportation Workers (SMART-TD – Internationale Vereniging van de arbeiders van de plaatstaalfabrieken, de luchtvaart, het spoor en het transport) verklaarde dat iets meer dan 50 % van zijn leden tegen het voorgestelde contract hadden gestemd. De leden van de Brotherhood of Locomotive Engineers and Trainmen (BLET – de vakbond van de machinisten) — de tweede grootste spoorbond in de VS — waren wel bereid het contract goed te keuren, zei de vakbond maandag.

Als ook maar één van de spoorbonden beslist het werk neer te leggen, zullen de andere zoals beloofd de piketten respecteren. SMART-TD waarschuwde dat een staking of lockout al op 9 december zou kunnen beginnen.

“De leden van SMART-TD hebben gesproken, het is nu weer aan de onderhandelingstafel en de machinisten,” zei vakbondsvoorzitter Jeremy Ferguson. “Dit kan allemaal opgelost worden door onderhandelingen en zonder dat er een staking aan te pas moet komen. Een overeenkomst zou in het belang zijn van de werkers, de spoorwegen, de transporteurs en het Amerikaanse volk.”

“De bal ligt nu in het kamp van de spoorwegdirectie. Laten we afwachten en zien wat ze doet. Ze kan dit oplossen aan de onderhandelingstafel”, voegde Ferguson eraan toe. “Maar de spoorwegbonzen doen niets anders dan klagen over regeringstussenkomst of om de haverklap regulatoren en het Congres zwart maken, en nu willen ze dat het Congres gaat onderhandelen in hun plaats.”

De voorlopige overeenkomst kwam tot stand in september na langdurige onderhandelingen tussen het Witte Huis, de spoorbonden en vertegenwoordigers van de spoorwegen.

Naarmate de vakbondsleden lucht kregen van de details van de voorgestelde deal, reageerden velen woedend omdat het akkoord maar weinig zou veranderen aan het bestaande aanwezigheidssysteem. Nu kan een werker al gesanctioneerd of afgedankt worden als hij een dag afwezig is om naar de dokter te gaan.

“In de pers leek het wel alsof de overeenkomst de spoorwegarbeiders drie ziektedagen cadeau zou doen”, zei Jonah Furman van Labor Notes[i] vorige maand nadat de Brotherhood of Maintenance of Way Employees (de vakbond van het personeel voor het onderhoud van de sporen)— de derde grootste spoorbond van het land — tegen het voorgestelde contract had gestemd.

“Toen we de echte tekst in handen kregen, bleek dat ze iets in elkaar hadden geflanst dat niet eens leek op echt ziekteverlof. Het ging om heel strak afgebakend onbetaald verlof voor routineonderzoeken of preventieve medische consultaties, alleen op dinsdag, woensdag en donderdag en minstens 30 dagen op voorhand mede te delen, plus sancties bij afwezigheid voor hospitalisatie of een chirurgische ingreep”, voegde Furman eraan toe.

Jared Cassity, treinconducteur en nationaal directeur van SMART-TD, verantwoordelijk voor alles wat te maken heeft met wetgeving, verklaarde maandag aan The Washington Post dat de nee-stem van de vakbond het gevolg was van “de frustratie die de spoorwegdirectie heeft zelf gecreëerd met [haar aanwezigheidsbeleid] en de daaruit volgende verslechtering van de levenskwaliteit van onze conducteurs.”

“Het gaat om het aanwezigheidsbeleid, het ziekteverlof, de vermoeidheid en het gebrek aan tijd voor het gezin,” voegde Cassidy eraan toe. “Veel daarvan is onzichtbaar maar onze leden voelen het wel. Het vernietigt hun levenskwaliteit.”

[i] Labor Notes is het maandelijkse tijdschrift van het Labor Education and Research Project, een Amerikaanse non-profitorganisatie en netwerk voor vakbondsleden en activisten.

 

Deze tekst verscheen op Common Dreams. Vertaling: Marina Mommerency.

Foto: Carter Pape Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0

Creative Commons

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!