De met de tournee gepaard gaande schrijfactie is gericht tegen supermarkten Colruyt en Carrefour.
Gaia vraagt de supermarktketens om net zoals Lidl niet langer paardenvlees te verkopen tenzij ze over voldoende garanties beschikken over het welzijn van de paarden. De dierenrechtenorganisatie hekelt dat de traceerbaarheid van het Argentijns en Roemeens paardenvlees zich beperkt tot het slachthuis.
Voorts stelt Gaia dat marktleider Chevideco het onverdoofd slachten van paarden toelaat. Bovendien worden op markten waar paarden worden verkocht de dieren getest op kracht door ze betonblokken en karren met geblokkeerde wielen te laten voorttrekken (zie foto’s).
Febev, de Federatie van het Belgisch Vlees, en Chevideco, de Belgische marktleider in paardenvlees, reageren bijzonder boos op de nieuwe Gaia-campagne over paardenvlees.
De aantijgingen van Gaia over het gebrek aan traceerbaarheid en het onverdoofd slachten van paarden zijn volgens de sector ‘pertinent onwaar’. De organisaties hekelen ook dat Gaia ervoor kiest om “enkele excessen voor te stellen als de gangbare manier van werken”. “Dat is onaanvaardbaar”, klinkt het.