Interview, Nieuws, Europa, Cultuur, België, Cultuur, Gent, Muziek, Gent, Ontdekking, GLIMPS festival -

GLIMPS festival: “Gebruik je eigen oren om te kiezen wat je zelf tof en interessant vindt”

Tijdens het weekend van 15 en 16 december vond voor de tweede keer GLIMPS plaats, een internationaal festival dat opkomende groepen uit heel Europa uitnodigt in Gent. Met de slagzin ‘Tomorrow’s Music Now’ wil dit Gentse muziekfestival op een kleinschalige manier een podium bieden aan jonge, beloftevolle, Europese bands. DeWereldMorgen.be sprak met mede-organisator Maarten Quaghebeur.

woensdag 26 december 2012 14:45
Spread the love

Op twaalf locaties in de Gentse binnenstad, van kleine intieme clubs tot meer prestigieuze concertzalen, stonden er bands op het podium, die in eigen land reeds een stevige reputatie hebben, maar slechts zelden buiten de landsgrenzen te zien zijn. GLIMPS is dan ook een festival waar het publiek de bands van morgen kan ontdekken. Gent is naast Bologna, Sevilla, Glasgow en Bogotà lid van het Unesco-netwerk Creative Cities of Music.

Een team van negen programmatoren zorgde alvast voor een eigenzinnige maar boeiende blik op de muziek van morgen. Dit jaar zetten Gent Jazz Festival en Kunstencentrum Vooruit mee hun schouders onder dit project, dat vorig jaar ontstond als een samenwerking van de Gentse muziekpromotoren Keremos, Rock’O Co en Democrazy.

Tijdens deze tweedaagse waren maar liefst 80 bands te zien uit meer dan 20 Europese landen. GLIMPS versterkt de internationale uitstraling van Gent als muziekstad, met dit uniek samenwerkingsverband tussen Gentse muziekspelers – van het kleinere concertcircuit tot de grotere zalen – en als podium voor bands uit alle uithoeken van Europa.

Kaleidoscopisch

Het publiek legt een parcours af door de stad en duikt van de ene sfeer in de andere. Iedere groep geeft veertig minuten het beste van zichzelf waardoor het festival een kaleidoscopisch beeld biedt van de Europese muziek-scene.

Op het programma staat niet alleen een grote diversiteit aan nationaliteiten – de nadruk ligt op continentaal Europa – , maar tevens aan genres en muziekstijlen. Voor deze tweede editie werd de selectie ook aangevuld met jazzbands.

Op de affiche van GLIMPS prijken onder meer vijf Turkse pop- en rockbands. Istanbul is een stad met een veelbelovende rockscene. De Scandinavische scene heeft een bijzondere aantrekkingskracht en is zeer sterk vertegenwoordigd met dertien bands.

GLIMPS ging zelf op zoek naar Oost-Europese groepen die het in eigen land hebben gemaakt, maar voor wie de rest van Europa nog onontgonnen terrein is.

Enkele blikvangers

Tijdens de vorige GLIMPS-editie waren er opvallende blikvangers uit de alpenlanden Oostenrijk en Zwitserland. Naast Francis International Airport (AUT) die nu reeds op weg zijn om het helemaal te maken, is Navel (CH) ook een van de aandachttrekkers. Tot slot zijn ook de buurlanden goed vertegenwoordigd.

Natuurlijk kan er geen GLIMPS zijn zonder een bijzondere focus op wat er in eigen land gebeurt, zowel boven als onder de taalgrens. Bands met een nieuwe release die zich op hun voorjaarstournees en de zomerfestivals voorbereiden, tonen hun nieuwe waar op het festival.

Maarten Quaghebeur werkt bij Rock’O Co, een managementkantoor voor Vlaamse bands, dat hij 14 jaar geleden samen met Jeroen Vereeken oprichtte. Het is één van de structureel gesubsidieerde managementkantoren in Vlaanderen. Daarnaast organiseren zij ook Boomtown op de Gentse feesten en Café Video. Die samenwerking met de stad Gent heeft ervoor gezorgd dat ze GLIMPS zo snel op poten hebben kunnen zetten.

Is het een toeval dat GLIMPS in Gent plaats vindt, met zijn levendige muziek-scene?

Maarten Quaghebeur: “Gent is de enige stad in Vlaanderen waar dit soort ontdekkingsfestivals met zo veel locaties kan. De Gentse binnenstad is redelijk klein en er zijn heel wat plekken die doorheen het jaar met muziek bezig zijn en goede zalen hebben. Zowel voor het publiek als voor de professionals is het daarom de ideale plek. Voor de andere succesvolle showcase-festivals in het buitenland liggen de Gentse clubs ook op wandelafstand.

Daarnaast heeft Gent ook een bloeiende muziek-scene met bands als Raketkanon, Drums Are For Parades en Wallace Vanborn. Velen van die bands hebben niet meer als uitgangspunt om op de radio te komen: ze doen gewoon hun eigen ding en bereiken daar ook een publiek mee. Dat geldt zeker voor de hardere gitaarbands, zowel hier als in het buitenland. Niet zelden hebben ze een bereik tot zelfs in de VS en Japan.”

