Foto: Flickr Creative Commons, Helgi Halldórsson
Nieuws, Europa, Klimaatverandering, Auto-industrie, Bond Beter Leefmilieu, Europese Commissie, Europees Parlement, Angela Merkel, CO2-uitstoot, Co2, Daimler, Kathleen Van Brempt, Auto's -

Duitse autofabrikanten blokkeren EU-norm voor zuinige auto’s

Duitsland slaagde er in op 14 oktober een nieuwe EU-regelgeving voor zuinige auto’s tegen te houden. De raad van milieuministers besliste een akkoord te schrappen om de uitstoot van nieuw verkochte auto's te begrenzen tot 95 gram CO2 per kilometer in 2020. “Dit is ongezien. BMW en Daimler zijn er in geslaagd hun private belangen op EU-niveau te laten voorgaan op deze van de consument en het leefmilieu,” zegt Mathias Bienstman van Bond Beter Leefmilieu.

woensdag 16 oktober 2013 10:23
Spread the love

Het Europees parlement, de Commissie en de lidstaten hadden in juni een overeenkomst gevonden over de te bereiken doelstellingen rond de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s. Vanaf dat moment schakelden BMW en Daimler een paar tandjes bij in hun lobby tegen het akkoord, waarna Duitsland voldoende medestanders vond die de deal wilden afschieten in de raad van milieuministers. 

Met de bescherming van de Duitse auto-industrie komt een moeilijk bereikt compromis tussen commissie en parlement op de helling te staan.

Meer vervuilen dan nodig is

“Duitsland stuurt er op aan dat we tot 2020 met minder zuinige wagens rijden en meer dan nodig vervuilen. Nochtans is het technisch perfect mogelijk om in dat jaar wagens op de markt te brengen die gemiddeld slechts 95 gram CO2 per km uitstoten,” zegt Bienstman.

“Dit maakt het bijna onmogelijk om de Europese doelstelling van 15 procent minder CO2 tegen 2020 in de transportsector te halen. Naast het milieu betaalt ook de eigenaar van een nieuwe auto de rekening; zo blijkt uit een studie van Transport and Environment dat de jaarlijkse brandstoffactuur gemiddeld 138 euro hoger uitvalt zonder deze norm.”

Nu het compromis verworpen is, moet de milieuraad wijzigingen voorstellen aan de regelgeving. Die gaat dan terug naar het Europees Parlement en de Europese Commissie voor bespreking. De transportsector neemt één vierde van alle uitstoot van broeikasgassen voor haar rekening en scherpe CO2-doelstellingen zijn daarom van belang met het oog op klimaatverandering.

Duitse bondskanselier Angela Merkel als spelbreker

Volgens Europees parlementslid Kathleen Van Brempt is de Duitse bondskanselier Angela Merkel een spelbreker die er alles voor over heeft om de Duitse auto-industrie uit de wind te houden: “De duurdere klasse Duitse automerken stoten bijzonder veel CO2 uit. Merkel heeft lang gelobbyd om voldoende steun te krijgen bij andere Europese lidstaten.”

“Zo lijkt er een deal te zijn met het Verenigd Koninkrijk waardoor de Britten Merkels auto-deal verdedigen in ruil voor Duitse steun bij het afwenden van strengere regelingen in de financiële sector, op vraag van de Londense City. Portugal beloofde steun in ruil voor een schuldherschikking en Slovakije, de Tsjechische Republiek en Hongarije steunden Merkel omwille van de Duitse autofabrieken in hun land. Merkel kon verder nog rekenen op Polen en Estland.”

“We zien opnieuw dat de lidstaten hun nationale belang laten voorgaan op het algemene Europese belang, op de volksgezondheid en op een mogelijke vooruitgang in de aanpak van de klimaatproblematiek.”

take down
the paywall
steun ons nu!