De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Donderdag 10 september 2015 – Hotel Sheraton Brussels Airport – “Get Smart in PrintMedia Business”

Donderdag 10 september 2015 – Hotel Sheraton Brussels Airport – “Get Smart in PrintMedia Business”

dinsdag 15 september 2015 14:39
Spread the love

Programma:
12:30 opening beurs
14:00 Wim Smets, topmanager en topklimmer. Wat kunnen managers leren van alpinisme
14:30 Guy Theunis, CEO Emsys IT. De 4de industriële Revolutie
15:00 Pauze
15:30 Omar Mohout, Growth Engineer, Sirris. Growth Hacking demystified…
16:00 Laurent Salverius, Bright Business – Beheerder. Get brighter in your printing communication
16:30 Pauze
17:00 Elke Jeurissen, Building stakeholder partnerships as Founder of GLASSROOTS, Public speaker, blogger
17:30 Jens Mortier. De Mortierbrigade
18:00 Sabine Geldermann, directeur Drupa. Drupa 2016 – Feel the beat of the future!…
18:30 Netwerkdrink
Gevolgd door de uitreiking van de Grafische Gazellen en de SBM-Awards en een Walking Dinner
http://acties.grafisch-nieuws.knack.be/acties/grafisch-nieuws/getsmart/programma.jsp

Bij de opening wordt door de spreker de nadruk gelegd op samenwerking!

Wim Smets poneert dat crisissen uitdagingen zijn en iedere uitdaging is een opportuniteit en kan opgevangen worden via Change Management IT.
Als je klimt boven de 8000m (de “deathzone”) eet je lichaam, om aan energie te raken, je spiermassa op… Wees dus bewust van alles en je“zelf”
Wim Smets doet zijn verhaal a.d.h.v. een diapresentatie:
“Begin with the end in mind” = heb een visie op lange termijn, kies je doelen. Dankzij sport verkeer ik in een TopConditie en ben je flexibel en creatief. Verwelkom veranderingen!
“A goal without a plan is only a wish”: maak een plan en voer het uit – stap voor stap – wees flexibel. Bergbeklimmers zijn hardwerkend en geduldig. Teamwork. Als mensen onder druk gezet worden vallen de maskers.
Individuals play the game, but teams beat the odds => bouw het team en geef het voorbeeld. Waardeer diversiteit. Be- noch veroordeel niet. Voorkomen is belangrijk en beter dan genezen.
If you are not living on the edge, you’re taking up too much space. Maak een “plan B”. Zonder risico’s, geen opportuniteiten.

Je kan nu parallelle sessies volgen en heb gekozen voor de 4de industriële revolutie – the next IT era door Guy Theunis.
Waar komen we vandaan en waar gaan we naartoe? Havenbedrijf Westerlund, opgericht in 1903 is specialist in de behandeling van woudproducten (vooral papier en pulp). De activiteiten van de groep zijn de laatste jaren geëvolueerd naar een volledige logistieke dienstverlening. Emsys IT is een spin-off.
http://www.emsysgroup.com/
‘k Neem een paar geprojecteerde slogans over:
We are in the same boat!
Every decade we have to re-invent ourselves.
De perceptie dat software veel geld moet kosten is volledig weg.
Even de geschiedenis overlopen: van mainframe (bv IBM) naar “the Cloud”. Client Server (Microsoft-Bill Gates) naar Cloud Mobile (Apple-Steve Jobs)
Alles komt terug, maar met een grotere impact (groter en sneller)
IT was vroeger een noodzakelijk kwaad om kosten te reduceren. Nu dient het meer om efficiënter te werken en is het een business generator.
Connecting the Virtual World to the Physical World.
SMAC = Social, Mobile, Analytics, Cloud.
The internet of things: zelfdenkende machines die b.v. aangeven wanneer er een onderhoud dient te gebeuren.
Social: 1 miljard gebruikers/dag
Mobile: 8 miljard mobile devices
Analytics: 90 procent van de informatie van de wereld is gegenereerd in de laatste jaren
Cloud: 2/3 van de data staat “in the Cloud”
Eigen datacenters en infrastructuur verdwijnen meer en meer…
De perceptie dat the Cloud “gevaarlijk” is (bv dataverlies of diefstal) steunt op niets. Het risico dat bv je individuele laptop crasht, gehackt of gestolen wordt is veel groter.
Het datacenter en de infrastructuur is een “commodity” geworden.
De wereld van de App’s (user centered applications): data is belangrijk edoch dient een applicatie vanuit een proces gestuurd te worden.
“Bring your own device” is nu het buzzword en “bring your own application” het volgende. Deze applicaties zijn gewoon van “het internet” te plukken en dan nog meestal gratis of tegen luttele kost.
Heden worden betere toepassingen gemaakt in een “garagebox” dan in de eigen IT afdeling! Alles wordt geïnterconnecteerd met App’s.
IT van morgen zal een Eco-systeem zijn van verschillende App’s.
Middleware zorgt voor de verbinding en samenwerking.
Er is een duidelijke focus op die “Middleware”! De Api’s zijn de gestandaardiseerde connectoren.
Te veel bedrijven doen nog alles zelf en sluiten zich op… -> stel je open!

