De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

NMBS
Foto: SIMPY.be, Wikimedia Commons / CC BY-SA 3.0 (More information about the rights of this work, see below article)
Opinie - TreinTramBus

Dikke merci aan NMBS, Infrabel, De Lijn, MIVB en andere vervoerbedrijven

Ook in deze uiterst ongewone coronatijden moeten sommige mensen zich blijven verplaatsen, bijvoorbeeld om te gaan werken, om inkopen te doen of om naar de apotheker te gaan. Een aantal onder hen is daarvoor aangewezen op het openbaar vervoer, niet in het minst werknemers in ploegendienst. TreinTramBus wil hulde brengen aan de duizenden medewerkers van de NMBS, Infrabel, De Lijn, de MIVB en andere vervoerbedrijven, die het in deze moeilijke omstandigheden mogelijk maken dat er nog steeds treinen, trams en bussen rijden.

zondag 29 maart 2020 15:05
Spread the love

 

“Ook al blijven de meeste trouwe reizigers nu ‘in hun kot’, toch willen wij in naam van alle openbaarvervoergebruikers niet alleen alle chauffeurs,  treinbegeleiders, dispatchers en seingevers uitdrukkelijk voor hun inspanningen bedanken, maar ook de mensen die instaan voor het onderhoud van materieel en infrastructuur en de leidinggevenden van de vervoerbedrijven”, aldus Stefan Stynen, voorzitter van TreinTramBus. “De reizigers waarderen hun inzet zeer!”

Uit de maatregelen, die de overheid genomen heeft, blijkt dat het openbaar vervoer een van de cruciale voorzieningen van onze maatschappij is. Terecht heeft de overheid beslist dat trein, tram en bus moeten blijven rijden. Stynen: “We hopen dat dit besef ook zal blijven bestaan, wanneer we deze crisis overwinnen en geleidelijk aan terugkeren naar het gewone leven.”

De medische en hulpverlenende sector wist het natuurlijk al langer, maar men ervaart er nu op bijzonder pijnlijke wijze hoe fout het geweest is om op gemeenschapsvoorzieningen te besparen. Dat geldt ook voor het openbaar vervoer. De luxe om bijkomende financiële middelen in te zetten, zal er niet dadelijk zijn. Maar de bestaande middelen zo efficiënt mogelijk gebruiken is meer dan ooit noodzakelijk. “Daarrond zal politiek een stevige consensus moeten ontstaan, eens de crisis achter de rug is”, zegt Stefan Stynen.

Het stads- en streekvervoer in Vlaanderen bevindt zich door het decreet basisbereikbaarheid in een totale omwenteling. “Er was al weinig ruimte voor overleg en participatie en dat dreigt nu nog moeilijker te worden”, zegt Peter Meukens, die zich bij TreinTramBus in het bijzonder met basisbereikbaarheid bezighoudt.

“Noodzakelijke overlegorganen zoals vervoersregioraden kunnen immers ook niet meer fysiek samenkomen, maar moeten wel verregaande beslissingen nemen. Moeten we daarom niet wat meer tijd nemen voor de hervorming van deze cruciale dienstverlening voor de reiziger?” TreinTramBusgaat mobiliteitsminister Lydia Peeters daarover aanspreken.

 

Foto: SIMPY.be, Wikimedia Commons / CC BY-SA 3.0 

Creative Commons

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!