Deukje in ‘anti-Facebook’-imago van Ello

Een transactie van 435.000 dollar van investeringsbedrijf FreshTrack Capital is reden voor kritiek op het nieuwe sociale netwerk Ello. Ello zou hiermee een toekomstscenario voor zichzelf hebben geschreven waar Facebook ook niet aan wist te ontsnappen.

maandag 6 oktober 2014 13:28
Spread the love

In
relatief kort tijdsbestek heeft Ello zichzelf kunnen
profileren als de ‘anti-Facebook‘, de nieuwe belofte voor
sociale media. Op de website staat een kort en helder manifest
geschreven met de boodschap: “U bent geen product”. Zonder
adverteerders en geheel onafhankelijk zal Ello ten dienste
staan van het oorspronkelijke doel waar sociale media voor zijn
opgericht: een platform waarop mensen hun waardevolle sociale
contacten onderhouden en de inhoud van het platform zelf verzorgen.

Maar
met een geldsom van 435.000 dollar op zak van investeringsbedrijfFreshTrack Capital uit Vermont, dringt zich de vraag op of Ello
daadwerkelijk kan werken in de geest van zijn manifest. Een
bevestigend antwoord is daarom moeilijk te geven. Zeker omdat
Ello nergens heeft uitgelegd hoe het gefinancierd is. Dat is
opmerkelijk. De United States Securities and Exchange Commission
heeft al op 28 januari 2014 de geldtransactie officieel vastgelegd.
En FreshTrack Capital
heeft in een nieuwsbrief van maart 2014 gemeld dat zij in Ello heeft
geïnvesteerd.

Marketingmachines

Ello
is grotendeels ontstaan uit onvrede over sociale media zoals Facebook
en Twitter. Advertenties van vele bedrijven vullen de pagina’s
van de sociale netwerken. Berichten van vrienden daarentegen worden
veel minder vertoond. Zo is het online sociale contact tussen mensen
flink ondergesneeuwd geraakt. Vandaag de dag zijn deze populaire
sociale netwerken verworden tot marketingsmachines die snel
heel veel data over hun gebruikers genereren en vervolgens doorspelen
naar bedrijven. Gebruikers van Facebook bijvoorbeeld krijgen
dan dagelijks een op maat gesneden reeks van
verschillende advertenties, “vind ik leuk”-pagina’s, en
koopaanbiedingen.

Voor
medeoprichter en woordvoerder van Ello Paul Budnitz is dit
het kwaad zelve. Volgens Budnitz zijn populaire sociale media als
Facebook, Twitter, Google+ allang geen sociale
netwerken meer, maar “advertentieplatformen”. Concurrenten voor Ello
zijn er dus niet, aldus Budnitz. Met de oprichting van Ello
wenst hij niet alleen ver uit de buurt te blijven van de werkwijze van
populaire sociale media, maar ook dat kwaad een kopje kleiner te
maken.

Ello
lijkt die indruk ook te geven. In september was de opstart viraal
gegaan. Ondanks het feit dat het sociale netwerk nog slechts in betaformaat te
gebruiken is, telde het in de derde week van september ongeveer
31.000 nieuwe gebruikers per uur. Vlak na deze toevloed van nieuwe Ello-gebruikers, zijn de eerste
kritische geluiden gekomen.




Facebook
was vroeger advertentieloos, dreef geen datahandel en legde
geen strikte persoonlijke gegevenscriteria of seksueel
betuttelende regels op aan zijn gebruikers. Pas nadat er werd
besloten om met grote bedrijven samen te werken en
uiteindelijk voor het grote geld te gaan, kwam Facebook steeds
verder weg te staan van wat het eerst was.

Liefdadigheidsorganisatie

De
vrees bestaat dat Ello deze ontwikkeling in de toekomst ook
zal krijgen. Dat het sociale netwerk zelf nergens heeft vermeld
dat het deels gefinancierd is door FreshTrack Capital, maakt
die vrees groter. Bovendien is het niet mogelijk om geheel
onafhankelijk te kunnen (blijven) werken met de financiële steun –
dus: investeringen – van commerciële bedrijven. Een
bedrijf is immers geen liefdadigheidsorganisatie, maar zet haar materiële
bronnen pas in nadat zij weet dat er iets voor terugkomt: winst en/of medezeggenschap. Dit hoeft zeker niet
altijd te stroken met de belangen van Ello-gebruikers.

Zowel
de profilering “anti-Facebook“, als het idee dat Ello
nog in het voorstadium zit van een dergelijk advertentieplatform dat
Budnitz zo schuwt, kan iets te voorbarig klinken. De toekomst
zal het uitwijzen.

take down
the paywall
steun ons nu!