Volkswagen Jetta bouwjaar 2011 (Wikipedia Commons)

“Dieselgate” II: GB, Frankrijk, Duitsland oefenden druk uit voor zwakkere testprocedures

De fraude door autofabrikant Volkswagen met 11 miljoen auto's veroorzaakt wereldwijd bijna een miljoen ton aan vervuiling met stikstofoxiden. Dat blijkt uit een analyse van de Britse krant The Guardian. Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland vragen nu nader onderzoek, maar hebben zelf jarenlang gelobbyd om modernisering van verplichte testen voor nieuwe dieselwagens tegen te houden.

donderdag 24 september 2015 12:19
Spread the love

Volkswagen zag zich verplicht 482.000 sinds 2009 verkochte auto’s terug te roepen in de VS nadat de Amerikaanse milieudienst Environmental Protection Agency (EPA) had ontdekt dat de wagens uitgerust waren met een systeem om de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) bij officiële tests te verminderen. Het gaat voornamelijk over de Volkswagen Jetta en Jetta Sport.

De Britse krant The Guardian berekende dat die voertuigen in de VS jaarlijks tussen 10.392 en 41.571 ton vervuiling hebben geproduceerd. Hadden ze zich werkelijk aan de EPA-standaarden gehouden, dan zou die uitstoot amper 1039 ton zijn geweest, een verschil van 40.532 ton.

Het concern Volkswagen produceert naast het eigen merk Volkswagen ook de merken Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, SEAT en Škoda evenals motorfietsen Ducati en Volkswagen-vrachtwagens. Het bedrijf heeft inmiddels toegegeven dat wereldwijd waarschijnlijk 11 miljoen Audi’s en Volkswagens met de bewuste technologie zijn uitgerust. Als dat klopt, stelt The Guardian, zouden al die voertuigen samen goed zijn voor 237.161 tot 948.691 ton stikstofoxiden per jaar.

Aandelenkoers

De aandelen van het concern Volkswagen tuimelden al met bijna een derde naar beneden sinds het nieuws van de fraude op 18 september 2015 bekend raakte. Beleggers vrezen dat boetes en schadeloosstellingen een zware domper zullen zetten op de winstverwachtingen van het bedrijf.

Wetenschappers vermoeden dat de invloed van het schandaal in Europa, waar ongeveer de helft van de wagens een dieselmotor heeft, veel groter zal zijn in de VS, waar het over amper 3 procent van de voertuigen gaat.

Britse studie

Kort voor deze recente revelatie bleek uit onafhankelijke testen door het Brits onderzoeksinstituut Transport & Environment (T&E) dat nieuwe dieselwagens in werkelijkheid tot zeven keer meer uitstoten dan de nieuwe EU-norm toelaat. Sinds 1 september moeten nieuwe dieselwagens in de EU voldoen aan de Euro 6-norm. Autofabrikanten bereiken die norm echter enkel door hun wagens in optimale, onrealistische omstandigheden te laten testen. Zo gebeuren de eigen testen van het bedrijf op een gesloten parcours door een gespecialiseerde chauffeur, met aangepaste versies van de wagens en speciale banden.

 



Audi TDI (wallpaperswiki.org)

Uit onderzoek van deze Britse instelling bleek dat de uitstoot in werkelijkheid veel hoger ligt. De 23 onderzochte automodellen van zowat alle grote fabrikanten bleken gemiddeld zeven keer meer stikstofoxiden uit te stoten dan de Euro-6-norm toelaat. Eén wagen, de Audi TDI, die eveneens door Volkswagen wordt geproduceerd, stootte zelfs 22 keer de toegelaten hoeveelheid uit.

De Amerikaanse overheid heeft de voorbije jaren ongeveer 51 miljoen dollar subsidies gegeven aan Volkswagen voor het ontwikkelen van groene dieseltechnologie. Die subsidies werden toegekend op basis van deze vervalste testresultaten.

Boter op het hoofd

De overheden van Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland eisen een grondig onderzoek. Volgens T&E hebben deze land echter jarenlang zelf druk uitgeoefend op de Europese Commissie om nieuwe, grondige testen van emissies tegen te houden. Ze hebben onder meer hun best gedaan om elementen van de testprocedure van 1970 te behouden in de nieuwe voorziene testprocedure Wolrld Light Vehicles Test Procedure (WLTP), die in 2017 zou moeten worden ingevoerd.

Duitsland ging nog verder door te eisen dat testen enkel zouden worden uitgevoerd op neerwaartse hellingen en dat de fabrikanten in hun publiciteit een waarde 4 procent lager dan de testresultaten te vermelden. Ze eisten ook dat testen alleen zouden worden uitgeoverd met nieuwe volledig opgeladen autobatterijen. Daarmee wordt onder meer vervuiling tijdens het starten fel verminderd.

Samen zouden deze beperkingen van de testprocedures de autobedrijven toelaten 14 procent meer CO2 te vervuilen dat wat door de EU-normen wordt toegelaten.

(IPS-bericht aangevuld met eigen berichtgeving)

Bronnen:

Nieuwe dieselwagens stoten meer uit dan Europese norm

U.S. paid up to $51 million in subsidies for ‘clean’ VW diesels

UK, France and Germany lobbied for flawed car emissions tests, documents reveal

VW scandal: what the emissions revelations mean

take down
the paywall
steun ons nu!