De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

De positieve impact van mHealth op individuen, samenleving en bedrijven

De positieve impact van mHealth op individuen, samenleving en bedrijven

maandag 15 mei 2017 15:10
Spread the love




mHealth kan op vele manieren een positieve invloed hebben op de gezondheid en het bedrijfsproces verbeteren. Daarom zijn gezondheidszorgorganisaties geen uitzondering op het leveren van gebruiksvriendelijke en aantrekkelijke mobiele ervaringen voor meer betrokkenheid en een betere bevordering van medicijnen. Hieronder benadrukken we enkele voorbeelden en case studies van hoe mobiel en gezondheidszorg naadloos samenwerken.  

Het verminderen van no-shows met sms

Eerder casestudies hebben al bewezen dat mobiele sms-berichten de kostbare no-shows in ziekenhuizen verminderen. Een simpel, maar effectief sms-bericht twee dagen voor een afspraak vermindert het aantal no-shows aanzienlijk. Gastenservice Manager, Patrick Tettero, van het Medisch Centrum Haaglanden (MCH) in Nederland kampte met een probleem. Op dat moment bleek 8 procent van de patiënten niet te komen opdagen voor geplande afspraken. Dat is veel verspilde tijd, energie, voorbereiding en personeel voor zoveel no-shows. Het MCH schat dat iedere no-show afspraak ongeveer 152 euro kost. 

Win-win voor iedereen

Tettero heeft SMS-berichten geïmplementeerd en drie dagen voor hun afspraak kregen patiënten een herhinneringsbericht. In minder dan een jaar zag hij enorme resultaten. In negen maanden was het percentage no-shows (op het moment van implementatie was dit 4,5 procent) gezakt naar iets meer dan 3 procent. Het resultaat is een win-win voor alle betrokken partijen, het MCH verspilt geen geld en patiënten hebben een eenvoudige, vriendelijke herinnering in hun hand die hun gezondheid ten goede komt.

Het Franse ziekenhuis La Rochelle begon met SMS berichten via CM Telecom en CSC UltraGenda om de no-shows aan te pakken. Fabrice Vezin, een expert in mHealth en eHealth die regelmatig schrijft voor Club Digital Santé, zegt: “Een bericht verzenden via sms kost het ziekenhuis 7 cent ten opzichte van de kosten van 300 euro voor het niet-bijwonen van een patiënt voor een MRI examen. Daarnaast heeft de patiënt de mogelijkheid om onmiddellijk te reageren op het berichtom de afspraak te herroepen. De kosten door gemiste afspraken, uitstel en andere annuleringen lopen op tot ongeveer 400.000 euro’s voor iedere grote Franse zorginstelling.” 

Tekstberichten in de gezondheidszorg

Een studie uitgevoerd door mPulse Mobile bevestigt dat tekstberichten in de gezondheidszorg werken en dat de implementatie van mobiele strategieën belofte toont op verschillende gebieden van de gezondheidszorg, met inbegrip van de betrokkenheid van patiënten, retentie, medicatiebijeenkomst, preventieve zorg en vervolgopvolging. Door de communicatie van minder effectieve kanalen, met inbegrip van e-mail of mail, naar het zeer effectieve sms-berichtkanaal te verplaatsen, kunnen patiënten berichten lezen en erop reageren wanneer het hen het beste uitkomt, waardoor de betrokkenheid, kennis en tevredenheid vergroot worden.

De Wall Street Journal schreef over een klinisch onderzoek in Australië. In het onderzoek bleek dat patiënten die herstellen van een hartaanval, kans hebben op lagere bloeddruk, minder lichaamsvet en lagere cholesterolgehalten dan een controlegroep van patiënten die tekstberichten ontvangen met suggesties en vragen over hun gezondheidsroutines. Patiënten die de berichten hadden meer kans om actief te zijn en te stoppen met roken dan de patiënten in de controlegroep die dergelijke berichten niet hadden ontvangen.

Medicijnen vervangen

De studie omvatte ongeveer 700 patiënten met een coronaire hartziekte. De helft van de patiënten kreeg vier keer per week vier sms’jes gegenereerd door een computeralgoritme dat bedoeld was om bemoedigend te zijn en nuttig advies te geven. De andere helft van de patiënten ontving geen dergelijke teksten. Na zes maanden was het verschil in bloeddruk tussen de twee groepen vergelijkbaar met wat zou zijn bereikt met behulp van een standaard bloeddrukverlagend medicijn, zegt Dr. Chow van het onderzoek.

mHealth toepassingen zorgen er niet alleen voor dat ziekenhuizen problemen kunnen oplossen en geld kunnen besparen. Tekstberichten en andere mobiele oplossingen voorkomen dat mensen ziek worden in de eerste plaats. In Afrikaanse landen zijn er verschillende projecten gericht op het voorkomen van HIV. Een geweldig en vrij bekendvoorbeeld is U-Report, een sms-oplossing gecreëerd Priscilla Chomba-Kinywa. Zij bevordert seksonderwijs om HIV onder de jeugd in Zambia te voorkomen. Zij heeft de feedback van de Zambiaanse jeugd opgenomen in het proces om dit programma uit te bouwen. Het eerste jaar werd het programma getest 2 provincies en 50.000 jonge mensen hadden zich vrijwillig ingeschreven en getrainde counselors werden betrokken bij hun vragen over HIV, seksueel overdraagbare infecties en andere kwesties op het gebied van reproductieve gezondheid. 

Met meer dan zes biljoen mobiele telefoons wereldwijd in gebruik en een groeiende populatie met toegang tot tablets en andere apparaten, is het geen verrassing dat telefoons steeds vaker worden gebruikt voor het bijhouden van dagelijkse voedselinname en training, verzamelen van gegevens voor onderzoeker en toegang tot patiëntgegevens. Mobiele gezondheid heeft ook de potentie om degenen in arme gemeenschappen de zorg te geven die ze verdienen.

take down
the paywall
steun ons nu!