Foto: Malkia Mutiri
Greenpeace België

Europese rangschikking openbaar vervoer: België scoort middelmatig

Een nieuwe analyse van Greenpeace Midden- en Oost-Europa rangschikt de betaalbaarheid en toegankelijkheid van het openbaar vervoer in 30 Europese landen en hun hoofdsteden. De analyse bewijst dat openbaar vervoer op veel plaatsen te duur is. Bulgarije, Kroatië, Griekenland en Noorwegen scoorden het slechtst in de nationale ranglijst. België zit in de middenmoot. Greenpeace roept overheden op om betaalbare ‘klimaattickets’ voor openbaar vervoer in te voeren, zoals Duitsland en Hongarije eerder deze week.

donderdag 4 mei 2023 13:13
Spread the love

“Betaalbaar openbaar vervoer is een noodzaak, maar veel regeringen behandelen het als een luxegoed. Miljoenen mensen rekenen elke dag op bussen, trams, metro’s en treinen. Een eenvoudig en betaalbaar ‘klimaatticket’ voor het openbaar vervoer zou een enorme stap zijn richting inclusief klimaatbeleid. Zo’n ticket verlaagt de facturen van mensen én de klimaatimpact van onze mobiliteit”, zegt Joeri Thijs, woordvoerder van Greenpeace België.

België scoort middelmatig, Brussel beter

België krijgt een score van 29/100 en belandt op de 12e plaats in de Europese rangschikking. Ons land scoort vooral slecht op betaalbaarheid en eenvoud van het ticketsysteem. Om door het hele land te kunnen reizen, moeten passagiers aparte abonnementen nemen bij vervoersmaatschappijen NMBS, MIVB, De Lijn en TEC. Al deze abonnementen samen kosten meer dan 5.000 euro.

Onze hoofdstad scoort merkelijk beter met 80,4/100, al staat Brussel daarmee ook maar op een 13e plaats in de rangschikking van de hoofdsteden. De prijs van het gewone jaarabonnement (499 euro) is redelijk in lijn met het Europese gemiddelde. Met dit ticket kan je echter niet de trein nemen.

Betaalbaar openbaar vervoer: antwoord op sociale en klimaatcrisis

Het perfecte ‘klimaatticket’ bestaat nog niet in Europa. Behalve Luxemburg en Malta (die het binnenlands openbaar vervoer gratis hebben gemaakt) hebben alleen Oostenrijk, Duitsland en Hongarije relatief betaalbare nationale abonnementen ingevoerd, die minder dan drie euro per dag kosten. En ondanks de bewezen voordelen van betaalbaar en toegankelijk openbaar vervoer voor het klimaat en voor lagere facturen voor gezinnen, heeft ongeveer twee derde van de landen zelfs geen nationale abonnementen.

“Mobiliteit is de op één na grootste uitgave van Europese huishoudens, en de prijs is een belangrijke beslissingsfactor voor mensen die kunnen kiezen tussen auto en openbaar vervoer. De invoering van eenvoudige en betaalbare tickets die geldig zijn voor alle vormen van stedelijk openbaar vervoer maar ook voor treinen, is dus ook een kwestie van sociale rechtvaardigheid. Het is bovendien essentieel om onze afhankelijkheid van fossiele brandstoffen te verminderen, de kwaliteit van ons milieu te verbeteren en de klimaatcrisis te bestrijden”, besluit Joeri Thijs.

Creative Commons

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!