De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Den Druppel: campagne tegen menstruatie-armoede en voor doorbreken van taboe rond menstrueren
Vzw topidee

Den Druppel: campagne tegen menstruatie-armoede en voor doorbreken van taboe rond menstrueren

Vier jonge Antwerpenaren richtten een vzw op om acties op te zetten rond verschillende maatschappelijke thema’s die hen nauw aan het hart liggen. Hun eerste actie? Den Druppel!

donderdag 18 maart 2021 16:51
Spread the love

 

In 2019 publiceerde Caritas een rapport waaruit bleek dat 1 op 8 vrouwen niet altijd voldoende geld heeft om menstruatieproducten te kopen, en dat 5 procent van de jonge meisjes al eens een dag niet naar school ging omwille van een gebrek aan maandverband of tampons. Cijfers die zorgwekkend zijn, en die voor vzw Topidee de aanleiding waren om een actie op poten te zetten.

Bron: Vzw topidee

Medeoprichter Cara Allonsius: “De cijfers van Caritas waren voor ons den druppel. We zijn blij met het feit dat het thema menstruatiearmoede steeds meer aandacht krijgt en dat er vanuit verschillende hoeken initiatieven komen. Wij willen met deze actie ook ons steentje bijdragen aan de strijd tegen menstruatiearmoede en voor het doorbreken van het taboe.”

Via de website www.vzwtopidee.be verkoopt de vzw T-shirts met de bloeddruppel-emoji. Plan International zorgde er in 2019 voor dat menstruatie deze officiële emoji kreeg, en maakte het thema zo digitaal bespreekbaar. Met de T-shirts wil vzw topidee menstruatie ook in real life bespreekbaar maken: mensen die zo’n T-shirt kopen dragen mee de boodschap uit dat menstruatie geen taboe hoeft te zijn.

De opbrengst van de verkoop gaat rechtstreeks naar de jongerenwerking van YWCA Antwerpen, een organisatie die werkt rond het versterken van vrouwen. YWCA nodigt meisjes uit voor een tweedaagse waar ze vrijuit kunnen praten over menstruatie, info krijgen over de impact ervan en de kans krijgen om te ontdekken welke producten er het beste bij hen passen.

Daarnaast vind je op de website een heuse menstruatiecalculator. Daarmee kunnen meisjes en vrouwen berekenen hoeveel ze al hebben uitgegeven aan menstruatieproducten. Ben je 45? Dan had je met dat geld al een pony, een luxecruise, en een jaarabonnement op de Zoo kunnen kopen! Zo wil de vzw bezoekers van de site bewust maken van het feit dat het kopen van die producten voor heel wat vrouwen een serieuze hap uit het maandbudget is.

Creative Commons

take down
the paywall
steun ons nu!