De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

DIE-IN aan Benetton winkel in Brussel

DIE-IN aan Benetton winkel in Brussel

maandag 2 maart 2015 12:33
Spread the love

Schone Kleren Campagne eist compensatie voor slachtoffers




Vandaag hebben actievoerders van de Schone Kleren Campagne Benetton opgeroepen om een bijdrage te betalen aan het Fonds voor de compensatie van de slachtoffers van de instorting van Rana Plaza in Bangladesh. Daarbij veranderden ze de bekende slogan van Benetton in ‘United Victims of Benetton’. Bij de instorting op 24 april 2013 vielen 1.138 doden en minstens 2.000 gewonden. 

5 miljoen dollar gevraagd

Meer dan een jaar geleden werd het Rana Plaza Compensatiefonds opgezet om geld in te zamelen voor de families van overledenen en slachtoffers, om hun medische kosten en hun inkomensverlies te vergoeden. De Internationale Arbeidsorganisatie (IAO) beheert het Fonds. 30 miljoen dollar (27 miljoen euro) was er nodig om alle slachtoffers te vergoeden. Er is nog altijd 9 miljoen dollar (8 miljoen euro) tekort. Benetton is het enige grote internationale merk dat nog niets gestort heeft in het Fonds. Alle merken die produceerden in Rana Plaza zouden moeten bijdragen naar draagkracht en de grootte van de bestellingen in Bangladesh en Rana Plaza. Op basis daarvan is Benetton gevraagd om 5 miljoen doller (4.4 miljoen euro) bij te dragen. Een proportioneel bedrag, gezien de winsten die het bedrijf maakt. In 2013, het jaar waarin Rana Plaza instortte, maakte de eigenaar van de Benetton-Group 139 miljoen euro winst. 

Het bochtenwerk van Benetton

Na grote internationale druk, met onder andere een petitie van Avaaz met meer dan 1 miljoen handtekeningen, kondigde Benetton op 20 februari aan dat het een storting zal doen in het Fonds. Hoeveel de bijdrage zou bedragen en wanneer er gestort wordt, is niet duidelijk. Benetton beperkt zich tot de mededeling dat het bedrag voor 24 april bekend gemaakt zal worden. De aankondiging van Benetton is voor de Schone Kleren Campagne geen reden om de geplande acties af te breken. Het merk heeft sinds de instorting van Rana Plaza immers meermaals zijn communicatie aangepast. Eerst ontkende het bedrijf dat ze kledij lieten produceren in Rana Plaza. Pas nadat labels en bestelbonnen ontdekt waren in het puin gaven ze toe dat er wel degelijk Benetton kledij werd geproduceerd. Ook over hun bereidheid om een compensatie te betalen aan de slachtoffers was er lang onduidelijkheid: eerst sloten ze zich aan bij de Rana Plaza Arrangement die het Fonds beheert, daarna trokken ze zich er weer uit terug. Vreemd voor een merk dat bekend is voor z’n reclamecampagnes die consumenten een geweten wil schoppen. 

Benetton schonk in 2013 een bedrag aan BRAC, een Bengaalse ngo, voor noodhulp aan de slachtoffers. Ook dat bedrag wil Benetton niet bekend maken. Bovendien is een bijdrage aan een liefdadigheidsinstantie niet hetzelfde als een compensatie aan het Fonds, die de compensatiebedragen bepaalt op basis van internationaal erkende methodes.

Doorgaan tot 30 miljoen dollar

De actievoerders in de Nieuwstraat eisen dat Benetton duidelijkheid schept over het bedrag dat ze zullen storten. Er is geen enkele reden om de vergoeding aan de slachtoffers nog langer uit te stellen. 5 miljoen dollar is de absolute ondergrens. De Schone Kleren Campagne zal actie blijven voeren tot de benodigde 30 miljoen dollar verzameld zijn, zodat de slachtoffers en hun families het bedrag waar ze recht op hebben kunnen ontvangen. Ook in andere Europese steden zullen er deze week acties plaatsvinden, onder andere in Milaan. Ook andere merken zullen aangemoedigd worden om hun bijdrages te verhogen.

24 februari 2015 
Auteur: Schone Kleren Campagne 
Contact: david.verstockt@fos-socsol.be

take down
the paywall
steun ons nu!