Denis Kozhukhin kreeg zowel de eerste prijs van de wedstrijdjury als de publieksprijzen van Klara-Canvas (VRT) en de Prix Musiq’3 (RTBF).
Met 63 kandidaten startten de deelnemers begin mei aan de zestiende editie van de Koningin Elisabethwedstrijd voor piano. Een van de meest prestigieuze wedstrijden voor jonge muzikanten ter wereld.
Na de eerste week bleven er nog 24 halvefinalisten over. Een week later, op 15 mei, waren dan de resterende twaalf laureaten bekend die in de week van 24 tot 29 mei de finale zouden spelen. In de grote zaal Henri Leboeuf van het Brusselse Paleis voor Schone Kunsten traden ze vorige week op onder begeleiding van het Nationaal Orkest van België.
Schitterende begeleiding door Nationaal Orkest van België
Voor de eerste keer stond dit orkest bij de Elisabethwedstrijd onder de leiding van een vrouwelijke dirigente, de Amerikaanse Marin Alsop.
Alle critici waren het er over eens dat Alsop haar taak met verve heeft volbracht. Zij slaagde er wonderwel in om zich avond na avond in te leven in de diverse interpretaties van de jonge pianisten. Het feit dat Amerikaanse symfonische orkesten over het algemeen veel belang hechten aan een doorgedreven publiekswerking is hier wellicht niet vreemd aan.
Alsop heeft in de VS naam gemaakt door jongeren uit doelgroepen, die niet meteen met klassieke muziek in aanraking komen, toch naar de concertzaal te krijgen. Het Nationaal Orkest van België speelde bijzonder sterk en wist de kandidaten voorbeeldig te begeleiden zonder hen te domineren. Een kunst op zich.
Koreaanse inbreng
Opvallend dit jaar was de aanwezigheid van vijf Koreaanse pianisten bij de twaalf laureaten van de finaleweek. Bovendien werd het verplichte hedendaagse pianoconcerto, ‘Target‘, dat elke kandidaat in de finale moest spelen, gecomponeerd door een Zuid-Koreaan, Jeon Minje. Hij won vorig jaar met dit werk de grote prijs Sabam van de compositiewedstrijd die door de Koningin Elisabethwedstrijd was uitgeschreven voor jonge componisten.
In de finale speelden de 12 laureaten telkens eerst als solist een pianosonate, dan het verplichte hedendaagse pianoconcerto ‘Target’, en ten slotte een pianoconcerto naar eigen keuze, telkens met begeleiding van het Nationaal Orkest van België. Een uiterst moeilijke opdracht omdat ze nauwelijks een week de tijd kregen voor het instuderen van een totaal nieuw werk, waarvan dus nog geen uitvoeringen bestaan.
Met Denis Kozhukhin heeft de wedstrijd een meer dan verdiende winnaar, al zal het voor de jury beslist niet makkelijk geweest zijn om een volgorde op te stellen. Alle laureaten lieten immers een zeer goede indruk na. De wedstrijd stond op een zeer hoog niveau.
Aartsmoeilijke Prokofiev
Kozhukhin speelde zaterdagavond – als allerlaatste – niet alleen een schitterende Haydn-pianosonate, maar maakte vooral indruk met zijn grandioze vertolking van het aartsmoeilijke – en daarom ook zelden uitgevoerde – Tweede Pianoconcerto van Sergey Prokofiev. Technisch was zijn uitvoering zo goed als feilloos, vonden alle critici.
“Tijdens de wedstrijd is ook een nieuwe deur opengegaan in mijn relatie tot de muziek, en wat muziek voor me betekent”, zei een dolgelukkige Kozhukhin toen hij zijn prijs uit handen van voorzitter Arie Van Lysebeth in ontvangst nam. Hij kreeg meteen een staande ovatie van het publiek in het uitverkochte Paleis voor Schone Kunsten.
Denis Kozhukhin begon zijn opleiding aan de Balakirev Muziekschool en vervolmaakte zich daarna aan de Escuela Superior de Música Reina Sofía in Madrid. Hij volgt momenteel nog lessen kamermuziek in Madrid, bij Menahem Pressler en Ralf Gothóni, en studeert piano aan de Internationale Academie van Lago di Como bij Fou Ts’ong. Daarnaast studeert hij bij Kirill Gernstein aan de Hochschule für Musik in Stuttgart.
Hij gaf reeds vele concerten in zijn thuisland Rusland, maar ook in Duitsland, Italië, Frankrijk, Zwitserland en Spanje. Hij was laureaat van verschillende wedstrijden in Rusland en in Spanje. In 2006 behaalde hij de derde prijs van de Leeds International Competition en vorig jaar won hij de Vendome Prize in Lissabon.
“Wedstrijden zijn voor paarden”
De tweede plaats was voor de Bulgaarse pianist Evgeni Bozhanov (26) en als derde eindigde de Nederlander Hannes Minnaar (25). Met deze keuze stelde de internationale jury duidelijk muzikaliteit boven virtuositeit.
De vierde prijs ging naar Yury Favorin (Rusland), de vijfde prijs naar Kim Tae-Hyung (Zuid-Korea), de zesde prijs naar Kim Da Sol (Zuid-Korea). De overige laureaten waren: Claire Huangci, Kim Kyu Yeon, Andrejs Osokins, Park Jong-Hai, Takashi Sato en Sunwoo Yekwon.
De Hongaarse componist Bela Bartok zou ooit hebben gezegd dat “wedstrijden alleen voor paarden zijn, niet voor muzikanten”. Voor de jonge laureaten van de Koningin Elisabethwedstrijd opent hun deelname aan het concours alvast vele deuren naar internationale podia. Volgende weken zijn de laureaten nog te horen op diverse concerten in België en Luxemburg.
Enkele laureatenconcerten in juni:
– Concert met Yury Favorin, Kim Tae-Hyung & Kim Da Sol: donderdag 10 juni, BOZAR, Brussel, Orchestre Philharmonique de Liège – Wallonie/Bruxelles, o.l.v. Jean-Pierre Haeck
– Concert met Denis Kozhukhin, Evgeni Bozhanov & Hannes Minnaar: maandag 14 juni, BOZAR, Brussel, deFilharmonie, o.l.v. Edo de Waart
– Concerten met de andere 6 laureaten in de Brusselse Munt op 3, 4 & 9, 10, 11 juni 2010.