DeWereldMorgen

Deliveroo mag blijven uitbuiten: fietskoeriers zijn geen werknemers

De arbeidsrechtbank in Brussel sprak zich gisteren uit in de rechtszaak tegen Deliveroo, waar socialistische vakbond BTB-ABVV samen met enkele fietskoeriers mee instapte. Bedoeling was voor de rechtbank afdwingen dat de fietskoeriers die voor Deliveroo rijden werknemers zijn, en geen zelfstandigen. De rechtbank volgt hen echter niet en geeft Deliveroo gelijk: fietskoeriers zijn geen werknemers maar zelfstandigen. Deze uitspraak geeft het bedrijf een vrijgeleide om hun wanpraktijken ten opzichte van de fietskoeriers verder te zetten.

donderdag 9 december 2021 11:10
Spread the love

 

De arbeidsrechtbank is van oordeel dat de wil van de partijen een zelfstandige relatie is, dat de koeriers de vrijheid hebben om hun arbeidstijd in te delen en ook vrij zijn om hun werk zelf te organiseren.

Misbruik P2P door Deliveroo verboden

85% van de Deliveroo-koeriers werken onder het P2P-statuut. Hoewel dit geen discussiepunt was, besliste de arbeidsrechtbank dat dit statuut niet van toepassing kan zijn. Dat betekent dus dat Deliveroo zijn fietskoeriers niet meer onder het fiscaalgunstige regime mag laten werken. Voorzitter van BTB-ABVV Frank Moreels vindt dit een belangrijke overwinning.“Deliveroo kan het systeem van P2P niet langer misbruiken. Zij zullen gedwongen zijn om al hun fietskoeriers als volwaardige zelfstandigen aan de slag te zetten.”

“Het P2P-statuut is een soort van vrijwilligersvergoeding, dat fiscaal voor een groot deel wordt vrijgesteld. Het is niet de bedoeling dat een multinationale onderneming zo’n statuut gebruikt. Je mag onder dat statuut maar 6000 euro op jaarbasis verdienen, maar betaalt er ook maar 10 procent belastingen op. Dat is goedkoper voor zowel Deliveroo als voor de fietskoeriers.

Het gevaar bestaat nu dat Deliveroo met dat statuut zal blijven werken. Stel dat de koeriers effectief onder een zelfstandig statuut beginnen werken, zullen ze van die 6000 euro maar 3000 overhouden. Deliveroo koppelt alleen de persoonsgegevens en het rekeningnummer, storten het loon, en de koeriers zullen op het einde van het jaar zelf die belasting moeten aangeven”, vertelt Tom Peeters, adjunct van de federaal secretaris Wegvervoer en Logistiek.

Schijnzelfstandigheid

De koeriers die voor Deliveroo werken zijn allesbehalve vrij, zegt BTB. Ondanks de negatieve uitspraak van de arbeidsrechtbank is het voor hen duidelijk: Deliveroo werkt met schijnzelfstandigen, want de koeriers zullen geen eigen facturen mogen opstellen. “Als zelfstandige bepaal je normaal zelf je prijs, afhankelijk van de markt. Maar als koerier zal je van Deliveroo niet mogen zeggen “Het is heel druk, er is een schaarste aan koeriers, dus voor deze levering gaat mijn prijs omhoog.” Deliveroo legt Unizo zelf de prijs op van een geleverde maaltijd. Het marktmechanisme wordt hier compleet onderuit gehaald.

Wat daar nog bovenop komt, is het feit dat de koeriers niet betaald worden voor de uren dat ze wachten op een maaltijd. Ze staan vaak 12 uur per dag ingelogd op de app, waarvan ze 7 uur wachten en 5 uur rondrijden. Ze worden alleen voor die 5 uur betaald”, legt Peeters uit.

“Deliveroo gebruikt als argument dat de koeriers de mogelijkheid hebben om ook voor andere platformen te werken. Maar als je heel de dag bij Deliveroo werkt, kun je niet tegelijkertijd voor Uber Eats of Take Away rondrijden. Dat is niet haalbaar. Als ze als werknemer zouden worden erkend, hebben ze recht op een uurloon, betaald voor elk uur dat ze werken”, gaat Peeters verder. Het bedrijf oefent op alle mogelijke manieren gezag uit op haar fietskoeriers. “Volgens ons zijn de fietskoeriers wel degelijk werknemers”, aldus BTB. Tom Peeters: “Het feit dat de rechter de fietskoeriers niet als werknemers beschouwt vinden wij onaanvaardbaar. Wij zullen dan alle mogelijkheden bekijken en alle rechtsmiddelen uitputten tegen dit aspect van het vonnis.”

Fietskoeriers zijn het grootste slachtoffer

Met deze uitspraak blijven de fietskoeriers achter zonder enige sociale bescherming. “Ze moeten zelf hun werk-en beschermingsmiddelen blijven aanschaffen, worden niet betaald voor hun wachttijd tussen het afleveren van de maaltijden in en hebben geen recht op sociale bescherming. De uitbuiting kan volop verdergaan.” Tom Peeters: “We zullen blijven strijden tegen deze uitbuiting. We zullen blijven strijden tegen elke vorm van sociale dumping. Als het nu gaat over taxichauffeurs, pakjesbezorgers of in dit geval de maaltijdbezorgers, deze mensen moeten weten dat BTB-ABVV aan hun zijde staat. We geven niet op tot ze met correcte loon-en arbeidsvoorwaarden tewerkgesteld worden.”

Bescherming als werknemer

“Als de koeriers als werknemer worden ingeschreven, hebben zij recht op een minimumloon, alle gewerkte uren zouden worden vergoed, werkmiddelen worden dan betaald door de werkgevers (zoals helm, fiets, etc.) en het belangrijkste: ze worden beschermd als ze een ongeluk zouden krijgen. Ziekteverzekering, sociale zekerheid, en loon worden bij een werknemerscontract gewaardborgd. Daar kunnen ze als zelfstandigen niet op terugvallen. Deliveroo blijft nu gewoon grote winsten maken op kap van de uitbuiting van de fietskoeriers.

In het begin, toen Deliveroo net op de markt kwam, werkten ze wel met koeriers onder een werknemerscontract. Dat bleek voor hen niet ‘haalbaar’ wat hun business model betreft. Wat doen ze nu? Ze schruiven elke verantwoordelijkheid van zich af, creëren meer precariteit, en ze ondergraven het systeem van sociale zekerheid dat we in België kennen”, aldus Peeters.

 

Creative Commons

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!