De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

De wielerploeg kan Deceuninck weer trendy maken

De wielerploeg kan Deceuninck weer trendy maken

woensdag 31 juli 2019 11:56
Spread the love

Op vrijdag 28 juni werd de eerste aflevering van Sportland, de podcast van de start-up Ventoux Videomarketing, opgenomen met CEO Francis Van Eeckhout van het bedrijf Deceuninck. De aflevering geeft de kijker en luisteraar een blik achter de schermen over hoe het bedrijf Deceuninck in het nieuwe avontuur sprong, de betrokkenheid van sponsor tot de ploeg en wie de heer Van Eeckhout nu juist is. 

Wie is de heer Van Eeckhout?

De CEO van Deceuninck is alsnog een onbekend persoon en heeft niet de ambitie dit te gaan veranderen. Hij gaf in het verleden weinig TV of radio interviews, waardoor we binnen Sportland aangenaam verrast waren dat hij op onze uitnodiging, zonder aarzelen, inging. Hij zorgde zelf voor een mooie opnamelocatie binnen zijn bedrijf en legde ons, in samenwerking met zijn werknemers, zonder overdrijven in de watten. Bij het opzetten van onze installatie kwam hij al eens piepen, waarop zijn medewerker zei dat het wel typisch de CEO is te kijken wat er in zijn bedrijf  gebeurt. Enkele minuten later kwam hij aan onze tafel zitten en vlogen we er direct in. De tijd van Francis, zo mochten we hem direct noemen, is kostbaar.

We waren nog maar net vertrokken en konden al vaststellen dat Francis in de eerste plaats een zeer sympathieke man is met grote ambitie. Niet enkel op vlak van ondernemen, wat in zijn DNA zit, maar ook op sportief vlak streeft hij telkens naar betere resultaten. Zo kent hij de tijd die hij aflegt met de fiets van zijn werk naar zijn appartement in Knokke vanbuiten en probeert hij het telkens net wat beter te doen. Verrassend voor hem is dat hij zijn beste tijd neerzette na een lange trainingsperiode voor een van zijn marathons, wanneer hij al weken niet meer gefietst had.
Dat Francis sportief is, wordt snel duidelijk, maar het sporten blijft voor hem een ontspanning. Wat echter verrassend was, is dat sport niet het ultieme ontspanningsmiddel is voor de CEO, maar wel de jacht. Hij klonk dan ook vurig wanneer het tijdens onze podcast over de jacht ging en brak een lans als hij sprak over de verkeerde percepties die over de jacht leven.

 

De 11 vragen voor Francis

Na een korte kennismaking schotelden we Francis 11 prangende vragen voor waar hij direct op moest antwoorden enkel met ja of neen.

  1. Was de deal om hoofdsponsor te worden van Deceuninck-Quickstep een moeilijke bevalling? – Neen –
  2. Bent u tevreden over uw eerste maanden als hoofdsponsor van Deceuninck-Quickstep? – Ja –
  3. Heeft u als hoofdsponsor iets te zeggen over het komende transferbeleid binnen de wielerploeg? – Neen –
  4. Hebben jullie eventuele clausules in het sponsorcontract rond doping misbruik? – Ja –
  5. Komen hoofdsponsors van wielerploegen genoeg in de picture? – Ja –
  6. Wat is interessanter als hoofdsponsor: zeven dagen geel in de Tour de France of Parijs-Roubaix winnen? – Geel in de Tour –
  7. Als Deceuninck-Quickstep ooit een grote ronde wil winnen, moet het dan voor een stuk zijn identiteit veranderen? – Ja –
  8. Heeft Deceuninck-Quickstep op dit moment het grootste wielertalent onder contract? – Ja –
  9. Zal Deceuninck op korte termijn ook gaan investeren in een vrouwenploeg? – neen –
  10. Heeft de koerswereld een gezond bedrijfsmodel? – neen –
  11. Is Deceuninck binnen 10 jaar nog hoofdsponsor van de grootste wielerploeg van de wereld? – ja –

“Geen moeilijke onderhandelingen”.

