© Dirk Vermeirre
Cultuur, Kunst, Fred bervoets, Galerie De Zwarte Panter, Meester-drukker Roger Van Akelijen -

Fred Bervoets en de tedere toevalligheid

Aan de vooravond van zijn zeventigste levensjaar toont Fred Bervoets (Burcht, 12 mei 1942) in zijn nieuwste tentoonstelling in Galerie De Zwarte Panter recente monumentale etsen en prenten die hij maakte met meester-drukker Roger Van Akelijen op basis van een techniek die hij enkele decennia geleden zelf bij toeval ontdekte.

maandag 9 januari 2012 16:05
Spread the love

De techniek die Fred Bervoets gebruikt, bestaat erin dat hij het klassieke inbijten van de ets in een bad met zuur achterwege laat, maar onmiddellijk op de zinkplaat binnen het creatieve proces met zuur werkt. Het gevolg is dat het resultaat vaak uit toeval bestaat omdat het werk zich pas visualiseert als de etsen worden afgedrukt.

Aboriginal

Maar ondanks het onvermijdelijke toeval is het opmerkelijk dat alle werken voor deze nieuwe reeks bewust verticaal zijn gemaakt en dat Bervoets deze keer zelf, als schilder, als personage en als mens in zijn werken figureert. Zo is hij te zien als kunstenaar met een gespierd bovenlijf, als aboriginal of in een andere context of constellatie met pijn op bezoek bij de dokter.

Hij creëert in deze expositie typische Bervoets-taferelen die nu eens ontstaan uit een kleine schets vluchtig op een envelop gemaakt of op een papiertje dat binnen zijn handbereik ligt. En hoewel het toeval in zijn werk belangrijk is, betekent dit niet dat zijn werk een toevalligheid is.

Vertrekkende bijvoorbeeld van een zinkplaat die buiten heeft gelegen en zodoende te veel is geoxideerd, gebruikt de kunstenaar dit gegeven. Want het is het toeval dat hem uitdaagt en op die manier inspireert. Het is de lijn en de beweging, de kleur of de textuur van het werk die hem naar het verbluffende resultaat stuurt.

Condition humaine

De kunstenaar haalt de inspiratie voor zijn etsen uit de roes van het leven en zijn directe leefomgeving als een condition humaine, maar toch ook uit de act van het schilderen en de weldaad van de creatie zelf: “Alles wat ik geschilderd en geëtst heb, is geïnspireerd op mijn eigen leven. Wat ik laat zien, heb ik in principe dan ook persoonlijk meegemaakt.”

“Gezien mijn leeftijd en anciënniteit kan ik dus wel wat toevalligheid aan. Wat het zuur ook doet, meestal past het wel in een verhaal, een anekdote of een lang vervlogen herinnering.”

Boogschutter

Bervoets, die trouwens een geoefend boogschutter is, verduidelijkt zijn werkwijze liefst met een metafoor: “De boog mag niet te lang gespannen staan en zo is het in de kunst ook. Soms schiet ik gewoon met pijlen op mijn werken zodat er op de juiste plekken treffende kleurplekken in het werk voorkomen die me aanzetten het werk te vervolmaken of net weer een opening te zoeken om het te voltooien.”

Zachtmoediger

Ook nieuw is dat het werk van Fred Bervoets zachtmoediger is geworden. Het bruuske en het monsterlijke dat het werk van Bervoets zo fel kenmerkt, is voortaan aangezuiverd met een verrassende tederheid, waarin weliswaar de radicale verwijzing naar de zelfkant van de samenleving nog steeds aanwezig is, maar waarin de overlever en jeneverliefhebber zijn wat meer liefelijke inborst laat zien.

Gezien zijn reputatie is deze tentoonstelling volgens kunstdocent Johan Pas historisch vernieuwend binnen het indrukwekkende artistieke parcours dat deze Burchtse kunstenaar ondertussen heeft afgelegd.

Portretten

Naast de monumentale etsen en prenten zijn er tijdens deze tentoonstelling een zeventigtal etsen te bekijken die als één ruimtevullende installatie werden opgehangen. In een bijzaaltje van de galerie zijn portretten van Fred Bervoets te bekijken die gemaakt werden door fotograaf Dirk Vermeirre die de kunstenaar al vele jaren op de voet volgt, bij dag en nacht, bij licht en bij duisternis.

De foto’s tonen de kunstenaar in zijn natuurlijke habitat, het atelier, de galerie, de cafés en de plaatsen waarbij hij symbiotisch mee verbonden is.

Praktisch

Fred Bervoets, Galerie De Zwarte Panter, Hoogstraat 70-72-74,2000 Antwerpen.

Van zondag 8 januari 2012 tot en met zondag 26 februari 2012. De galerie is gratis toegankelijk op donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag van 13 tot 18 uur.

take down
the paywall
steun ons nu!