Omar Mohout gaat ons onderhouden over “Growth Hacking” – ook enkele slides:
We live in a digital World
Digital Strategy
The focus on infrastructure is always changing
How to become hyperscalable?
Kleine “firma’s” hebben een grote impact zoals bv 3DHubs met een afdeling in Amsterdam en NewYork: zij verbinden “thuisprinters” (een netwerk van zo’n 20.000 printers); 99designs = een netwerk van logo ontwerpers (1 mio) – basis is Australië
Hyperscalable DNA = kleine firma’s bereiken heel veel klanten
Hoe?: intangible assets = zij bezitten niets en verbinden enkel – zie bv in de muziekindustrie, patenten, franchise, software, data,…
De kost is quasi zero maar de kwaliteit (heel) hoog.
3DHubs koopt zelf geen printers, ze gebruiken deze van de mensen die via hun netwerk connecteren. Communicatie gebeurt via Skype.
No assets => leverage for somebody else’s assets..
Use technology as a lever
Technology as a lever can remove Time and Space
Free distribution
Growth Hacking, wat zo’n 2 jaar bestaat, is groei aan een laag budget…
“Aquire & Retain” levers scalable growth
Zij komen samen: a marketeer + a developer + a data analist
Zie bv Spotify, FB, Instagram, Twitter, DropBox, Skype,… er is geen verkoopafdeling want het “product” verkoopt zichzelf door de gebruikers die het doorgeven… “spread the word”
Meer info = http://www.meetup.com/Growth-Hacking-Belgium/ => zitten interessante links in!

Laurent Salverius van Bright Business wandelt op en doet z’n linkerschoen uit:
“My First big step was tying the laces” en brengt daarna een videoclip
Build a strong presentation tool
From imagination to building blocks
Bv een VideoBook als bedrijfspresentatie wat je aan gegadigden kan meegeven – Paris Saint-Germain, Maseratti (motorgeluid), de doos “the art of protection” CREP, Guinness,…
Bespoke displays
Android based displays
Transparent screens
Communication furniture
Dit alles kan je als gadget beschouwen maar geeft een blijvende .impressie
De batterijen zijn herlaadbaar en blijven ongeveer 2 uur leven. USB aansluiting is voorzien. Minimum 16€ per stuk.

