De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Een bedrijf (bijna) zonder fouten opstarten
Ondernemen, Psychologie, Bedrijf, Zelfstandigen, Arbeidspsychologie -

Een bedrijf (bijna) zonder fouten opstarten

maandag 1 oktober 2012 18:02
Spread the love

Het is menselijk: bij het opstarten van een onderneming zullen er altijd wel fouten en blunders gemaakt worden. Maar veel schade kan voorkomen worden door een goede voorbereiding, nuchter verstand en vooral door genoeg informatie.

Volgens het starteratlas van Unizo overleeft bijna 33% van de ondernemingen in België de eerste 5 jaar niet. Van de 66.028 opgestarte bedrijven in 2006 waren er dus begin 2011 nog 44.737 actief.[1]

Een goede voorbereiding verhoogt de overlevingskansen van het bedrijf. Business News Daily vergelijkt een businessplan met een taartrecept: als je het recept niet volgt, dan lukt de cake ook niet! Met een realistisch en compleet plan kan je alle risico’s en valkuilen die het ondernemen met zich meebrengt in kaart brengen. Banken en investeerders vragen trouwens vaak om een businessplan vooraleer ze een onderneming financieren.

Een goed idee hebben is zeker niet genoeg om een succesvolle onderneming op te starten. Een goede ondernemer kent zijn financiële situatie, heeft oog voor opportuniteiten, doorzettingsvermogen en zijn administratie onder de knie. Het papierwerk is lastig, maar wel cruciaal! Anders komen al snel onbetaalde facturen en boetes binnen… 

Realisme, maar ook enthousiasme, is cruciaal voor een succesvolle onderneming. De beste ondernemers hebben echt passie voor hun vak. Ze werken met liefde en niet alleen om snel geld te verdienen.

Een ondernemer mag ook nooit zijn klanten verwaarlozen. De klant is koning: het is een cliché, maar het wordt nog altijd te veel genegeerd. Alan Hall schrijft voor Forbes: “een ondernemer die zijn klanten niet verzorgt is gedoemd te falen”. Klanten ergeren zich bijvoorbeeld omdat ondernemers hun afspraken niet nakomen, omdat ze slechte service bieden, omdat de kwaliteit van hun producten te wensen overlaat, omdat ze zich opgelicht voelen en soms omdat ze zelfs door de verkoper in de winkel afgesnauwd worden. De ondernemer moet de klant kennen, verzorgen en ook naar hem luisteren. Een gouden regel: Op lange termijn zijn service en kwaliteit voor de klant belangrijker dan prijs.

Vergeet (zeker in het begin) de dure wagen en een chic kantoor. Luxe is voor een ondernemer vaak een valkuil. Het is verstandiger om je winsten te gebruiken om je product en service te verbeteren als een duur polshorloge te kopen. Voor belangrijke gesprekken is het goedkoper gewoon per dag of zelfs per uur een flexibele kantoorruimte huren.

In Europa nemen wij veel te snel aan dat de prijzen vast staan. Maar als ondernemer moet men durven onderhandelen. Door te negotiëren kan je bij de bank, notaris, advocaat en verzekering zeker geld sparen.

Door open te staan voor suggesties en naar de waarschuwingen van ondernemers te luisteren kunnen starters veel blunders voorkomen. Het internet is hiervoor een prachtig hulpmiddel. Er zijn duizenden boeken en artikels over het ondernemerschap, maar je leert het pas daadwerkelijk in de praktijk. De ervaring van medeondernemers is voor een starter de beste gids.

Voetnoten

  • [1]Een stopzetting kan het gevolg zijn van een faillissement of een schrapping bij de BTW-administratie, maar ook van een ontbinding, een splitsing, een vereffening, het overlijden van de zaakvoerder of een vrijwillige stopzetting van de activiteiten. De reële overlevingskansen liggen in werkelijkheid dus iets hoger. [Bron: UNIZO]

take down
the paywall
steun ons nu!