Waarom nóg een muziekfestival? Haalden jullie inspiratie uit het buitenland, zoals Eurosonic Noorderslag te Groningen?

“De noodzaak was niet een nieuw muziekfestival voor bands. De noodzaak was wél een presentatieplek voor nieuwe bands en een showcasefestival met conferenties, waarbij buitenlandse professionele muziekliefhebbers naar Gent komen om nieuwe bands te zien en elkaar te ontmoeten. GLIMPS past ook perfect in het plaatje van Creative City of Music van de UNESCO: dit belicht een pop– en rockverhaal dat voor de overheid onbekend is en toch de diversiteit toont.”

Hoe organiseer je een festival met 80 bands uit 20 landen?

“In elk land hebben we personen die voeling en credibiliteit hebben met de muziek in hun eigen land: mensen die weten welke bands daar goed bezig zijn en potentieel hebben om het internationaal te maken. Behalve de Engelse bands, waar iedereen aandacht voor heeft, is het moeilijk voor andere Europese bands om in het buitenland door te breken. Vlaamse bands worden daar dus ook mee geconfronteerd, tenzij ze origineler uit de hoek komen.”

Er staan ook een aantal Waalse en Brusselse bands. Spelen die doorheen het jaar ook (regelmatig) in Vlaanderen? Of is er daar ook drempel vanwege de taalgrens?

“De modale Vlaamse muziekliefhebber kent de Waalse bands niet. Voor hen is dat echt het buitenland. Zelfs voor ons, professionelen, is er een drempel. Wel treden we als Bélgische muzieksector naar buiten. Maar de realiteit is wel dat er een Vlaamse pers en muzieksector is en dat je aan Waalse kant hetzelfde hebt.”

“Je moet ook geen Vlaming vragen om interessante Waalse bands te kiezen. In die zin is dat evengoed het buitenland. Zo was Alexandre van het Dour Festival bijvoorbeeld de selector aan Waalse kant.”

Ben je tevreden over de bands die dit jaar op de affiche staan?  

“Ik ben blij met het aanbod uit België en met Slaraffenland uit Denmarken. Een andere Deense band, I Got You On Tape, gaat al enkele jaren met ons mee. GLIMPS is in feite de natte droom van elke organisator, omdat je hier bands kunt tonen die je gewoon goed vindt, zonder veel rekening te houden met het ticketpotentieel of een bepaalde line-up. Wij hebben ook geen headliners. Zeker wat de buitenlandse acts betreft: weinig Belgen kennen ze.”

Voor wie is het festival?

“GLIMPS is er voor de muziekliefhebber die nieuwe dingen wil ontdekken. Dat maakt het specifiek. We willen ook niet verder groeien of meer volk trekken. Zoals het nu is, vinden we het goed. Netwerken tussen de verschillende bands en de professionelen is ook erg belangrijk. Je moet geen bands programmeren die al overal stonden. In dat opzicht is het wel een beetje musicians’ music.”

Wat is eigenlijk het voornaamste verschil met de vorige editie?

“Dit jaar hielden we een conferentie met een erg interessant panel. Verder is de organisatie een stuk meer solide. Maar binnen 5 jaar wil ik graag de grote evaluatie maken. Deze editie is wat betreft publieksopkomst al erg succesvol en de feedback van de vele buitenlanders op gebied van ontvangst en programma is zeer goed. Dit jaar wordt er herbevestigd en dat is tof!”

Willen jullie ook een bepaalde boodschap brengen, misschien zelfs een bepaald statement maken?

“Het statement is duidelijk: in het overaanbod aan muziek is het voor iedereen meer dan ooit nodig om je eigen oren te gebruiken, te kiezen wat je zelf tof vindt en je minder laten opleggen. Via internet kan je die keuze perfect zelf maken. Voorts willen we ook de samenwerking tussen de landen van continentaal Europa veel sterker maken.”

“Naar analogie met de onafhankelijke film is er ook in de muziek een groter wordende samenwerking tussen onafhankelijke labels op Europees niveau. Behalve een groep uit Glasgow, ook een Creative City of Music, staan er geen hippe Britse bands op GLIMPS, niet vanuit het idee ‘tegen’ te zijn, maar gewoon omdat er een ander aanbod bestaat. Dat is absoluut bewust! De vele Engelse bands komen sowieso wel in de kijker.”

“Als gesubsidieerde organisatie gaan wij steeds voor de artistieke inhoud en niet voor de commerce. Maar je moet het financieel wel rond krijgen. Iemand die muziek maakt, moet in de eerste plaats zeggen: ‘Dit wil ik maken!’, en er daarna mee instemmen dat zijn creaties eventueel maar een klein publiek gaan bereiken.”

“Elke artiest wil dat zijn werk begrepen wordt door iedereen. Niet voor het geld. Dat is wel een belangrijke boodschap die we met GLIMPS willen brengen, zowel naar de muziekindustrie als naar de muzikanten.”

take down
the paywall
steun ons nu!