Elke en Kato van Glassroots, de eerste dames op het podium, brengen een wervelende presentatie. We kennen ze van “de straffe madammen” (organisatie) en van het boek “vreemdgaan voor managers”
De eerste vraag: “Wie gaat er vreemd? Niemand? Normaal gezien steekt 5 procent van de aanwezigen z’n hand op…”
Stakeholder management
Bv Cola Life wordt in de verste hoeken van Africa verdeeld en in de kratten worden ook medicijnen mee gedistribueerd.
Shared Goal, different pieces to the puzzle.
Shared responsibility and shared success.
Het is geen nieuw concept maar meer en meer is het actueel vanwege het feit dat de wereld transparanter wordt en dut gaat ontzettend snel.
Verandering is een constante.
De megafoonfunctie…
Een quote van Geert Verachtert CEO Philips: “It has become impossible to find every answer to every challenge inside your organization = collaboration is the answer!”
Nog eentje: “If you want to collaborate, you have to put your ego aside, the general interest must prevail over the self-interest.” – Philip Vlerick, TrendsMagazine May 2013
En: “Start with “Why?”” – Simon Sinek
Bv het Afrika museum in Tervuren dan bijna terug klaar is voor het grote publiek.
FostPlus = 100 bedrijven werken aan de inzameling van afval = compeditors alliance for self regulation
Zaventem aan zet! Citizen participation & co-creation = regelmatig samenspraak met de inwoners
Atypisch Antwerpen = international city marketing with 100 various stakeholders.
Creatieve stad – innovatieve stad – metropool op mensenmaat – stad aan de stroom
Draagvlak voor het beleid
Filmpje = https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/atypisch/video
Edoch enkel 3 op de 10 lukken en dus 7 niet omdat er een gebrek is aan een gemeenschappelijk doel en/of aan een procesmanagement
Een andere stakeholder heeft impact op jouw business: laat je dat toe? Kan het?
“Du choc des opinions jaillit la lumière”, zeggen de Fransen. Uit de botsing der meningen ontspringt de waarheid. – Heraclitus (met een beeld van de Ronde Tafel van King Arthur)
Radio2: De grootste helpdesk 2013 => gedeelde verantwoordelijkheid
Je dient te durven selecteren en te kiezen, niet inclusief werken!
Process design
Visie en Missie => governance => tactics = shared success
If you want to go fast, go alone;
If you want to far, go together – Afrikaans gezegde
Tot slot vragen de Straffe Madammen: “Wie gaat er nu wel vreemd gaan?”

Jens Mortier van de Mortierbridgade zorgt voor verder animo.
Wees creatief met “print” al is het een medium in de verdrukking, maar er zijn mogelijkheden legio! Jens is “kind van print”.
Printwerk = korte termijn en heel visueel
Zie: https://www.mortierbrigade.com/ en
http://www.demorgen.be/tvmedia/mortierbrigade-grote-winnaar-van-oscars-voor-reclame-a2349812/
Hij toont wat voorbeelden zoals de Lego blokjes en het vliegtuig, een blokje op een blauwe kabbelende ondergrond = een onderzeeër
Prints met een boodschap
Copy, Newspaper, Magazine creativity: papier dat reageert op zonlicht en dan pas de tekst toont; New media: Phone book, mobile art lab = combinatie oud en nieuw
In een reclame advertentie (bv AXA) kan je een app pushen en wordt de advertentie “levend”; Posters bv Poster creativity by IBM Smart Ideas for Smarter Cities https://www.youtube.com/watch?v=WUdhx8wfyxA
The Only Gay ATM in the Village (Australië) https://www.youtube.com/watch?v=LHUZkcKg3Ow
It’s cheaper to print this on money than the paper (krant) – Zimbabwe
https://xavisolemora.wordpress.com/2014/06/14/its-cheaper-to-print-this-on-money-than-paper/
Zonder haat straat
Zonder tsjeef straat
3D printing – Not Impossible Labs – Project Daniel => printing arms for Children of War… https://www.youtube.com/watch?v=SDYFMgrjeLg
Packaging: The Proud Whopper – regenbooginpakpapier voor een hamburger met een boodschap “we are all the same inside”
https://www.youtube.com/watch?v=2yohicMc4vU
Print on anything bv Volvo life paint = glow in the dark om bv een fiets te laten opvallen => slogan: “the best way to survive a crash is not to crash”
https://www.youtube.com/watch?v=oaLP4iGszLQ
HUMO: dag van de persvrijheid in China – Reporters without borders – een “geheime” boodschap
https://www.youtube.com/watch?v=Y6IB_wnbbRo

Sabine sluit de infosessie af met een warm maken voor de Messe in Düsseldorf 31 mei 2016-10 juni 2016 DRUPA – Touch the Future. De ambassadeurs voor Drupa zullen tegen dan zo’n 440.000km gereist hebben… Vraag me wel even af wat hun ecologische voetafdruk zal zijn!

In het doorgaan nog een mooie babbel met een glaasje en een hapje.

19:11 de trein naar Antwerpen. In het ticket zit een Diabolo-toeslag van 9€ en alzo levert iedereen een bijdrage aan het bouwen van de treintunnel in Zaventem.

take down
the paywall
steun ons nu!