Lokaal, Genk, Speelpleinwerk, Genk, Technisch Instituut Sint-Lodewijk -

Genkse school organiseert speelplaatsanimatie eerstejaars

GENK - Sinds dit jaar organiseert het Technisch Instituut Sint-Lodewijk uit Genk speelplaatsanimatie voor eerstejaarsleerlingen. Deze animatie wordt gegeven door jongeren van het vierde, vijfde en zesde jaar. Op deze manier probeert de school een betere sfeer op de speelplaats te creëren. En het werkt, zo blijkt.

dinsdag 5 oktober 2010 16:00
Spread the love

De jonge animators kregen begin september een spoedcursus animator en spelen sindsdien met hun eerstejaarsklas elke maandag- en vrijdagmiddag verschillende spelletjes.

Tijdens de cursus van twee dagen speelden de leerlingen zelf spelletjes en kregen ze verschillende spelletjes aangeleerd. Ook werd hen in verschillende stappen geleerd hoe ze iets moeten uitleggen en hoe om te gaan met een probleem. Het Technisch Instituut Sint-Lodewijk uit Genk is de enige school in Genk en een van de weinige scholen uit Limburg die aan speelplaatsanimatie doet.

Verloop

De eerste kennismaking met hun animatoren kregen de eerstejaars tijdens een les lichamelijke opvoeding. De animatoren namen deze les over om kennismakingsspelletjes te spelen.

Elke eerstejaarsklas krijgt twee of in sommige gevallen drie monitoren als begeleiding om tijdens de middagspeeltijd allerhande leuke spelletjes te spelen. De eerste speelplaatsanimatie vond plaats op vrijdag 10 september.

Niet alleen

Over de invulling van de middagspeeltijd zijn de animatoren vrij. Zij mogen zelf kiezen wat ze doen. De animatoren kunnen spelletjes uitwisselen of raad vragen aan elkaar. Verder kunnen ze terecht met hun vragen bij enkele leerkrachten die hen begeleiden.

Elke twee weken is er een vergadering om samen met de begeleidende leerkrachten de afgelopen weken te evalueren. Om de zes weken gaan zij samen iets eten om het engagement van de animatoren te belonen.

Betere groepssfeer

De speelplaatsanimatie is er gekomen op initiatief van de school. “Op de speelplaats gebeurden er veel te veel slechte dingen en veel te weinig leuke”, licht leerlingenbegeleidster Annick Seys toe.

“Op deze manier willen we een hechtere band en een betere groepssfeer creëren en zorgen we dat er minder conflicten in de klas en onder elkaar voorkomen.”

Volgens de graadcoördinatoren werkt het ook echt. Sinds dit jaar is de sfeer er enorm op vooruit gegaan.

© 2010 – StampMedia – Maurizio Ciranni

take down
the paywall
steun ons nu!