Francis noemde de onderhandelingen helemaal niet moeilijk. “Het was evident dat Patrick eens naar ons kwam luisteren, ik vermoed dat we zelf het dichtste bedrijf van deze omvang zijn bij Patrick zijn deur”, zegt de CEO. “Maar toen het telefoontje kwam was ik helemaal niet van plan om sponsor te worden. Het is pas bij een rondvraag bij de werknemers dat ik merkte dat er hier een groot enthousiasme voor was. Dat heeft me toch aan het denken gezet en één gesprek later met Patrick was het al beklonken. Over hoeveel het juist gaat, hebben we afgesproken niet te communiceren, maar zwaar is er over het bedrag niet onderhandeld. Dat is ook logisch, want je moet Patrick de middelen geven die hij nodig heeft om succesvol te zijn. Het heeft geen zin de prijs omlaag te duwen om dan co-hoofdsponsor te zijn van een slecht draaiende ploeg. Daarnaast waren we wel van plan om het marketingbudget wat omhoog te doen. Deceuninck had enkele jaren geleden een moeilijke periode en het werd tijd om de stof er wat van te blazen”.

 

“Valse start”.

De eerste maanden verliepen als nieuwe co-hoofdsponsor wat moeizaam met een valse start in Argentinië. “We zijn nieuw in het wielrennen en moeten nog heel wat leren, maar we nemen daar onze tijd voor. We hebben ook enkele nieuwe mensen aan boord die zich daar specifiek mee zullen bezighouden en dat goed zullen doen. We zaten in de eerste maand ook met Iljo Keisse, maar daar is er ondertussen al genoeg over gezegd en geschreven. Hij heeft daar een fout gemaakt en zich ook voor geëxcuseerd. Ik heb Iljo ook leren kennen als een verstandig en aimabel persoon dus voor mij is er geen probleem meer. De reacties die we hier kregen, waren soms buiten proportie. Amerikanen die zeiden dat ze hun dochter nooit meer gaan laten fietsen of geen ramen meer bij ons zouden kopen. Ondertussen is die storm gaan liggen, de les is geleerd en voor mij is dan ook de kous af”.

“Het succes van Deceuninck-Quickstep speelt zich af achter de gordijnen”.

“We hebben afgelopen weekend onze 50ste nationale titel gehaald met Asgreen en zitten halverwege het seizoen aan ongeveer 45 overwinningen op de weg, het gaat dus goed. Het succes van afgelopen jaren blijft dit jaar aanhouden en dat ligt volgens mij aan het werk dat vooral achter de gordijnen  gebeurt. Er wordt enorm professioneel gewerkt binnen de ploeg en ook de sfeer is uitzonderlijk. De Wolfpack is iets dat tussen de renners zelf is ontstaan en tilt hen naar een hoger niveau. Je mag niet vergeten dat elke renner in de ploeg ooit de top geweest is in zijn jeugdcategorie. Ik denk dat het dus zeker niet gemakkelijk is soms te zeggen ‘vandaag is het niet voor jou maar voor een ander’ en toch gebeurt dat. Dat maakt van Deceuninck-Quickstep een uitzonderlijk goed team”.

 

“Ik meng mij niet met de transfers, maar Patrick is commerçant genoeg om aan de sponsors te denken”.

“Neen, ik meng mij zeker niet in transfers en selecties”, klinkt het resoluut bij de CEO van Deceuninck. “Ik heb daar te weinig kennis van en laat ons eerlijk zijn, ik denk dat er weinig zijn die Patrick daarin een les te leren hebben. Patrick toetst dus zeker niet eerst af bij mij als het gaat over Gilbert en de Tour en dat lijkt me nog logisch ook. Ik heb hier het bedrijf te leiden, niet de wielerploeg. Daarnaast heeft het verleden Patrick al genoeg gelijk gegeven over bepaalde keuzes die hij maakte. Ook op het vlak van transfers laat ik het aan hem over. Hij is commerçant genoeg om te weten wat belangrijk is voor de sponsors. Ik heb enkel één land genoemd die voor ons interessant is mocht hij daar een talent kunnen aantrekken. Zit dat talent er niet dan is dat zo”.

Voor de volledige podcast verwijzen we jullie graag door naar de aflevering die je kunt vinden op Youtube, Soundcloud en iTunes als ‘sportland #1 Francis van Eeckhout’. In de rest van de podcast hebben we nog het bedrijfsmodel van de koerswereld, marketing, Niki Terpstra, het vrouwenwielrennen, Remco Evenepoel, het winnen van een grote ronde en de toekomstplannen.

foto aflevering 1

Creative Commons

take down
the paywall
steun ons nu!