Foto: David Geitgey Sierralupe, Flickr / CC BY 2.0 (More information about the rights of this work, see below article)
IPS

Facebook liet klimaatontkenners 8 miljoen gebruikers bereiken

Op Facebook blijft het mogelijk om verwarring te zaaien over de klimaatcrisis, blijkt uit onderzoek door de denktank InfluenceMap. De beloften van het platform om desinformatie aan te pakken, lijken weinig te veranderen.

donderdag 8 oktober 2020 14:41
Spread the love

 

In de eerste zes maanden van dit jaar registreerde de onderzoeksgroep 51 verschillende advertenties op Facebook met desinformatie over klimaatwetenschap. Van de 51 advertenties werd er maar één actief verwijderd door Facebook.

De advertenties zijn samen door 8 miljoen gebruikers in de Verenigde Staten bekeken, blijkt uit cijfers van Facebook zelf. Op basis daarvan schat InfluenceMapdat sinds het Klimaatakkoord van Parijs, vijf jaar geleden, minstens 70 miljoen gebruikers dergelijke boodschappen hebben gezien.

Initiatief

Facebook staat al langer onder druk om iets te doen aan het probleem. Vorige maand lanceerde het platform daarom het “Climate Science Information Center”, met feiten en cijfers van gezaghebbende bronnen, en beloofde het klimaatadvertenties te beoordelen via het bestaande fact checking-programma.

“De klimaatverandering is realiteit”, stelde Facebook. “De wetenschap laat geen twijfel en de nood aan actie groeit met de dag. Als wereldwijd bedrijf dat elke maand meer dan 3 miljard mensen verbindt, begrijpen we onze verantwoordelijkheid en willen we een echt verschil maken.”

Maar uit het onderzoek blijkt dat twee advertenties van de conservatieve groep PragerU tot 1 oktober werden getoond, twee weken na de aankondiging van het Climate Science Information Center.

Twijfel

Uit het onderzoek blijkt dat de groepen achter de advertenties vooral twijfel proberen zaaien over de  wetenschappelijke zekerheid van de klimaatverandering. Daarbij wordt vaak de geloofwaardigheid van instellingen zoals het VN-klimaatpanel geviseerd.

De adverteerders maken gebruik van de krachtige tools die Facebook aanbiedt om specifieke doelgroepen te bereiken door te selecteren op leeftijd, geslacht, locatie, online gedrag en interesses. De meeste advertenties werden gericht op het Amerikaanse platteland, vooral Texas en Wyoming, en op mannen ouder dan 55. Opvallend: de leeftijdscategorie tussen 18 en 34 kreeg vooral advertenties te zien die de gevolgen van de klimaatverandering in twijfel trekken, terwijl de advertenties voor 55-plussers vooral de oorzaken in twijfel trekken. 

Vernietigend

“Het vernietigende rapport van InfluenceMap toont hoe Facebook klimaatontkenners laat betijen en gevaarlijke desinformatie laat verspreiden naar miljoenen mensen”, zegt Democratisch senator  Elizabeth Warren in een reactie. “We hebben Facebook herhaaldelijk gevraagd om de achterpoortjes te sluiten die desinformatie alomtegenwoordig maken op het platform. Maar het bedrijf maakt liever winst terwijl onze planeet brandt, de zeespiegel stijgt en gemeenschappen lijden. Facebook moet ter verantwoording geroepen worden voor zijn rol in de klimaatcrisis.”

Ook Bill Weihl, voormalig directeur Duurzaamheid bij Facebook, is kritisch voor het bedrijf. “Het is cruciaal om het probleem rond misinformatie over het klimaat op Facebook te stoppen, omdat de beperkte ingrepen van het bedrijf ver achterop lopen op de krachtige tactieken zoals micro-targeting van gebruikers”, zegt hij. “Het is een zoveelste poging van Facebook om te zeggen dat ze ‘wat goed doen’, terwijl het probleem aanhoudt en nauwelijks wordt gehinderd.”

 

Foto: David Geitgey Sierralupe, Flickr / CC BY 2.0

Creative Commons

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!