De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Filmreview Kinatay

Filmreview Kinatay

woensdag 31 januari 2018 00:46

At The Edge of the Abyss

Deze prent is een snoeiharde evocatie van de onderwereld van Manila, waar misdaadsyndicaten de scepter zwaaien. De voor mij tot nu toe onbekende cineast Brillante Mendoza daalt met deze hondsbrutale film af naar de krochten van de Filipijnse metropool en laat een niet al te fraai beeld zien waar prostitutie, afpersingen en moord aan de orde van de dag zijn.

Nochtans begint de film hoopvol met een lieflijk tafereel van protagonist Peping, een student criminologie, wiens geluk niet opkan met zijn kindje en zijn nakend huwelijk. Om de eindjes aan mekaar te knopen gaat hij op een avond in op het voorstel van een vriend om een klus te klaren. Nietsvermoedend geraakt hij verzeild in een smerige affaire van een criminele bende.

Een stripteaseuse uit een groezelige hoerentent is een hoge pief van het lokale mysdaadsyndicaat nog drugsgeld schuldig en wordt als straf op brutale wijze ontvoerd en verkracht. De spanning wordt stelselmatig opgebouwd tijdens een lange en helse autorit om te eindigen in een inferno zonder weerga. De contrastwerking tussen het idyllisch begin en het steeds verder ontaardend geweld mist zijn effect niet. Pepings leven zal nooit meer hetzelfde zijn.

De film kreeg heel wat gemengde reacties maar werd toch beloond met de prijs voor de beste regie op het festival van Cannes in 2009. Ook Tarantino stak zijn lof niet onder stoelen of banken. Mendoza toont een staaltje van zijn cinematografisch kunnen, maar mist nog wat métier en rijpheid. Het is allemaal wat vrijblijvend en het verhaal heeft niet zoveel om het lijf.

Qua geweld kan Kinatay niet tippen aan het magistrale Old Boy, het doorwrochte wraakepos van Chan Wook Park, of de films van Takeshi Kitano over de yakuza,de Japanse maffia. Voor de evocatie van de kille anonimiteit van de grootstad moet hij zich zeker eens onderdompelen in het filmisch universum van Wong Kar Wai. Samengevat: een verdienstelijke film maar nog veel werk voor de boeg.