Cultuur, Lokaal, Antwerpen -

De picturale retoriek van Linda-Marie Pattyn

De schilderijen van Linda-Marie Pattyn zijn krachtig en tenger tegelijk, realistisch en etherisch, suggestief en dromerig, figuratief en uitermate geabstraheerd.

vrijdag 27 januari 2012 20:50
Spread the love

Dit zijn wellicht ietwat verrassende contrasten die – alle verhoudingen in acht genomen – verwijzen naar haar twee docenten in de Brugse Academie: Johan Janssen, de plastische geweldenaar en Yves Beaumont, de verfijnde schilder van sereniteit, van werkelijkheid die zichtbaar is en toch verborgen.

Linda-Marie omschrijft haar schilderijen als abstract, wat eigenlijk een juiste benadering is van haar démarche, uitgaande van een duidelijk figuratief gegeven naar een meer uitgepuurde vorm toe, naar een beeld dat de anekdote en een rechtstreekse verwijzing heeft overschreden. Abstraheren betekent hier vertrekken vanuit een duidelijk figuratief gegeven dat door het overschilderen en het aanbrengen van lagen verf of noem het grijs-witte nevel, de essentie van de afbeelding aan de oppervlakte brengt om uiteindelijk alleen nog de subtiele ritmiek van de aanvankelijke gestalte te bewaren. Die oefening, die intense plastische meditatie herhaalt Linda-Marie Pattyn telkens opnieuw in de steeds hoofdzakelijk plastisch en andere of noem het ongewone benadering van een soortgelijk beeldend gegeven.

Onderlichaam

Een sumo worstelaar is haar basisbeeld en –gedachte, hoofdzakelijk herleid tot een indrukwekkend onderlichaam met op de onderrug een strik van wat wij gemakshalve als een lendendoek zouden willen omschrijven. Die strik, dit volgens vaste regels en rituelen geknoopte stuk stof, is een zowel visueel als spiritueel complexe structuur die de kunstenares zorgvuldig en welsprekend schildert op een lichaam dat vrij summier wordt aangegeven maar toch een duidelijke sensualiteit vertolkt. Houtskool, pastel, acryl, olieverf en kalkverf treden op als middelen voor wat aanvankelijk realistisch overkomt en naderhand gewikkeld wordt in sluiers van sensibiliteit en suggestieve kracht.

Transparanties

Zoals het ritueel van een sumo gevecht bestaat uit een zichtbare realiteit van aanwezigheden en gebaren en een immaterieel en vergeestelijkt gedachtegoed, zo is ook het schilderen van Linda-Marie Pattyn een aanzet van herkenbare werkelijkheid die geleidelijk in zijn verborgen aanwezigheid een daad van picturaliteit en etherisch mediteren bergt. Zo is in haar reeks van grote en minder grote formaten een dubbele zo niet driedubbele sensibiliteit aanwezig: deze die nog refereert naar het basisbeeld, de tengerheid van het gelaagde wegbergen van die werkelijkheid en tenslotte het uiteindelijke resultaat dat als een op zich bestaand beeldend gegeven kan worden aanzien en dat opvalt door zijn gevoelig totaalbeeld, door het vrij belangrijke punt van spanning dat het gehele doek zijn uitstraling geeft en door de veelvuldige transparanties die een verheven schilderkunstige sfeer creëren.

(Tekst: Hugo Brutin)

Praktisch:

Linda-Marie Pattyn – Gemengde techniek op doek – Galerie Ludwig Trossaert – Museumstaat 29 – 2000 Antwerpen – Van vrijdag 17 februari tot vrijdag 10 maart 2012 – Gratis toegankelijk van woensdag tot zaterdag van 14 uur tot 18 uur. Gesloten op feestdagen.

 

 

take down
the paywall
steun ons nu!