De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Een radiografie van de huidige staat van afrobeat wereldwijd.

donderdag 10 december 2020 11:49
Spread the love

Een radiografie van de huidige staat van afrobeat wereldwijd.

Interview met DJ Mukambo van Global Afrobeat Movement

Een van de meest geïnformeerde mensen over de actualiteit van afrobeat wereldwijd is Benjamin Tollet van Radio Mukambo, de podcast die je wekelijks op De Wereld Morgen kan beluisteren. Hij creëerde ook de Facebook-pagina Global Afrobeat Movement en cureerde recent de compilatie “Global Afrobeat Movement” voor NYP Records. In dit interview vertelt Benjamin ons hoe zijn reizen en zijn gedekoloniseerde visie hem ertoe brachten gepassioneerd te raken door afrobeat. Doorheen het gesprek geeft hij ons ook een cartografie van de huidige afrobeatscene, met bands van Latijns-Amerika tot Japan, via West-Afrika.

Je bent muziekjournalist, global sounds activist, DJ & Radio Mukambo, stadsgids, curator bij groovalizacion.org. Veel verschillende dingen! Hoe ben je bij al deze activiteiten gekomen?

Het meeste is eerder per toeval gekomen. Ik wilde eerst journalist worden om te schrijven over alterglobalisering en duurzame ontwikkeling, maar de media hadden in 2005 geen interesse in die onderwerpen (vandaag de dag trouwens nog steeds geen echte interesse). Ik ging dan maar op zoek naar andere manieren om te schrijven over wat er gaande is in deze wereld, wat me bracht bij muzikanten uit Afrika, Latijns-Amerika, de Arabische wereld, Azië… Maar ook Europese bands die zogenaamde ‘wereldmuziek’ of ‘global sounds’ maken. Die artiesten / muzikanten hebben vaak zeer interessante verhalen over hun gemeenschap / cultuur, en ze zijn vaak behoorlijk gepolitiseerd vanwege wat er in hun land gebeurt.

Mukambo (c) Marie Lhoir

Muziek was een manier om te schrijven over wat er in deze wereld gaande is. Echte mondiale problemen, sociale problemen, armoede, ongelijkheid, uitbuiting van het zuiden, vernietiging van het milieu, racisme, discriminatie, dekolonisatie … Via artiesten als Tiken Jah Fakoly, Michael Franti, Seun Kuti, Terrakota, maar ook bijvoorbeeld Toumani Diabaté. Toumani is niet echt uitgesproken, maar alleen al door te praten over het Mandinka-rijk en het rijke Malinese muzikale erfgoed opende hij mijn horizont, voor mij en hopelijk ook voor de lezers. Ik schreef over alles, van traditionele muziek uit de vier windstreken tot moderne en elektronische variaties van deze roots.

 

Journalistiek vervaagde langzaam omdat de meeste media geen interesse meer tonen in global sounds of reggae, en ze zijn ook niet echt geïnteresseerd in multiculturalisme. Rond 2008 begon ik zoveel cd’s te ontvangen dat ik dacht: ik moet hier meer mee doen! Ik ging op zoek naar een FM-radio om een radioshow te hosten, maar gezien er geen interesse was bij FM-radiostations (noch in Vlaanderen noch in Wallonië), ging ik voor een podcast op internet, eerst op Groovalizacion.org en daarna ook op Mixcloud en De Wereld Morgen. Voor mijn eigen radioshow behandel ik niet het brede palet van global sounds, maar focus ik me eerder op Afro-grooves: op groove gebaseerde muziek uit het moederland en de diaspora.

 

Hoe is die passie voor afrobeat gekomen?

Ik schaam me altijd om toe te geven dat ik pas echt in afrobeat raakte toen Seun Kuti in 2008 zijn eerste album uitbracht, “Many Things”. Toen ik Seun in een hotel in Brussel ging interviewen, moest ik wat onderzoek doen naar zijn vader. Ik werd direct weggeblazen door Fela’s baanbrekende muziek, zijn politieke activisme, zijn strijd voor de armen. Ik ging op zoek naar documentaires over Fela, ging boeken lezen, zocht zijn muziek op internet en in bibliotheken. En ik begon de afrobeat-bands op te volgen die over de hele wereld opdoken.

 

Hoe is het idee ontstaan om de Global Afrobeat Movement te vormen?

Ik volgde al een paar jaar afrobeat-bands van over de hele wereld toen ik in 2018 besloot om de Facebook-groep Global Afrobeat Movement op te richten, maar ik had de naam eerder reeds gebruikt, zoals voor een “Felabration-mixtape in 2017“. Mijn eerste global afrobeat-mixtape dateert al uit 2014, “Around the world in 35 afrobeats“. Begin 2020 kreeg ik gezelschap van twee vrienden om de FB- en IG-pagina’s van Global Afrobeat Movement te creëren, met als doel de huidige wereldwijde afrobeat-scene te promoten. Focussen op de wereldwijde reikwijdte van de hedendaagse afrobeat, een beweging die explodeerde sinds het overlijden van Fela Kuti in 1997, waarbij Antibalas de weg opende voor een heropleving van afrobeat. Jaarlijks ontstaan er nieuwe bands over de hele wereld. Ze maken authentieke afrobeatmuziek, soms vermengd met hiphop, dub of lokale invloeden, waardoor een echte Global Afrobeat-beweging ontstaat. Op FB en IG delen we nieuws, albums, nieuwe videoclips, bands op tournee, nieuwe mixtapes, nieuwe remixen.

