Nieuws, Samenleving, België, Stampmedia, Festival, Concert, Ticketverkoop -

Falend beleid bij ticketverkopers?

120.000 tickets op vijf dagen uitverkocht. Tomorrowland zal een droom blijven voor wie nu nog een ticket wil, aangezien tickets van doorverkopers automatisch geblokkeerd worden. Is het een probleem van laattijdige beslissers of is er een barst in het beleid van de ticketverkopers?

dinsdag 26 april 2011 17:35
Spread the love

Dat er een hiaat in het systeem zit, bewijzen de websites met zoekertjes voor allerhande tickets, tweets en Facebookgroepen met oproepen, soms al maanden op voorhand.

Kevin McMullan van ABConcerts geeft toe dat er een probleem is: “De vraag is altijd groter dan het aanbod. Voor het concert van Queens of the Stone Age dat meteen was uitverkocht, konden de mensen aan de loketten een ticket kopen, terwijl de servers van onze site waren gecrasht. Er moet inderdaad iets veranderen.”

Thuis naar een concert kijken

De AB heeft al enkele maatregelen genomen om te voorkomen dat sommigen altijd met lege handen achterblijven. Als je je inschrijft op hun nieuwsbrief, ben je altijd op de hoogte van optredens. De aankondiging van een nieuw concert is ook altijd enkele dagen voor de ticketverkoop begint.

Voor zij die geen ticket konden bemachtigen, is er ABtv, een gratis live streaming waardoor je thuis het concert kan volgen. “Dat deden we onlangs met het concert van Moby en Faithless en we hebben veel toffe reacties gekregen van mensen die geen ticket meer hadden bemachtigd.”

Als je het concert toch liever live ziet, kan je steeds de ticketruilpagina proberen. Om illegale doorverkoop van tickets te voorkomen, werkt de AB met een barcodesysteem. Ze zoeken op het internet naar namen van mensen die hun ticket doorverkopen en het barcodesysteem annuleert het ticket zodat je niet meer binnen geraakt.

Voordelen van sociale media

Renaat Delporte (23) is één van de pechvogels die geen ticket voor Tomorrowland kon bemachtigen. Hij bleef niet bij de pakken neerzitten en besloot een tweet te plaatsen: in ruil voor gratis tickets, is hij bereid om met reclame op zijn lichaam rond te lopen.

“Ik studeer digitale marketing, daardoor ben ik constant bezig met online marketing en daar hoort Twitter ook bij. Ik merk meer en meer de voordelen van sociale netwerken als Twitter. Ik heb bijvoorbeeld mijn stageplaats gekregen dankzij drie tweets en een filmpje op Vimeo (een online videodienst).”

Wandelende reclame

Met welke reclame hij moet rondlopen, maakt hem weinig uit: logo’s op zijn kleding dragen, heel de dag Red Bulls in de hand houden, zich verplaatsen met een gemarkeerde Segway (elektrisch aangedreven eenpersoons vervoermiddel), slapen in een tent in de vorm van de Jupilerstier, noem maar op: zijn motivatie is groot.

“Momenteel kan ik nog aan een ticket geraken maar dat zou 400 euro kosten, ruim het dubbele van de prijs.” Dit is niet Delportes eerste actie.

“In het verleden ben ik al binnen geraakt door de security te doen op De Markee. Dat is het tweede grootste podium op Rock Werchter, dat vond ik wel een eer. Groepen als Laurent Garnier, Kate Perry en zelfs de prins van België heb ik mogen begeleiden. Heel leuke ervaringen.”

De prijs van een citytrip

Door de hoge prijs gaat hij echter niet vaak naar festivals. “Een festival kost even veel als een citytrip, dat is te duur voor studenten. Je gaat ook nooit voor alle artiesten. Je moet dus een keuze maken.”

Om het probleem van doorverkoop te omzeilen, suggereert hij gepersonaliseerde tickets verbonden aan je identiteitskaart of een chip met je persoonsgegevens die in een bandje verwerkt zijn.

Of hij zijn doel zal bereiken, weet hij niet zeker: “De kans is klein dat bedrijven ingaan op mijn idee, omdat ik niet altijd de juiste persoon op de juiste plaats tegenkom. Maar ik zal deze tweet nog wel enkele keren herhalen en wie weet, lukt het me.”

© 2011 – StampMedia – Tekst: Charlotte Jaroš, foto: Rita Dabrowska

take down
the paywall
steun ons nu!