 

Je hebt onlangs de compilatie ‘Mukambo presents Global Afrobeat Movement’ samengesteld. Vertel ons meer…

Album cover (c) Kilimanjaro Artwork

NYP Records, een nieuw onafhankelijk label dat global grooves uitbrengt, vroeg om een global afrobeat-compilatie te maken voor Felabration 2020. Felabration is de viering van de muziek, het leven en de strijd van Fela Kuti, opgericht door Fela’s dochter Yeni in Lagos in 1998. Met deze compilatie willen we bijdragen aan de herdenking van Fela Kuti, door te laten zien hoe afrobeat 23 jaar na zijn dood levendiger is dan ooit. Letterlijk elk continent heeft afrobeat-bands en we kunnen zeggen dat er meer dan honderd bands zijn, verspreid over vijftig landen.

Het was voor mij een eer om deze compilatie te mogen maken. Big up voor NYP Records omdat ze me deze kans hebben gegeven en voor de bands om in het project te geloven. En het lijkt erop dat de compilatie in de smaak valt! Heel wat internationale radio’s en podcasts speelden de muziek en de compilatie bereikte de World Music Charts Europe en Transglobal World Music Charts.

Je kan de compilatie hier gratis downloaden: https://nyp-records.bandcamp.com/album/mukambo-presents-global-afrobeat-movement

Heeft afrobeat bepaalde hubs in specifieke regio’s van de wereld?

De heropleving van afrobeat begon voornamelijk in de VS, het VK en Frankrijk, en verspreidde zich vervolgens naar Canada en West-Europese landen. De afgelopen jaren hebben andere delen van de wereld zich bij de heropleving aangesloten, waaronder Chili, Australië, Singapore, Litouwen… Frankrijk is waarschijnlijk het land met de meest actieve afrobeat-bands, maar als ik drie regio’s moet uitkiezen waar afrobeat nu aan een opmars bezig is, zou het Brazilië, Japan en West-Afrika zijn. Afrobeat is echt booming in Brazilië. Alle grote steden hebben wel een afrobeat-orkest en er is een mooie link met de Afro-Braziliaanse candomblé, een religie die uit de Yoruba-cultuur komt, net als Fela Kuti en afrobeat. Ik denk niet dat ik kan zeggen dat afrobeat “big in Japan” is, maar het land heeft verschillende interessante afrobeat-bands, waarvan sommige afrobeat vermengen met lokale volksmuziek. En last but not least: Nigeria, Ghana, Togo en Benin hebben altijd highlife, afrobeat en afrofunk gehad. Dat is nooit gestopt, maar er is een hernieuwde interesse in de originele afrobeat, met veelbelovende, opkomende jonge bands.

Mukambo (c) Heleen Rodiers

Zou je zeggen dat Fela Kuti’s afrobeat verbinding kan maken met het hedendaagse Afrika? Komen er tegenwoordig nieuwe afrobeatbands uit Afrika? Of is de connectie van afrobeat met Afrika eerder nostalgisch, een herinnering aan Fela Kuti’s hoogdagen als een gouden tijdperk dat onmogelijk te herstellen is?

Het klopt dat de herleving van afrobeat eerder buiten Afrika plaatsvindt, maar zwarte gemeenschappen in de Amerika’s en Europa nemen afrobeat op, dus waarom zouden mensen in Nigeria en andere Afrikaanse landen dat niet doen? Het is niet omdat iedereen nu bezig is met afrobeats (afropop), dat er geen mensen zijn die andere muziek maken. Er zijn wel degelijk nieuwe afrobeatbands in en rond Nigeria, zoals BANTU, Seun Olota, Etuk Ubong .. Of Santrofi, een band uit Ghana die voor een highlife revival gaat. Via Instagram kregen we trouwens net een bericht van The Lagos Thugs, Afrika’s nieuwste afrobeat band! En laten we niet vergeten dat we nog steeds het allerbeste van afrobeat hebben in Nigeria: Femi en Seun Kuti.

 

Kun je ons een voorspelling vertellen in welke richting de afrobeat-scene de komende jaren zal gaan?

Steeds meer bands gaan afrobeat spelen. Sommigen zullen proberen Fela Kuti te kopiëren, wat niet zo’n goed idee is, aangezien Fela een muzikaal genie was. Anderen zullen afrobeat mengen met andere stijlen. Hiphop past heel goed bij afrobeat. Steeds meer producers zullen op zoek gaan naar interessantere beats en zich verdiepen in afrobeat om te zien wat ze kunnen creëren. Maar ik kijk vooral naar bands die afrobeat vermengen met hun eigen tradities, zoals Abayomy uit Brazilië die candomblé-muziek mixt met afrobeat. Of Professor Wouassa uit Zwitserland die Senegalese en Malinese invloeden in hun geluid mixt. Of Ajate die afrobeat doorspekt met traditionele Japanse volksmuziek en zang. En ik ben nog steeds aan het wachten op een band die afrobeat speelt met maracatu-drums!

 

Meer info over Mukambo en de Global Afrobeat Movement op http://www.mukambo.be en https://www.facebook.com/globalafrobeatmovement

Creative Commons

take down
the paywall
steun ons nu!